Efectos de un programa integral de ejercicio físico sobre la condición física, la autoestima y el grado de diversión en adultos mayores

  1. Emilia HERRERA Mor 1
  2. Ana PABLOS-MONZÓ 1
  3. Óscar CHIVA-BARTOLL 2
  4. Carlos PABLOS-ABELLA 1
  1. 1 Universidad Católica San Vicente Mártir, Valencia
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Année de publication: 2016

Volumen: 18

Número: 2

Pages: 167-183

Type: Article

D'autres publications dans: Ágora para la educación física y el deporte

Résumé

Objective: in order to optimize the design of future physical activity programs for older adults and increase their commitment to the practice, the goal of this study is to determine the effect of an integrated physical activity program on physical fitness (PF), self-esteem (SE) and satisfaction with the activity (SA) on elderly participants. Method: 26 people of 65 years old formed the experimental group and 24 people of similar ages the Control Group (CG). The Experimental Group (EG) conducted the program for 8 months. To measure the variables we used the Senior Fitness Test (Rikli & Jones, 1999), the Self-steem Test of Rosenberg (1965) and the Fun questionnaire with the Sports Practice of Duda and Nicholls (1992). Statistics analysis were performed using MANOVA for PF, ANOVA for SE and Cronbach's Alpha for SA. Results: EG obtained a very positive satisfaction of the activity, one significant improvement for all variables of physical fitness, and a non-statistically-significant improvement in self-esteem. Conclusions: the participation in the physical activity program led to a significant improvement on the physical fitness level and to a high satisfaction with the activity, but it did not affect significantly on the participants self-esteem.

Références bibliographiques

  • Abraldes, J. A. y Argudo, F. M. (2009). Análisis de la motivación y actitud en actividad física extraescolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 6163.
  • Alburquerque-Sendín, F., Mariano, E. B., Brandao-Santana, N., Rebelatto, D. A. N., y Rebelatto, J. R. (2012). Effects of an adapted physical activity program on the physical condition of elderly women: an analysis of efficiency. Revista Brasileira De Fisioterapia, 16(4), 328-336.
  • Ashe, M. C., Miller, W. C., Eng, J. J., y Noreau, L. (2009). Older Adults, Chronic Disease and LeisureTime Physical Activity. Gerontology, 55(1), 64-72.
  • Baker, J., Meisner, B. A., Logan, A. J., Kungl, A.-M., y Weir, P. (2009). Physical Activity and Successful Aging in Canadian Older Adults. Journal of Aging and Physical Activity, 17(2), 223– 235.
  • Bates, A., Donaldson, A., Lloyd, B., Castell, S., Krolik, P., y Coleman, R. (2009a). Staying active, staying strong: pilot evaluation of a once-weekly, community-based strength training program for older adults. Health Promotion Journal of Australia, 20(1), 42-47.
  • Bidle, S. y Goudas, M. (1994). L’enfant au sein du systéme des pratiques. Enfance, 2-3, 135-144.
  • Camacho, M. J., Fernández, E., Ramirez, E. y Blandez, J. (2013). La educación física escolar en la promoción de la actividad física orientada a la salud en la adolescencia: una revisión sistemática de programas de intervención. Revista Complutense de Educación, 24(1), 9-26.
  • Carvalho, M. J., Marques, E., y Mota, J. (2009). Training and Detraining Effects on Functional Fitness after a Multicomponent Training in Older Women. Gerontology, 55(1), 41-48.
  • Casimiro, A.J. y Martínez, L.F. (2010). Pautas metodológicas para la programación. Tareas de actividad física para adultos mayores. Publicaciones Instituto Andaluza del Deporte. (http://www.juntadeandalucia.es/turismocomercioydeporte/iad/portaliad/afmayores/downl oad/4-3-pautas-metodologicas.pdf)
  • Castillo, I., Balaguer, I. y Duda, J.L. (2002). Las perspectivas de meta de los adolescentes en el contexto deportivo. Phicothema, 14(2) 280-287.
  • Cervelló, E., Escartí, A. y Balagué, G. (1999). Relaciones entre la orientación de meta disposicional y la satisfacción con los resultados deportivos, las creencias sobre las causas de éxito en el deporte y la diversión con la práctica deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8(1); 7-21.
  • Chomistek, A. K., Manson, J. E., Stefanick, M. L., Lu, B., Sands-Lincoln, M., Going, S. B. y Eaton, C. B. (2013). Relationship of Sedentary Behavior and Physical Activity to Incident Cardiovascular Disease. Journal of the American College of Cardiology, 61(23), 2346-2354.
  • Chodzko-Zajko, W. J., Proctor, D. N., Singh, M. A. F., Minson, C. T., Nigg, C. R., Salem, G. J., y Skinner, J. S. (2009). Exercise and Physical Activity for Older Adults. Medicine and science in sports and exercise, 41(7), 1510-1530.
  • Cruz, M. H. (2012). Exercise and subjective well-being in old adults. Journal of Aging and Physical Activity, 20, S42-S42.
  • Di Pietro, L. (2001). Physical activity in aging: changes in patterns and their relationship to health and function. The journals of gerontology. Series A, Biological sciences and medical sciences, 56 Spec (2), 13-22.
  • Duda, J. (2001). Ejercicio físico motivación y salud: aportaciones de la teoría de perspectivas de meta. En Devís, J. (Coord.). La Educación física el deporte y la salud en el siglo XXI (pp., 271279). Alicante: Marfil.
  • Duda, J., y Nicholls, J. (1992). Dimensions of Achievement-Motivation in Schoolwork and Sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290–299.
  • Fernandes, H.M., Vasconcelos-Raposo, J., Pereira, E., Ramalho, J. y Oliveira, S. (2009). A influência da actividade física na saúde mental. Motricidade, 5(1), 33-50.
  • García, A. J., Marín, M., y Bohórquez, M. R. (2012). Autoestima como variable psicosocial predictora de la actividad física en personas mayores. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 195–200.
  • Gothe, N.P, Mullen, S.P., Wójcicki, T.R., Mailey, E.L., White, S.M., Olson, E.A., Szabo, A.N., Kramer, A.F. y McAuley, E. (2011). Trajectories of change in self-esteem in older adults: exercise intervention effects. J Behav Med, 34, 298-306.
  • Gracia, M. de, y Marcó, M. (2000). Efectos psicológicos de la actividad física en personas mayores. Psicothema, 12(2), 285–292.
  • Hernandes, N. A., Probst, V. S., Da Silva, R. A., Jr, Januário, R. S. B., Pitta, F., y Teixeira, D. C. (2013). Physical activity in daily life in physically independent elderly participating in communitybased exercise program. Brazilian Journal of Physical Therapy, 17(1), 57-63.
  • Herrera, J. M., Barranco, M. del C. y Melián, C. (2004). La autoestima como predictor de la calidad de vida en los mayores. Portularia, 4, 171-178.
  • Lee, I.-M., Shiroma, E. J., Lobelo, F., Puska, P., Blair, S. N., Katzmarzyk, P. T., y Lancet Physical Activity Series Working Group. (2012). Effect of physical inactivity on major noncommunicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet, 380(9838), 219-229.
  • Liffiton, J. A., Horton, S., Baker, J., y Weir, P. L. (2012). Successful aging: how does physical activity influence engagement with life? European Review of Aging and Physical Activity, 9(2), 103108.
  • Lobo, A., Carvalho, J., y Santos, P. (2011). Comparison of functional fitness in elderlies with reference values by Rikli and Jones and after one-year of health intervention programs. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 51(1), 111-120.
  • Marsh, H. W.; Scalas, L.F. y Nagengast, B. (2010). Longitudinal tests of competing factor structures for the Rosenberg Self-Esteem Scale: Traits, ephemeral artifacts, and stable response styles. Psychological Assessment, 22(2), 366-381.
  • Martins, R., Coelho E Silva, M., Pindus, D., Cumming, S., Teixeira, A., y Veríssimo, M. (2011). Effects of strength and aerobic-based training on functional fitness, mood and the relationship between fatness and mood in older adults. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 51(3), 489-496.
  • Mazzeo, R. S., y Tanaka, H. (2001). Exercise prescription for the elderly. Sports Medicine, 31(11), 809–818.
  • Monleon, C.,Carratalá,V., Pablos, C., Fargueta, M. y Pablos, A. (2012). Effects of an Integrated Program of Physical Activity in a Population of Women Over 60 Years. J. Aging Phys. Act., 20, S348-S349.
  • Merino, A. (2007). La Actividad Física Deportiva para Personas Mayores: Percepción y Campos de Intervención. La Orientación Integral de Programas. En A. Montiel, A. Merino, A. Sánchez y A. Heredia (Eds.). 2º Congreso Internacional de Actividad Físico Deportiva para Mayores. Libro de Actas (pp. 27-56). Málaga: Consejería de Turismo, Comercio y Deporte. Instituto Andaluz del Deporte.
  • Micheo, W., Baerga, L., y Miranda, G. (2012). Basic Principles Regarding Strength, Flexibility, and Stability Exercises. Pm&r, 4(11), 805-811.
  • Mullen, S.P., Gothe, N.P. y McAuley, E. (2013). Evaluation of the factor structure of the Rosenberg Self-Esteem Scale in older adults. Personality and Individual Differences, 54(2), 153-157.
  • OMS (2010). Recomendaciones Mundiales sobre Actividad Física para la Salud. Ginebra: Biblioteca OMS. (http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_spa.pdf)
  • Párraga, J.A. (2007). Importancia de un Programa Integral de Actividad Física como soporte de la mejora de la Calidad de Vida de nuestros Adultos Mayores. En A. Montiel, A. Merino, A. Sánchez y A. Heredia (Eds.). 2º Congreso Internacional de Actividad Físico Deportiva para Mayores. Libro de Actas (pp. 129-154). Málaga: Consejería de Turismo, Comercio y Deporte. Instituto Andaluz del Deporte.
  • Paulo, R. & Brito, J. (2012). Effects of non-formal physical activity in functional capacity and body mass index, on erderly population. Ágora para la educación física y el deporte, 14(3), 48-358.
  • Pedrero-Chamizo, R., Gómez-Cabello, A., Delgado, S., Rodríguez-Llarena, S., Rodríguez-Marroyo, J. A., Cabanillas, E., On behalf of EXERNET Study Group. (2012). Physical fitness levels among independent non-institutionalized Spanish elderly: The elderly EXERNET multi-center study. Archives of Gerontology and Geriatrics, 55(2), 406-416.
  • Peiró, C., Perez, E., y Valencia, A. (2012). Facilitación de la autonomía en el alumnado dentro de un modelo pedagógico de educación física y salud. Tándem, 40, 28-44.
  • Pérez, V. y Devis, J. (2003). La promoción de la actividad física relacionada con la salud. La perspectiva de proceso y de resultado. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 3(10), 69-74. Disponible en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista10/artpromoci%F3n.html
  • Pont, P. (2010) Tercera edad, actividad física y salud (2 edicion). Barcelona: Paidotribo.
  • Reinboth, M. y Duda, J. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7, 269-286.
  • Rikli, R.E. y Jones, C.J. (1999). Development and Validation of a Functional Fitness Test for Community-Residing Older Aduls. Journal of Aging and Physical Activity, 7(29), 129-161.
  • Robins, R.W., Trzesniewski, K.H., Tracy, J.L., Gosling, S.D. y Potter, J. (2002). Global self-esteem across the life span. Psychology and aging, 17(3), 423-434.
  • Romo-Perez, V., Tribess, S. y Sindra, J. (2012). Prevalence and factors associated with physical inactivity in the elderly in Spain. Journal of Aging and Physical Activity, 20, S232-S232.
  • Rosenberg, M. (1965). Society ant the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princenton University Press.
  • Sannicardo, I., Colella, D., Rosa, R.A. y Manno, R. (2008). Modulation of motor load in old people: effect of different exercise training protocols on power
  • Seco, J., Carlos Abecia, L., Echevarria, E., Barbero, I., Torres-Unda, J., Rodriguez, V., y Ignacio Calvo, J. (2013). A long-term physical activity training program increases strength and flexibility, and improves balance in older adults. Rehabilitation Nursing, 38(1), 37-47.
  • Spence, J.C., y Blanchard, C. (2001). Publication bias in sport and exercise psychology research: The games we play. International Journal of Sport Psychology, 32, 386-399.
  • Spence, J. C., McGannon, K. R., y Poon, P. (2005). The effect of exercise on global self-esteem: a quantitative review. Journal of Sport & Exercise Psychology, 27(3), 311-334.
  • Steward A.L. y King A.C. (1991).Evaluating the efficacy of physical activity for influencing quality of life outcomes in older adults. Annals of Behavioral Medicine, 13, 108-116.
  • Vaquero-Barba, A., Garay-Ibáñez-De-Elejalde, B. y Ruiz-De-Arcaute-Graciano, J. (2015). La importancia de las experiencias positivas y placenteras en la promoción de la actividad física orientada hacia la salud. ÁGORA para la EF y el Deporte, 17(2), 168-181. Disponible en: http://agora-revista.blogs.uva.es/files/2015/08/agora_17_2e_vaquero_et_al.pdf
  • Vázquez, A. J., Jiménez, R. y Vázquez, R. (2004). Escala de autoestima de Rosenberg: fiabilidad y validez en población clínica española. Apuntes de Psicología, 22(2), 247–255.
  • Voelcker-Rehage, C., Godde, B., y Staudinger, U. M. (2010). Physical and motor fitness are both related to cognition in old age. European Journal of Neuroscience, 31(1), 167–176.
  • Von Bonsdorff, M. B., y Rantanen, T. (2011). Progression of functional limitations in relation to physical activity: a life course approach. European Review of Aging and Physical Activity, 8(1), 23-30.