Una experiencia de Aprendizaje-Servicio en futuros docentesdesarrollo de la competencia social y ciudadna

  1. Jesús Gil-Gómez 2
  2. Odet Moliner-García 2
  3. Oscar Chiva-Bartoll 1
  4. Rafaela García López 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2016

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 53-73

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N1.45071 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

This paper presents the results of applying a Service-Learning program in pre-service teachers in the field of PE. The impact in the development of the social and civic competence was analyzed using a mixed method approach. The quantitative-qualitative complementarity offered the appropriate framework to approach the object of study. Our quantitative results showed some trends of improvement in some dimensions (Agreement in the Socially Established as Correct Beliefs, Social Sensitivity, Help and Collaboration and Social Responsibility)which were also reflected in the qualitative analysis. From the target stated, and after having reviewed the obtained data and its discussion, it was concluded that the Service-Learning applied in preservice teachers is a good way to develop the social and civic competence

Bibliographic References

  • ANGUERA, M. T. (2011). Metodología cualitativa y cuantitativa, En C. Izquierdo y A. Perinat (Coords.), Investigar en psicología de la comunicación. Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas (pp. 209-230). Barcelona: Amentia.
  • ANGUERA, M.T., CAMERINO, O., CASTAÑER, M. y SÁNCHEZ-ALGARRA, P. (2014). Mixed methods en actividad física y deporte. Revista de Psicología del Deporte, 23 (1), 123-130
  • BARBOSA-RINALDI, I. (2008). Formação inicial em Educação Física: uma nova Epistemologia da prática docente. Movimento, 14, 185-207.
  • BILLIG, S. H. (2000). Research on K–12 school-based service learning: The evidence builds. Phi Delta Kappan, 81, 658–664.
  • BILLIG, S. H. (2002). Adoption, implementation, and sustainability of K-12 servicelearning, en Furco, A. y Billig, S.H. (eds) Advances in service-learning research: Vol.1. Service-learning: The essence of the pedagogy. Greenwich, CT., 245–267.
  • BILLIG, S. H., ROOT, S. y JESSE, D. (2005). The impact of participation in servicelearning on high school students’ civic engagement. Circle Working Paper, 33. College Park, MD: Center for Information and Research on Civic Engagement and Learning.
  • BISQUERRA, R. y PÉREZ, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 14, 61-82
  • CALVO-BERNARDINO, A. y MINGORANCE-ARNÁIZ, A.C. (2009). La estrategia de las universidades frente al Espacio Europeo de Educación Superior, Revista Complutense de Educación, 20(2), 319-342.
  • Cervantes, C.M. y Meaney, K.S. (2003). Examining Service-Learning Literature in Physical Education Teacher Education: Recommendations for Practice and Research, Quest, 65 (3), 332-353
  • CONWAY, J.M., AMEL, E.L. y GERWIEN, D.P. (2009). Teaching and Learning in the Social Context: A Meta-Analysis of Service Learning’s Effects on Academic, Personal, Social, and Citizenship Outcomes. Teaching of Psychology, 36, 233 – 245.
  • CREMASCO, F. y CASTELLANI, L. (2012). Escola e Formação para a cidadania: qual o papel da Educação Física? Movimento,18, 135-154.
  • DOMANGUE, E., y Carson, R. (2008). Preparing Culturally Competent Teachers: Service-Learning and Physical Education Teacher Education. Journal of Teaching in Physical Education, 27(3), 347-367.
  • ESTEBAN, F. (2004). Excelentes profesionales y comprometidos ciudadanos. Un cambio de mirada desde la universidad. Bilbao: Desclée.
  • EYLER, J. y GILES, D. E. (1999). Where’s the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass.
  • EYLER, J.S., GILES, E.H., STENSON, M.C. y GRAY, CH. (2001). At a glance: What We Know about The Effects of Service-Learning on College Students, Faculty, Institutions and Communities, 1993-2000. Vanderbilt University, Corporation for National Service and Learn and Serve America National Service Clearinghouse. Recuperado de: http://www.compact.org/resources/downloads/aag.pdf. [consulta 2012, 12 de diciembre]
  • GARCÍA, R., ESCÁMEZ, J., MARTÍNEZ, M. y MARTÍNEZ, MJ. (2008). Aprendizaje de Ciudadanía y Educación Superior, en: Educación y Ciudadanía. Anroart Ediciones, S.L. Las Palmas de Gran Canaria.
  • GARCÍA, R., GOZÁLVEZ, V., VÁZQUEZ, V. y ESCÁMEZ, J. (2012). Repensando la Educación: cuestiones y debates para el siglo XXI. Valencia: Brief Ediciones.
  • Herrero, M. (2006). Ciudadanía y Universidad. Estudios sobre Educación, 10, 155-173.
  • HIMELEIN, M., PASSMAN, L., y PHILLIPS, J. M. (2010). College Teaching and Community Outreaching: Service Learning in an Obesity Prevention Program. American Journal of Health Education, 41(6), 368-378.
  • LAMASTER, K. J. (2001). Enhancing Preservice Teachers Field Experiences through the Addition of a Service-Learning Component. Journal of Experiential Education, 24(1), 27-33.
  • MARTÍNEZ, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85-102.
  • MASSEY-SOKES, M., y MEANEY, K. S. (2006). Understanding Our ServiceLearning Community: An Exploratory Study of Parent, Teacher, and Student Perceptions about Childhood Obesity. Health Educator, 38(2), 53-60.
  • Moraleda, A., González, J. y García-Gallo, J. (2004). AECS, actitudes y estrategias cognitivas sociales. Madrid: TEA ediciones.
  • PALOMARES, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación, 355, 591-604.
  • PAGÈS, J. (2009). Competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187, 7-11.
  • PENALVA, J. (2009). Paradigmas escolares vigentes. Influjos en el sistema educativo español. Educación XX1, 12, 181-199.
  • PRINT, M. (2003). Estrategias de enseñanza para la educación cívica y ciudadana en el siglo XXI. Estudios sobre Educación, 4, 7-22.
  • PUIG, J. M., BATLLE, R., BOSCH, C. y PALOS, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • PUIG, J.M., GIJÓN, M., MARTÍN, X. y RUBIO, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario 45-67.
  • RMC RESEARCH CORPORATION. (2006). K-12 Service-Learning Project Planning Toolkit. Scotts Valley, CA: National Service-Learning Clearinghouse. Recuperado de: http://www.servicelearning.org/filemanager/download/K-12_Service-Learning Project_ Planning_Toolkit.pdf. [consulta 2012, 14 de diciembre]
  • RIERA, J. y CIVÍS, M. (2008). La pedagogía profesional del siglo XXI. Educación XX1, 11, 133-154.
  • RÍOS, M. (2003). El juego y el alumnado con discapacidad intelectual y/o plurideficiencia.Tándem: Didáctica de la Educación Física, 4(11), 40-49.
  • RÍOS, M. (2009). La Educación Física adaptada a pacientes con trastorno mental severo: una experiencia de aprendizaje servicio. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 8(29), 79-90.
  • RODRÍGUEZ, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la universidad. Revista Complutense de Educación, 25, 95-113.
  • SANTOS, M.A. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? Educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista de Educación, 361, 565-590.
  • SANTOS, M. A. y LORENZO, M. (2012). Dimensión cívica y desarrollo formativo de los estudiantes universitarios en el contexto español. Revista Electrónica de Investigación Educativa Número Especial. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/NumEsp2/contenido-rego.html [consulta 2012, 14 de diciembre]
  • TOURIÑÁN, J.M. (2007). Valores y convivencia ciudadana: una responsabilidad de formación compartida y derivada. Bordón, 59, 261-311.
  • VEGA, A. (2007). De la dependencia a la autonomía: ¿dónde queda la educación?. Educación XX1,10, 239-264.
  • YORIO, P. L. Y FEIFEI, Y. (2012). A meta-analysis on the effects of ServiceLearning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11, 9-27.