Educación Física bilingüe y pedagogía críticauna aplicación basada en el Judo

  1. Chiva Bartoll, Oscar
  2. Isidori, Emanuele
  3. Fazio, Alessandra
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Año de publicación: 2015

Número: 28

Páginas: 110-115

Tipo: Artículo

DOI: 10.47197/RETOS.V0I28.34812 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

. Considering the impact that the introduction of Content and Language Integrated Learning (CLIL) is having in Europe, this paper presents a model of application for Physical Education in English. This model improves particularly the acquisition of a foreign language and proposes at the same time a comprehensive learning scenario based on the principles of the critical pedagogy. From the 4Cs framework of CLIL methodology («content», «communication», «culture» and «cognition») the paper offers an in-depth reflection on the possibilities of introducing the critical pedagogy approach to Physical Education, thus increasing its educational potential. First, we argue about the links between critical pedagogy and CLIL. Subsequently, we propose an English didactic unit of judo in order to exemplify the previous analysis

Referencias bibliográficas

  • Anderson L.W. y Krathwohl, D.R (2000). Bloom’s Taxonomy Revised. Understanding the New Version of Bloom’s Taxonomy. (En línea). Revisado el 25-07-2014 en http://thesecondprinciple.com/teachingessentials/beyond-bloom-cognitive-taxonomy-revised/
  • Bloom B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.
  • Castañer, M. y Camerino, O. (1991). La educación física en la enseñanza primaria. Barcelona. INDE.
  • Contreras, O. (1998). Didáctica de la Educación Física. Un enfoque constructivista. Barcelona: INDE.
  • Coral, J. (2012). Physical education and English Integrated Learning: PE in CLIL in 5th grade of primary school. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona, Barcelona.
  • Coral, J. y Lleixà, T. (2013). Las tareas en el aprendizaje integrado de educación física y lengua extranjera (AICLE). Determinación de las características de las tareas mediante el análisis del diario de clase. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 79-84.
  • Coyle, D. (2006). Developing CLIL: Towards a theory of practice. CLIL in Catalonia from Theory to Practice: APAC Monographs 6. 5-29.
  • Coyle, D., Hood, P., y Marsh, D. (2010). CLIL Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fernández-Balboa, J.M. y Sicilia, A. (2005). (Coords). La otra cara de la enseñanza. La Educación Física desde una perspectiva crítica. Barcelona: Inde.
  • Freire, P. (1995). Pedagogía: diálogo y conflicto. Sao Paulo: Editora Cortez.
  • GarcíaJiménez, J.V., García Pellicer, J.J. y Yuste Lucas, J.L. (2012). Educación Física en inglés. Una propuesta para trabajar la higiene postural en Educación Primaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 70-75
  • Gómez, M. A. y Matienzo, A. J. (2014). Manual para el diseño de unidades didácticas en Educación Física bilingüe. Madrid: ADAL.
  • González, S., Hernández, A., Pastor, J.C. y Villar, L. (2013). Educación física en inglés, asociación eficaz para adquirir competencias. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 43, 97-105.
  • Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
  • Isidori, E, Fraile, A. (2011). (Coord). La pedagogía del deporte hoy. Escenarios y desafíos. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  • Kilmova, B. (2012). CLIL and the teaching of foreign languages. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 47, 572-576.
  • LópezPastor, V. (2002). (Coord.). Algunas reflexiones sobre Educación Física y Pedagogía Crítica. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 2, 30-35.
  • Marsh, D. (2006). English as a medium of instruction in the new global linguistic order: Global characteristics, Local consequences. Second Annual Conference for Middle East Teachers of Science, Mathematics and Computing, SM Stewart, JE Olearski and D. Thompson, eds., METSMaC, Abu Dhabi, Citeseer. (En línea). Revisado el 16-112014 en https://archive.org/details/ ProceedingsOfTheSecondAnnualConferenceForMiddleEastTeachersOf
  • Meyer, O. (2010). Towards quality CLIL: successful planning and teaching strategies. Pulso, 33, 11-29.
  • Molero, J.J. (2011b). La planificación de la Educación Física bilingüe: aspectos a tener en cuenta en la integración de los contenidos lingüísticos. EmásF: revista digital de Educación Física, 2(9), 615.
  • Montávez, M., López-Díaz, I. y Mariscal, A. (2002). Desdramaticemos el inglés. Propuesta interdisciplinar: Educación Física (expresión corporal) y Lengua extranjera. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 1, 29-36.
  • Mosston, M. y Ashworth, S. (1999). La enseñanza de la Educación Física. Reforma de los estilos de enseñanza. Barcelona: Hispanoeuopea.
  • Pina, R. (2010). Supervivientes: perdidos en el patio. Revista digital eduinnova, 22, 25-34.
  • Robles, J. (2008). Causas de la escasa presencia de los deportes de lucha con agarre en las clases de educación física en la ESO. Propuesta de aplicación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 14, 43-47.
  • Rodríguez-Rojo, M. (1997). Hacia una didáctica crítica. Madrid: La Muralla.
  • Sebastiani, E. (1993). La evaluación de la Educación Física en la Reforma educativa, en Apunts: Educación Física y Deportes, 31, 17-26.
  • Simpson E. J. (1972). The Classification of Educational Objectives in the Psychomotor Domain. Washington, DC: Gryphon House.
  • Harrow, A. (1972) A Taxonomy of Psychomotor Domain: A Guide for Developing Behavioral Objectives. New York: David McKay.