El modelo español de deporte en la universidadfundamentación, descripción y orientaciones para su gestión ética

  1. Chiva Bartoll, Oscar
  2. Hernando Domingo, Carlos
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2014

Issue: 26

Pages: 128-133

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This paper analyzes the principles of the current model of Spanish sport in college, in order to guide the supply of college sport departments. First, we propose a reflection on the concept of contemporary sport as a social fact. This review shows some sport approaches that could be introduced in college sport departments. Nevertheless, it also shows that some conceptions would not be legitimate. Consequently, the paper defines the meaning of sport at university and reflects on the adequacy of the analyzed sport conceptions. We argue that its mission must be perfectly aligned with the goals of the university. According to the stated arguments, we affirm that the inner sense of university sports departments lies in promoting sporting activities aiming to improve education and social development. Finally, based on the arguments exposed and taking into account the orientations of the Report of Sport at University, which belongs to the Comprehensive Plan for Physical Activity and Sport (Consejo Superior de Deportes, 2010), we offer some clues to determine a desirable horizon of ethical management

Bibliographic References

  • Aguado, J. L. (2006). Estructura del deporte universitario. En R. Teruel (Dir.), El deporte universitario en España: actualidad y perspectivas de futuro (pp.151- 167). Madrid: Dykinson.
  • Almeida, M. (2001). El papel de la universidad contra la barbarie. Revista De Estudios Orteguianos, 2, 111-118.
  • Almorza, D., Yébenes, A., Rivas, R., & Bablé, J. A. (2010). El deporte universitario en Andalucía. Cádiz: Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Almorza, D., Yébenes, A., Bablé, J. A., Rivas, R., Ronquete, J., & Casadi, I. (2011). Estudio Diagnóstico del Deporte Universitario Español. Cádiz: Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Cagigal, J. M. (1996). Obras selectas. Madrid: C.O.I., A.E.D.P., Ente de promoción deportiva J.M. Cagigal.
  • Canibe, A. (2011). El papel del deporte en los campus de excelencia universitarios. Tándem, 38-46.
  • Castañeda, C., & Campos, M. C. (2012). Motivación de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla) hacia la práctica de actividad físico-deportiva. RETOS, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 57-61.
  • Conill, J. (2006). Ética Hermenéutica. Crítica desde la facticidad. Madrid: Tecnos. Consejo de Europa. (1999). Informe de la Comisión al Consejo Europeo. COM
  • Consejo Superior de Deportes. (2010). Plan integral para la actividad física y el deporte. [Versión electrónica]. Recuperado el 11 de Febrero de 2014 de: http:/ /www.csd.gob.es/csd/sociedad/plan-integral-para-la-actividad-fisica-y-el-deporteplan-a-d/plan-integral-para-la-actividad-fisica-y-el-deporte/
  • Cortina, A. (1993). Ética aplicada y democracia radical. Madrid: Tecnos. Cortina, A. (2013). ¿Para qué sirve realmente...? La ética. Barcelona: Paidós.
  • Domínguez, J. L. (1995). Reflexiones acerca de la evolución del hecho deportivo. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Elias, N., & Dunning, E. (1986). Quest for Excitement: Sport and Leisure in the Civilising Process. Londres: Blackwell.
  • Flores, G., & Ruiz, F. (2010). Motivaciones de los estudiantes universitarios para nunca realizar actividades físico-deportivas de tiempo libre. El caso de la Universidad de Guadalajara. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 34-37
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management. A Stakeholder Aproach. Toronto: Pitman.
  • García Ferrando, M. (1990). Aspectos sociales del deporte. Una reflexión sociológica. Madrid: Alianza Editorial.
  • García Ferrando, M. (2006). Postmodernidad y deporte: encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles 2005. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • García Ferrando, M., & Llopis, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal: los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Hernando, C. (2006). Comunidades Autónomas y Deporte Universitario. En R. Terol, (Dir.), El deporte universitario en España: actualidad y perspectives de futuro (pp. 207-226). Madrid: Dykinson.
  • Hernando, C. (2010). El Plan Integral para la Actividad Física y el Deporte. Ámbito de la Actividad Física y Deporte en la Universidad. Tandem, Monográfico Deporte y Universidad, 35, 25-37.
  • Isidori, E. (2011). La pedagogía del deporte como ciencia. Perspectivas críticas. En Isidori, E. & Fraile, A. La pedagogía del deporte hoy. Horizontes y desafíos. (pp. 1- 42). Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  • López Yeste, A. (1999). El deporte en la Universidad Politécnica de Valencia. Un estudio desde la psicología social del consumidor. Tesis doctoral. Universidad de Valencia, Valencia, España.
  • López Yeste, A. (2002). Gestión del Deporte Universitario. Actas del I Congreso de Gestión del Deporte de la Asociación de Gestores profesionales de la Comunidad Valenciana. (pp. 37-45), Valencia, España.
  • López Yeste, A. (2009). IV Congreso de Gestión del Deporte. Valencia: Servicio de publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.
  • Martínez, V. (2006). Orientación y tendencias del deporte universitario en España. En R. Terol (Dir.), El deporte universitario en España: actualidad y perspectivas de futuro (173-184). Madrid: Dykinson.
  • Mechikoff, R. A., & Estes, S.G. (2005). A history and philosophy of sport and physical education. From ancient civilizations to the modern world. New York: Mc Graw Hill.
  • Miller, T., Lawrence, G. A., McKay, J., & Rowe, D. (2001). Globalization and sport. London: Sage publications Ltd.
  • Morales, M. A. (2009). La organización y gestión de las actividades físicodeportivas en la Universidad: un caso práctico. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga. Málaga, España.
  • Palomar, A. (2006). El deporte universitario en el sistema deportivo. En R. Teruel (Dir.), El deporte universitario en España: actualidad y perspectivas de futuro (pp. 35-70). Madrid: Dykinson.
  • Parlebás, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • Puig, N., & Monteagudo, M. J. (2004). (Eds.). Ocio y deporte. Un análisis multidisciplinar. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Roca, J. (2006). El deporte universitario en el ámbito andaluz. En R. Teruel (Dir.), El deporte universitario en España: actualidad y perspectivas de futuro (pp. 185-202). Madrid: Dykinson.
  • Rodríguez Díaz, A. (2008). El deporte en la construcción del espacio social. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Vicente, M. (2011). De la diversidad del concepto de deporte y su naturaleza. En E. Isidori & A. Fraile (Coord.), La pedagogía del deporte hoy. Escenarios y desafíos (pp. 43-80). Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  • Zagalaz, M. L., Lara, A. J., & Cachón, J. (2009). Utilización del tiempo libre por el alumnado de magisterio de la especialidad de educación física. Análisis en la Universidad de Jaén. RETOS, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, 104-107.