Formas de entender lo digital desde la mirada cruzada entre Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales

  1. Huerta, Ricard 1
  2. Suárez-Guerrero, Cristóbal 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

ISSN: 2013-2255

Ano de publicación: 2020

Volume: 13

Número: 1

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

Resumo

La tecnologia digital, a més de servir com a eina de recerca, també és un objecte d’estudi. Moltes disciplines han trobat en el fet social en xarxa, especialment a Internet, nous elements per analitzar, com el dret d’Internet, l’etnografia virtual o la mineria de dades, per posar exemples. Això també passa en la cultura i en l’educació. En poques paraules, hi ha cada vegada més investigadors i treballs d’investigació que, a més d’estudiar la cultura digitalitzada, analitzen la cultura digital. I d’altra banda, hi ha línies d’investigació que, a més de veure Internet com a material educatiu, veuen l’entorn online com una nova condició social i cultural d’aprenentatge dins i fora de l’escola. És a dir, per a la cultura i l’educació la tecnologia actual no passa desapercebuda. Actualment les dues disciplines estan reprenent els seus desenvolupaments i creant altres narratives àvides d’entendre, valorar i desenvolupar els seus enquadraments i pràctiques en un nou ecosistema, el digital.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Sanz, A., Jardón, P., y Lifante Gil, Y. (2019, en prensa). The role of the classroom’s images. Study of Visual Culture at three schools. Visual Studies, 34(2). https://dx.doi.org/10.1080/1472586X.2019.1653223
  • Kincheloe, J. L., y Steinberg, Sh. R. (2000). Cultura infantil y multinacionales. La construcción de la identidad en la infancia. Madrid: Morata.
  • Vidagañ, M. (2019). Reflexiones sobre la educación artística desde la práctica del museo de arte contemporáneo. El caso de los museos de Lisboa. ArtsEduca, 24, 55–64. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/4055/3260
  • Vinck, D. (2018). Humanidades digitales. La cultura frente a las nuevas tecnologías. Barcelona: Gedisa Editorial.