Expectativas del profesorado ante las TIC y la educación en artes visuales. Análisis de un curso impartido a docentes valencianos
- Huerta, Ricard
- Domínguez, Ricardo
ISSN: 0121-7593
Year of publication: 2014
Volume: 26
Issue: 67-68
Pages: 114-127
Type: Article
More publications in: Revista Educación y Pedagogía
Abstract
Based on a classroom online experience, this research project approaches the motivations and expectations of teachers in relation to Art Education with ICT support. We are interested in knowing what teachers expect from the use of technologies as an education tool in the classroom, especially concerning the acquisition of competences. We encourage the incorporation of ICTs to the permanent training as an important element. We decided to interview and observe students in their first online course offered by a lifelong Training Teachers’ Center of Valencia. For data selection, we used a qualitative methodology, based on Hubard (2008) works and indications. Marcellán (2010) and Hernández (2010) provided the aspects referred to the incorporation of me-dia images and the possibilities of Art Education. We approach visual culture as a paradigm. The results have reinforced some previous ideas, providing additional aspects that need to be assessed in order to put together new educational plans for training teachers in ICTs and visual arts.
Bibliographic References
- Aguirre Arriaga, Imanol (2000). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
- Briggs, Asa y Peter Burke (2002). De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación. Madrid: Taurus.
- Buckingham, David (2007). Beyond Technology: Children’s Learning in the Age of Digital Cultura. Londres: Routledge.
- Escaño, Juan Carlos (2012). Desarrollando una P2Pedagogía Artística. Propuesta educativa horizontal desde una pedagogía crítica, artística y mediática: desarrollo de proyecto web documental basado en relaciones pedagógicas P2P. EARI Educación Artística Revista de Investigación,
- (3), pp.17-30.
- España, Ministerio de Educación y Ciencia (2006a). Real Decreto 1513/2006, del 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2006/12/08/pdfs/A43053-43102.pdf
- España, Ministerio de Educación y Ciencia (2006b). Real Decreto 1631/2006, del 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Recuperado de https://www.boe. es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-238
- Gros, Begoña (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
- Guitert, Montse y María Pérez-Mateo (2013). La colaboración en la red: hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. TESI Teoría de la Educación y cultura en la Sociedad de la Información, 14(1), 10-31.
- Gutiérrez, Alfonso (2008). Educar para los medios en la era digital, Comunicar, (31), 451-456.
- Hernández, Fernando (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
- Hubard, Olga (2008). The act of looking: Wolfgang Iser’s literary theory and meaning making in the visual arts, International Journal of Art and Design Education, 27(2), 163-180.
- Huerta, Ricard (2002). Euromedia Project, enseñar los media en secundaria. Comunicar, 18, 157-161.
- Huerta, Ricard (2010). Investigación por estudios de caso en el aula de música. Actas del I Congreso Internacional de Investigación en Música. Valencia: ISEACV.
- Huerta, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas desde el arte y la educación. Barcelona: UOC.
- Huerta, Ricard y Ricardo Domínguez (2011). Aula infinita.Aproximació als aspectos identitaris del futur professoratde Secundària de Dibuix, @tic, (6), 77-85.
- Huerta, Ricard y Ricardo Domínguez (2012). Plug-in. Educación artística y nuevos contextos tecnológicos. EARI. Educación Artística. Revista de Investigación, (3), 9-16.
- Kawulich, Barbara B. (2005). Participant observation as a data collection method [81 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6(2). Recuperado de: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0502430
- Marcellán, Idoia (2010). Consideraciones sobre las imágenes mediáticas en la educación artística: un referente para la educomunicación, Revista Iberoamericana de Educación, (52), 81- 93.
- Martínez, Mercè y Laura Farró (2012, Un modelo competencial de formación de formadores. Aula de Innovación Educativa, (212), 18-23.
- Ohler, Jason (2003). Arte: la cuarta competencia básica en esta era digital. Eduteka, (16). Recuperado de: http://www.eduteka.org/Profesor16.php
- Potter, John y Shakuntala Banaji (2012). Medios sociales y autogestión del perfil digital: identidad y pedagogía con blogs en un máster. Comunicar, 19(38), 83-91.
- Prensky, Marc (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
- Rozo Sandoval, Ana Claudia y Maximiliano Prada Dussán (2012). Panorama de la formación inicial docente y TIC en la Región Andina. Revista Educación y Pedagogía, 24(62): 191-204.
- Saura, Angeles (2012). E@: Educación artística 3.0. EARI Educación Artística Revista de Investigación, (3), 77-86.
- Walker, John A. y Sara Chaplin (2002). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro-EUB.