Judo as a tool for social integration in adolescents at risk of social exclusionA pilot study
- Vicente Carratalá Deval 1
- A. Marco Ahulló 2
- I. Carratalá 1
- H. Carratalá Bellod 1
- Jose Luis Bermejo Ruiz 1
-
1
Universitat de València
info
-
2
Vall d'Hebron Institut de Recerca
info
ISSN: 1988-5202
Año de publicación: 2020
Volumen: 15
Número: 1
Páginas: 202-216
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE
Resumen
Purpose: Social policies of the advanced countries have begun to incorporate sport to speak on manifestations of social exclusion, as tool to reach out to young people, strengthen their identity or enhance self-esteem vulnerable groups. Judo can be a good tool for the fulfilment of this purpose because has a philosophy and educational practice that contains much of the core competencies of the educational system. The aim of this study is to analyse the incidence of judo practice in changing attitudes, values, norms and capabilities across organizational forms as a means of enhancing socialization in their interventions with young people at risk of social exclusion. Material/Methods: We used a qualitative research methodology, linked to interpretive or comprehensive paradigm with various methods of data collection: interviews (open o semi-structured), participant observation and literature review. The sample consists of 15 adolescents, 4 girls and 11 boys, of whom have been intervened in six cases. Results: The most significant findings have been is in the area of collaboration and cooperation. The dimension with the greatest improvement was related to cognitive aspects. It is observed a total acceptance in the sports rule, which will help to improve the acceptance of social norms. Conclusions: The results show that judo can be a reinforcement on different personal aspects of these young people and to serve as a tool of socialization.
Referencias bibliográficas
- Baert, P. (2001). La teoría social en el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.
- Brousse, M. (2002). Le Judo. Son histoire, Ses Succès. Ginebra: Liber.
- Brousse, M., & Matsumoto, D. (1999). Judo, a Sport and a Way of Life. International Judo Federation.
- Capelleti, F. (2002). Il Primo Judo. Milano: Editori Sperling & Kupfer.
- Carratalá, V., & Carratalá, E. (2000). Judo. La Actividad Física y Deportiva Extraescolar en los Centros Educativos. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Consejo Superior de Deportes. https://doi.org/10.21134/riaa.v2i3.1313
- Cechini, J. A. (1989). El judo y su razón kinantropolológica. Gijón: GH Editores.
- Donoue, J. J. (1987). The force of the spirit: Ritual, motion, and meaning in the japanese martial tradition. State University of New York at Stony Brook.
- Fermoso, P. (1994). Pedagogía Social. Fundamentación científica. Barcelona: Herder.
- García García, J., Carratalá, V., Sterkowicz, S., & Escobar-Molina, R. (2009). A study of the difficulties involved in introducing young children to judo techniques: a proposed teaching programme. Archives of Budo, 5, 121–126.
- Giacomini, M. K., Cook, D. J., & Group, for the E.-B. M. W. (2000). Users’ Guides to the Medical Literature: XXIII. Qualitative Research in Health Care A. Are the Results of the Study Valid? JAMA, 284(3), 357–362. https://doi.org/10.1001/jama.284.3.357
- Gil, F. (2002). La exclusión social. Barcelona: Ariel.
- Gómez, C. (2009). Esport, intervenció educativa i exclusió social. Un estudi de casos. Institut Nacional d’Educació Física. Universitat de Barcelona.
- Gómez-Ferrer, R., & Rodriguez, J. (2010). La integración socioeducativa a través del judo. El programa para jóvenes del barrio de Ruzafa (Valencia). In La integración socioeducativa a través del judo. El programa para jóvenes del barrio de Ruzafa (Valencia). https://doi.org/10.4995/thesis/10251/63235
- Guiddens, A. (1992). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
- Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona: Paidós.
- Karsz, S. (2004). La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices. Barcelona: Gedisa, Biblioteca de Educación.
- Masllorens, A. (1991). El quart món. Barcelona: Biblioteca cultural Barcanova.
- Matsumoto D., & Konno J. (2005). The Relationship Between Adolescents’ Participation in Judo, Quality of Life and Life Satisfaction. Researchy Journal of Budo, 38(1), 13–25. https://doi.org/10.11214/budo1968.38.1_13
- Maxwell, J. (2009). Designing a Qualitative Study. In L. Bickman & D. Rog, The SAGE Handbook of Applied Social Research Methods (pp. 214–253). California, United States: SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781483348858.n7
- Maza, G. (1999). Producción, reproducción y cambios en la marginación urbana. La juventud del barrio del Raval de Barcelona 1986-1998. Universitat Rovira i Virgili, Tarragona.
- Maza, G. (2001). Valores del deporte desde el ámbito de la educación social. Revista Tándem, 2, 63–72.
- Montero, C. (2010). Un análisis de la motivación en judo desde la teoría de la autodeterminación. Universidad de Elche. https://doi.org/10.4321/s1578-84232013000100005
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. SAGE.
- Pope, C., Ziebland, S., & Mays, N. (2000). Analysing qualitative data. BMJ : British Medical Journal, 320(7227), 114–116. https://doi.org/10.1136/bmj.320.7227.114
- Porro, N. (2002). La Unión Italiana de Deporte para Todos (UISP) y el deporte para los inmigrantes. Apunts Educació Física i Esports, (68), 6–16. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.06
- Puig, J. M. (1996). La construcción de la personalidad moral. Barcelona: Paidós.
- Reynes, E., & Lorant, J. (2002). Effect of Traditional Judo Training on Aggressiveness among Young Boys. Perceptual and Motor Skills, 94(1), 21–25. https://doi.org/10.2466/pms.94.1.21-25
- Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Algibe.
- Steiner, P. (2003). La sociología de Durkheim. Buenos Aires: Buena Visión.
- Ventura, C. (1995). El judo en la infancia. In El judo en la infancia. Generalitat de Catalunya. Secretaría General de l’Esport.
- Zaggelidis, G., Mavrovouniotis, F., Argyriadou, E., & Ciucurel, M. (2013). Opinions about judo athletes' image. Journal of Human Sport and Exercise, 8(2), 322-333. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.82.01