¿Por qué eligen los estudiantes universitarios las titulaciones de turismo?Análisis de los factores de interés y expectativas de empleo para el alumnado de la Universitat de València

  1. Caballer Tarazona, María 1
  2. Cuñat Giménez, Rubén José 1
  3. Martínez Verdú, Rosario 1
  4. Pardo García, Cristina
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2019

Issue: 44

Pages: 41-65

Type: Article

DOI: 10.6018/TURISMO.44.404731 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de turismo

Sustainable development goals

Abstract

Interests that drive students to choose a Tourism degree will condition their behaviour in their studies and later on. In order to identify such interests we carried out a survey addres-sed to the first year Tourism students. A factorial analysis was conducted finding the main factors in the degree choice: Internationalization, Job expectations, Entrepreneurship, Sector importance and Interest for the degree. Finally, we completed the research identifying the expectations about their professional future in the tourism field.

Bibliographic References

  • ALONSO, P y LOBATO, H. (2004): «Elementos que influyen en el fracaso universitario: un estudio descriptivo», REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 16, nº 1, pp. 63-79.
  • ANECA (2004): Libro Blanco del Título de Grado de Turismo. Madrid.
  • ARAUJO, N. y FRAIZ, J.A. (2013): «A formação turística na Espanha: evolução e oferta universitária atual», Caderno Virtual de Turismo, vol. 13, nº 3, pp. 289-307.
  • ARIÑO, A.; HERNANDEZ, M.; LLOPIS, R.; NAVARRO, P. Y TEJERINA, B. (2008) El oficio de estudiar en la universidad: compromisos flexibles. Valencia, Publicaciones de la Universitat de València.
  • BOE (1963): Decreto 2427/1963, nº 235, de 1 de octubre de 1963, pp. 14062-14063.
  • BOE (1987): Real Decreto 1497/1987, nº 298, de 14 de diciembre de 1987, pp. 36639-36643.
  • BOE (2015): Real Decreto 43/2015, nº 29, de 3 de febrero de 2015, pp. 8088-8091.
  • BRIGGS, S. (2006): “An exploratory study of the factors influencing undergraduate student choice: the case of higher education in Scotland”, Studies in Higher Education, vol. 31, nº 6, pp. 705-722.
  • CHACÓN, O. (2004): Diseño, aplicación y evaluación de una propuesta de orientación vocacional para la educación media, diversificada y profesional venezolana. Tesis doctoral inédita. Tarragona, Universitat Rovira i Virgili.
  • FORD, M.E. (1992): Motivating humans: Goals, emotions and personal agency beliefs. Newbury Park, CA, Sage.
  • GÁMEZ, E. y MARRERO, H. (2003): «Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología», Anales de Psicología, vol. 19, nº 1, pp. 121-131.
  • GEORGE, D.; MALLERY, P. (2003): “Reliability analysis. SPSS for Windows, step by step: a simple guide and reference”. Boston: Allyn & Bacon, vol. 222, p. 232.
  • GUÀRDIA, J., PERÓ, M., HERVÁS, A., CAPILLA, R., SORIANO, P.P. y PORRAS, M. (2012): «Factores asociados con la decisión de cursar estudios universitarios de Psicología: Una aproximación mediante modelos de ecuaciones estructurales», Anuario de Psicología, Vol. 42, nº 1, pp. 85-102.
  • HAIR, J., ANDERSON, R.E., TATHAM, R.L. y BLACK, W.C. (1999): Análisis multivariante, 5ª Edición. Madrid, Pearson, Prentice Hall.
  • HOFSTADT, R. y GÓMEZ, J.M. (2006): Competencias y Habilidades Profesionales para Universitarios. Madrid, Ediciones Díaz de Santos.
  • HOLLAND, J.L. (1985): Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. New Jersey, Prentice-Hall.
  • INE (2017): Cuenta Satélite del Turismo de España. Notas de prensa. Serie 2010-2016, Instituto Nacional de Estadística.
  • INE (2017): Encuesta Frontur (Estadística de movimientos turísticos en frontera), Instituto Nacional de Estadística.
  • LENT, R., BROWN, S. y HACKETT, G. (1994): «Toward a Unifying Cognitive Theory of Career and Academic Interest, Choice, and Performance», Journal of Vocational Behavior, Vol. 45, pp. 79-122.
  • LILLO BAÑULS, A. (2009): «El papel del capital humano en el Sector Turístico: Algunas reflexiones y propuestas», Cuadernos de Turismo, nº 24, pp. 53-64.
  • LOFQUIST, L.H. y DAWIS, R.V. (1969): Adjustment to work: A psychological view of counseling. New York, McGraw-Hill.
  • LÓPEZ, D. y NORZAGARAY, C. (2016): «Construcción y Validación de un Instrumento para evaluar factores disposicionales asociados a la elección de carrera», Enseñanza e Investigación en Psicología, nº 2, pp. 120-130.
  • MARISCAL, A. (2003): «La formación turística en Andalucía: input para la mejora de la calidad en el empleo turístico», Cuadernos de Turismo, nº 12, pp. 93-117.
  • MARRERO, J.R., RODRIGUEZ, P. y RAMOS, J.M. (2016): «La flexibilidad laboral en el sector turístico: Un análisis a partir de las ofertas de empleo», Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 25, nº 2, pp. 143-163.
  • MASLOW, A. (1951): La Jerarquía de las necesidades humanas. México, Fondo de Cultura Económica.
  • McCLELLAND, D. (1989): Estudio de la motivación humana. Madrid, Narcea. MORRIS, CH. y MAISTO, A. (2001): Introducción a la psicología. México, Pearson Educación.
  • OCDE (2001): Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. OLIVÁN, C. (2014): Empleabilidad y empleo: formación universitaria y mercado de trabajo en España y Aragón. Zaragoza, Agencia de Calidad y Prospectiva Universitaria de Aragón.
  • PERÓ, M., SORIANO, P.P., CAPILLA, R., GUÀRDIA I OLMOS, J. y HERVÁS, A. (2015): Questionnaire for the assessment of factors related to university degree choice in Spanish public system: A psychometric study, Computers in Human Behavior, vol. 47, 128-138.
  • PORTER, S.R. Y UMBACH, P. (2006): «College Major Choice: An Analysis of PersonEnvironment Fit», Research in Higher Education, Vol. 47, nº 4, pp. 429-449.
  • SANTROCK, J. (2002): Psicología de la Educación. México, McGraw-Hill.
  • SKATOVA, A. Y FERGUSON, E. (2014): “Why do different people choose different university degrees? Motivation and the choice of degree”, Frontiers in Psychology, vol. 5, pp. 1-15.
  • SUÁREZ, B. (2014): «La Universidad española ante la empleabilidad de sus graduados: Estrategias para su mejora», REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 25, nº 2, pp. 90-110.
  • UNIVERSITAT DE VALÈNCIA (2009): Memoria de Verificación del Título Oficial de Grado: Graduado/a en Turismo. Valencia.