Familias con ayudas sociales: perfiles y factores predictores del tipo de ayuda social

  1. Francisco González Sala
  2. Adelina Gimeno Collado
Revista:
Informació psicològica

ISSN: 0214-347X

Año de publicación: 2012

Número: 103

Páginas: 73-86

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Informació psicològica

Resumen

The following article describes the profile of families having in its care minors and included in one of the following social care programs of the Valencia city council: program of Ruled Economic Assistance (PER in Spanish)and the Protection Economic Assistance program (PEP in Spanish). 297 families, all the families included in these programs, were interviewed. In general they have related to economy, housing, work, health, social isolation and other stress factors. There are significant differences between the profile of the families of both programs. Families included in the PEP program show more difficulties. Logistic regression makes it possible to predict 82% of the cases; the most important predictor were: Members of the cohabitation unit, Work situation, Social support and Ethnic group.

Referencias bibliográficas

  • Escartí, A. y Musitu, G. (1987). El niño abandonado en la Comunidad Valenciana. Valencia: Generalitat de Valencia.
  • Gervilla, A. Galante, R. y Martín, J.A. (2000). Familia y sociedad: Menores en situación de riesgo. Madrid: Dykinson.
  • González, Fco. y Gimeno, A. (2006). Estudio de los perfiles de familias de Servicios Sociales: Programas de Ayuda Social P.E.R. y P.E.P. del Ayuntamiento de Valencia. Universidad de Valencia.
  • González, Fco. y Gimeno, A. (2010). Salud mental de la cuidadora principal y su relación con el perfil individual, el clima familiar y la red social. Psicologia.com, vol. 14:6. En http://hdl.handle.ne/10401/2788.
  • Lila, M. y Gracia, E. (2005). Determinantes de la aceptación-rechazo parental. Psicothema, vol. 17(1), 107-111.
  • Osuna, E.J., Luna, A. y Alarcón, A. (1991). Estudio de la inadaptación infanto-juvenil. Murcia: Consejería de Bienestar Social.
  • Pinderhughes, E.E., Dodge, K.A., Bates, J.E., Pettit, G.S., y Zelli, A. (2000). Discipline responses: influences of parents’ socioeconomic status, ethnicity, beliefs about parenting, stress, and cognitive-emotional processes. Journal of Family Psychology, 14, 380-400.
  • Subirats, J., Riba, C, Giménez, L., Obradors, A. Giménez, M. Queralt, D., Bottos, P. y Rapoport, A. (2004). Pobreza y exclusión social: Un análisis de la realidad española y europea. Colección de Estudios Sociales,16. Fundación “La Caixa”.
  • Trigo, J. (1997). Indicadores de riesgo en familias atendidas por los servicios sociales. Apuntes de Psicología, 49-50, 153-170.