Predictores cognitivos de la intención de práctica y la percepción de las relaciones en el deporteanálisis de la pasión como mediadora

  1. David Pérez García 1
  2. José Francisco Guzmán Luján 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Zeitschrift:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 36

Seiten: 193-202

Art: Artikel

DOI: 10.47197/RETOS.V36I36.64745 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Zusammenfassung

This research analyzed the role of intelligence in the game and motivation as predictors of the intention of practicing sports and social relations. It also examines the role of self-determined motivation and passion (harmonious and obsessive) as mediators of this relationship, incorporating the perception of conflict. 180 teenage soccer, basketball, and handball players of both genders (124 boys and 56 girls) aged between 15 and 19 years old participated in the study. Correlation analysis and SEM (Structural Equation Modelling) analysis of two structural models were conducted, one with harmonious passion and the other with obsessive passion. The fit of the harmonious passion model was better than the obsessive passion model. In model 1 the intelligence in the game and self-determined motivation predicted harmonious passion positively, which was also positively related with family and coach relationship, and sport practice intention. In model 2 only intelligence in the game predicted the obsessive passion which positively predicted intention to practice sport. These results support the use of intervention strategies to improve intelligence in the game and develop self-determined motivation, as well as it highlights the importance of harmonious passion for predicting exercise behavior and athletes’ relationships.

Bibliographische Referenzen

  • Abraldes, J. A., Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., y Rodríguez-Suárez, N. (2016). Orientaciones de meta, satisfacción, creencias de éxito y clima motivacional en nadadores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 583-599.
  • Almagro, B. J., & Paramio-Pérez, G. (2017). Motivación y adherencia a la práctica de baloncesto en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 1(3), 189-198.
  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P. & Moreno, J. A. (2010). Prediction of sport adherence through the influence of autonomy-supportive coaching among Spanish adolescent athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 9(1), 8-14.
  • Alonso, J. D., Rodríguez, V. D., Pérez, M. E. L., & González, M. D. M. R. (2016). Motivación e inteligencia emocional en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3(2) ,94-101.
  • AMES, C. (1992): «Achievement goals, motiva-tional climate and motivational processes», enROBERTS, G.C.: Motivation in sport & exercise. Champaign (Illinois). Human Kinetics,pp. 161-176
  • Baker, J., Côté, J. & Abernethy, B. (2003). Sport specific training, deliberate practice and the development of expertise in team ball sports. Journal of Applied Sport Psychology, 15 (1), 12-25.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company. Basic Books.
  • Bermejo, J. P., Almagro, B. J., & Rebollo, J. A. (2018). Factores motivacionales relacionados con la intención de seguir practicando ejercicio físico en adultos y mayores. Retos Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 31, (34), 117-122.
  • Boiché, J. C. & Sarrazin, P. G. (2009). Proximal and distal factors associated with dropout versus maintained participation in organized sport. Journal of sports science & medicine, 8(1), 9.
  • Brown, C. H., Gould, D. & Foster, S. (2005). A framework for developing contextual intelligence (CI). The Sport Psychologist, 19 (1), 51-62. doi:10.1123/tsp.19.1.51
  • Conejero, M., Claver, F., Fernández-Echeverría, C., Gil-Arias, A., & Moreno, M. P. (2017). Toma de decisiones y rendimiento en las acciones de juego intermedias y finalistas en voleibol, en sets con diferente resultado. Retos Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 31, 28-33.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78, 98-104. doi:10.1037/00219010.78.1.98
  • De la Vega, R., Del Valle, S., Maldonado, A. & Moreno, A. (2008b). Pensamiento y Acción en el Deporte. Sevilla: Wanceulen.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The» what» and» why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268. doi : 10.1207/s15327965pli1104_01
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Del Villar, F. & Iglesias, D. (2004). Conocimiento y toma de decisiones en jóvenes deportistas. Conferencia III Congreso Vasco del Deporte. Vitoria.
  • Elferink-Gemser, M.T., Visscher, C., Richard, H. & Lemmink, K.A. P.M. (2005). Development of the tactical skills inventory for sports. Perceptual and Motor Skills, 99, 3, 883-895. doi :10.2466/pms.99.7.883-895
  • Ericsson, K. A. (2008). Deliberate practice and acquisition of expert perfomance: a general overview. Academic Emergency Medicine, 15, 988-994. doi:10.1111/j.15532712.2008.00227.x
  • Escartí, A. (2003). Socialización deportiva. En A. Hernández Mendo (Ed.). Psicología del Deporte (Vol. 1, pp. 88-104). Buenos Aires: Efdeportes.
  • Fernández Muñoz, J., & García González, J. (2017). El análisis de mediación a través de la macro/interfaz Process para SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(2), 79–88.
  • Fernández-Ozcorta, E., Almagro, B., & Sáenz-López, P. (2017). Reseña de libro: Motivación, inteligencia emocional y actividad física en universitarios. Revista De Educación, Motricidad e Investigación, 0(6), 79-80.
  • Fontes, S., García-Gallego, C., Quintanilla, L., Rodríguez, R., Rubio de Lemus, P. & Sarriá, E. (2010). Fundamentos de investigación en Psicología. Madrid: U n i versidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., & Martínez, H. A. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad físico-deportiva en adolescentes de cuatro países. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 31, 46-51
  • García, T., Leo, F. M., Martín, E. & Sánchez, P. A. (2008). El compromiso deportivo y su relación con factores disposicionales y situacionales de la motivación. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12(4), 45-58. doi:10.5232/ricyde2008.01203
  • García, V. (2009). Inteligencia contextual, competencia decisional, inteligencia emocional y habilidades de afrontamiento en deportistas de diferente nivel de pericia. Tesis doctoral inédita, Universidad de Castilla – La Mancha, Toledo.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic books. doi : 10.1177/ 001698628502900212
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of Multiple Intelligences. New Cork:
  • Gardner, H. (2008). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Gardner, H. (2010). La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
  • Gil, A., & del Villar, F. (2014). Aplicación de un programa de entrenamiento decisional, en tiempo real de juego, para la mejora de rendimiento táctico individual del deportista. En L. García-González y F. Del-Villar (Eds.), Entrenamiento táctico y decisional en el deporte (pp. 132-145). Madrid: Síntesis.
  • Gutiérrez, M., Tomás, J. M., & Calatayud, P. (2018). Determinantes de la práctica deportiva de los adolescentes en horario extraescolar. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 13(1), 91-100. doi: 10.17979/sportis.2017.3.1.1747
  • Guzmán, J. F. & Kingston, K. (2011). Prospective study of sport dropout: A motivational analysis as a function of age and gender. European Journal of Sport Science, 12 (5), 431-442. doi:10.1080/17461391.2011.573002
  • Guzmán, J. F., Carratalá, E., García-Ferriol, A., & Carratalá, V. (2010). Propiedades psicométricas de una escala de motivación deportiva. Motricidad. European Journal of Human Movement, 16, 85-98.
  • Hatfield, B. D., & Kerick, S. E. (2007). The psychology of superior sport performance: A cognitive and affective neuroscience perspective. En G. Tenenbaum y R.C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology (3rd Edition) (pp 84-112). New Jersey: John Wilet & sons. http://dx.doi.org/10.1002/9781118270011.ch4
  • Hayes, A. F. 2012. PROCESS: A versatile computational tool for observed variable m e d i a t i o n , moderation, and conditional process modeling [White Paper]. Retrieved from http://www.afhayes.com/ index.html
  • Hodgins, H. S. & Knee, C. R. (2002). The integrating self and conscious experience. In E. L. Deci y R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 87-100). Rochester, NY: University Of Rochester Press.
  • Hu, L. y Bentler, P. M. (1995). Evaluating model fit. En R. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Issues, concepts, and applications (pp. 7699). Newbury Park, CA: Sage.
  • Jones, G. (2012). The role of Superior Performence Intelligence in sustained success. En S.M. Murphy (Ed.), The Oxford Handbook of Sport and Performance Psychology (pp. 62-80). Oxford: Oxford University Press. http:// dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199731763.013.0004
  • Koestner, R., Losier, G.F., Vallerand, R.J., & Carducci, D. (1996).
  • Identified and introjected forms of political internalization: Extending self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1025-1036.
  • Lafrenie‘re, M. A. K., Jowett, S., Vallerand, R. J., Donahue, E. G., & Lorimer, R. (2008). Passion in sport: On the quality of the coach–athlete relationship. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30, 1–22.
  • Lafreniere, M., Jowett, S., Vallerand, R. & Carbonneau, N. (2011). Passion for coaching and the quality of the coach athlete relationship :The mediating role of coaching behaviors. Psychology of Sport & Exercise, 12 (2), 144152. doi:10.1016/j.psychsport.2010.08.002
  • Luckwü, R. M. & Guzmán, J. F. (2011). Deportividad en balonmano: un análisis desde la Teoría de la Autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 20 (2), 305-320.
  • Martín, M., Guzmán, J. F. & De Benito, A.M. (2018). Inteligencia emocional, percepción de apoyo a la autonomía y relaciones en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), 13-20.
  • Medrano, E. F., & Mateos, M. E. (2018). Evaluación de la motivación en adolescentes que practican deporte en edad escolar (Evaluation of motivation in teenagers who practice sports in school age). Retos Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, (33), 27-33.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A., & Fernández-Río, J. (2016). Pasión por el deporte, actividad física vigorosa y satisfacción con la vida. Revista de Psicología Del Deporte, 25(1)
  • Muñoz, S. P., Calle, R. C., Muñoz, A. S., Cayetano, A. R., de Mena, J. M., Ramos, J. M. F., & Sáez, C. C. (2018). ¿Por qué juego al fútbol si soy una mujer?: Motivaciones para jugar al fútbol. Retos – Nuevas. Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 34, 183-188.
  • Navarrón, E., Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez-Molina, M. J., & Jiménez-Torres, M. G. (2017). Implementación de una intervención psicológica en fútbol base, satisfacción subjetiva de los deportistas y experiencias de pasión, competencia percibida y compromiso deportivo en relación con la intención de práctica futura. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, 12(1), 59-69.
  • Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education using a selfdetermination theory framework. Journal of Educational Psychology, 97 (3), 444 – 453. doi:10.1037/00220663.97.3.444
  • Olympiou, A., Jowett, S. & Duda, J. L. (2008). The psychological interface between the coach-created motivational climate and the coach-athlete relationship in team sports. The Sport Psychologist, 22, 423-438. doi:10.1123/tsp.22.4.423
  • Ommundsen, Y., & Vaglum, P. (1997). Competence, perceived competence and drop-out from soccer: a study of young playeres. Scandinavian Journal of Medecine & Science in Sports, 7, 6, 373-383. http://dx.doi.org/10.1111/ j.16000838.1997.tb00170.x
  • Pedrosa, I., García-Cueto, E., Torrado, J. & Arce, C. (2017). Adaptación Española de la Escala de Pasión al Ámbito Deportivo. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y
  • Evaluación Psicológica, 1 (43), p. 165-176. doi : 10.21865/ ridep43_16
  • Pelletier, L, Fortier, M, Vallerand, R. & Brière, N. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: A prospective study. Motivation and Emotion, 25, 279-306.
  • Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, 14, 329-341. doi:10.1016/ j.psychsport.2012.12.002
  • Pérez, L. M., Navia, J., Espín, J. M., Coll, M. V., & Nieto, M. P. (2015). Autopercepción de inteligencia contextual para jugar y de competencia decisional en el fútbol. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11(42), 329-338.
  • Philippe, F. L., Vallerand, R. J., Houlfort, N., Lavigne, G. & Donahue, E. G. (2010). Passion for an activity and quality of interpersonal relationships: The mediating role of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 98 (6), 917–932. doi:10.1093/acprof:oso/ 9780199777600.003.0011
  • Philippe, F. L., Vallerand, R. J., Houlfort, N., Lavigne, G., & Donahue, E. G. (2010). Passion for an activity and quality of interpersonal relationships: The mediating role of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 917–932.
  • Philippe, F. L., Vallerand, R. J., Houlfort, N., Lavigne, G., & Donahue, E. G. (2010). Passion for an activity and quality of interpersonal relationships: The mediating role of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 98, 917–932.
  • Preacher, K. J., & Kelley, K. (2011). Effect Size Measures for Mediation Models: Quantitative Strategies for Communicating Indirect Effects. Psychological Methods, 16(2), 93 115.
  • Ratelle, C. F., Vallerand, R. J., Senécal, C., & Provencher, P. (2005). The relationship between school-leisure conflict and educational and mental health indexes: A motivational analysis. Journal of Applied Social Psychology, 35(9), 1800-1823.
  • Rodríguez Allen, A. (2000). Adolescencia y deporte. Oviedo: Nobel.
  • Ruiz, L. M, Navia, J., Miñano, J., García, V. & Palomo, M. (2015). Autopercepción de inteligencia contextual para jugar y de competencia decisional en el fútbol. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11 (42), 329-338. doi:10.5232/ricyde2015.04202
  • Ruiz, L. M., García, V., Palomo, M., Navia, J.A. & Miñano, J. (2014). Inteligencia contextual y pericia en el fútbol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 54, 307-317.
  • Ruiz, L. M., Graupera, J. L. & García, V. (2014). Inteligencia contextual percibida en el deporte. Desarrollo y validación de un cuestionario. Cultura, Ciencia y Deporte: Revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 27, 211-224.
  • Ruiz, L., Navia, J., Miñano, J., García, V. & Palomo, M. (2015). Autopercepción de inteligencia contextual para jugar y de competencia decisional en el fútbol. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11(42), 329-338.
  • Ruiz-Juan, F., & Zarauz, A. (2012a). Predictor variables of motivation in Spanish master athletes. Journal of Human Sport and Exercise, 7(3), 617-628.
  • Sarrazin, P., Vallerand, R., Guillet, E., Pelletier, L. & Cury, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: A 21 month prospective study. European Journal of Social Psychology, 32 (3), 395-418.
  • Se´guin-Le´vesque, C., Laliberte´, M. L., Pelletier, L. G., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2003). Harmonious and obsessive passions for the internet: Their associations with couples’ relationships. Journal of Applied Social Psychology, 33, 197–221.
  • Senécal, C., Julien, E., & Guay, F. (2003). Role conflict and academic procrastination:A selfdetermination perspective. European Journal of Social Psychology, 33, 135-145.
  • Senecal, C., Vallerand, R. J., & Guay, F. (2001). Antecedents and ´ outcomes of workfamily conflict: Toward a motivational model. Pers. Soc. Psychol. Bull. 27: 176– 186.
  • Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A Triarchic Theory of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. (2000). Intelligence and wisdom. En R. Sternberg (Ed.), Handbook of Intelligence (pp. 631649). New York: Cambridge University Press. h t tp : / / dx.doi.org/10.1017/cbo9780511807947.029
  • Sternberg, R. J., Forsythe, G. B., Hedlund, J., Horvath, J. A., Wagner, R. K., Williams, W. M., Snook, S. A. & Grigorenko, E. L. (2000). Practical intelligence in everyday life. New York: Cambridge University Press.
  • Terenzini, P. T. (1993). On the nature of Institutional Research and the knowledge and skills, it requires. Research in Higher Education, 34, 1, 1-10. h t t p : / / d x . d o i . o r g / 10.1007/BF00991859
  • Vallerand, R. J. (2010). On passion for life activities: The Dualistic Model of Passion. Advances in Experimental Social Psychology, 42, 97-193.
  • Vallerand, R. J. (2012).The role of passion is sustainable psychological well-being.Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, 2(1).
  • Vallerand, R. J., Ntoumanis, N., Philippe, F., Lavigne, G. L., Carbonneau, C., Bonneville, A., et al. (2008). On passion and sports fans: A look at football. Journal of Sport Sciences, 26, 1279–1293.
  • Vallerand, R.J. & Houlfort, N. (2003). Passion at work: Toward a new conceptualization. En D. Skarlicki, S. Gilliland y D. Steiner (Eds.), Social issues in management (pp. 175204). (Vol. 3). Greenwich, CT: Information Age Press.
  • Vallerand, R.J. (2007). Intrinsic and Extrinsic Motivation in Sport and Physical Activity. A Review and a look at the future. En G. Tenenbaum y R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport Psychology (3a ed., pp. 59-83). New York: Wiley. doi:10.1002/9781118270011.ch3
  • Vallerand, R.J. (2008). On the psychology of passion: in search of what makes people’s lives most worth living. Canadian Psychology, 49 (1), 1-13. doi:10.1037/0708-5591.49.1.1
  • Ward, P., Hodges, N. J., Williams, A. M. & Starkes, J. L. (2004). Deliberate practice and expert performance: Defining the path to excellence. In A. M. Williams and N. J. Hodges (Eds.), Skill acquisition in sport: Research, theory and practice (pp. 231 – 258). London: Routledge.
  • Zubiaur, M. & Riego, M. (2015). Motivos e intereses de practicantes de BMX adolescentes: Un estudio piloto. Retos Nuevas tendencias en Educación Fiìsica, Deporte y Recreacioìn, 27, 109-113.