Realidad de la Educación Física en la Escuela Ruraluna Revisión Sistemática

  1. Sergio Ferrando Felix 1
  2. Oscar Chiva-Bartoll 2
  3. Carmen Peiró-Velert 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 36

Pages: 604-610

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V36I36.68766 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This review aims to analyze research published nationally and internationally in the field of Physical education in rural educational contexts. M: The research procedure focused on the review of articles published in WoS, Scopus, ERIC, Sportdiscus, and Dialnet databases. In order to ensure the relevance and thematic adjustment of the reviewed articles, the following inclusion and exclusion criteria were followed: area of knowledge, date of publication, language, and type of document. In addition, different search terms linked to the field of study were combined: rural school, physical education, and sport. After applying the selection criteria, 62 resulting publications were analyzed. R and D: Physical Education in rural schools is an often disregarded research topic at the international level. The few existing studies are linked to improving health and well-being of a society considered to have fewer resources, whilst there references to educational issues are scarce. In the national scene, all the studies examined presented theoretical-descriptive analysis, only some referring to practical experiences. This lack of studies emphasizes the need to carry out research investigating the educational potential of Physical education in rural schools.

Bibliographic References

  • Abad, C., Campo, M. I., Cortés, M. L. & Lienas, F. J. (2017). Cine y expresión corporal: Un proyecto interdisciplinar en una escuela rural. Tándem: Didáctica de la EF, (56), 26-33.
  • Adell, J. A. (2004). La EF en la escuela rural: El caso de la provincia de Huesca. En V. M. López-Pastor, R. Monjas & A. Fraile (Eds.), Los últimos diez años de la EF escolar: cursos de invierno 2003 (pp. 141-147). Valladolid: Centro Buendía.
  • Awotidebe, A., Monyeki, A., Phillips, J.& Lens, W. (2014). The outcomes of a sport-based intervention on risky sexual behaviours among rural school-going adolescents.African Journal for Physical Health Education, Recreation and Dance, 20(4), 1436-1454.
  • Bai, Z. G. (2017). Wushu Teaching Strategy and Development in Urban and Rural Schools. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(12), 7791-7797.
  • Barba, J. J. (2001). Aprendiendo a hacer etnografía durante el Prácticum. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 42, 177-190.
  • Barba, J. J. (2004). Dónde realizar la EF en la escuela rural. Lecturas: EF y deportes, 79, 5.
  • Barba, J. J. (2006). Deslizándonos por la nieve en la escuela rural. La actividad física del tiempo libre entra en el aula. Lecturas: EF y deportes, 94, 39.
  • Barba, J. J. (2007). Posibilidades de la educación deportiva en la escuela rural. Una propuesta a través del voleibol deconstruido. RETOS. Nuevas tendencias en EF, Deporte y Recreación, 11, 46-50.
  • Barba, J. J. (2010). Diferencias entre el aprendizaje cooperativo y la asignación de tareas en la Escuela Rural. Comparación de dos estudios de caso en una unidad didáctica de acrosport en segundo ciclo de primaria. Retos. Nuevas tendencias en EF, Deporte y Recreación, 18, 14-18.
  • Bershwinger, T. & Brusseau, T. A. (2013). The impact of classroom activity breaks on the school-day physical activity of rural children. International journal of exercisescience, 6(2), 134.
  • Blázquez, D. (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: Inde.
  • Boluda, G., & Fontarnau, F. (2015). EF en la escuela rural. Cuadernos de Pedagogía, 453, 25-29
  • Bustos, A. (2009). Los grupos multigrado de educación primaria en Andalucía. Tesis doctoral. Granada: Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
  • Bustos, A. (2011). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado. Revista de currículum i formación del profesorado, 11(3)-126.
  • Chermit, K, Zamalyadinova, O., Khakunova, F., Autleva, A. &Khatkov, A. (2015). A Pedagogic System of Implementing the Principle of Life and Health Priority of Students at a Rural General Education School. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(5), 44-53.
  • Cluss, P., Lorigan, D., Kinsky, S., Nikolajski, C., McDermott, A. & Bhat, K. B. (2016). School-Based Health Promotion Initiative Increases Children’s Physical Activity.American Journal of Health Education, 47(6), 343-354.
  • Cornish, D., Askelson, N. & Golembiewski, E. (2016). «Reforms Looked Really Good on Paper»: Rural Food Service Responses to the Healthy. Journal of School Health, 86(2), 113-120.
  • Cortés, N., Gutierrez, C., Lena, C., Martínez, S., Saludes, P., & Sandín, M. (2002). Una EF diferente para una escuela diferente. La escuela rural. Tándem: Didáctica de la EF, 3(9), 7-19.
  • Cutforth, N. & Belansky, E. S. (2015). A community-engaged approach to translating research into practice: A physical education story. Progress in community health partnerships: research, education, and action, 9(4), 571-582.
  • Das, P., & Chatterjee, P. (2012). Urban-rural Contrasts in the Cardiorespiratory Fitness of Youngster Footballers in West Bengal, India. International Journal of Applied Sports Sciences, 8(2), 797-805.
  • Devís-Devís, J. (2018). Los discursos sobre las funciones de la educación física escolar. Continuidades, discontinuidades y retos. Colección Lecciones Magistrales, Publicacions de la Universitat de València, Valencia.
  • Dols, J. (2005). Reciclaje y materiales para la EF en la escuela rural. Lecturas: EF y deportes, 87, 18.
  • Domingo, L. (2014). Contribucions pedagògiques de l’escola rural. La inclusió a les aules multigrau: un estudi de cas. Tesis doctoral. Barcelona: Departament de Pedagogia de la Universitat de Vic.
  • Echevarría, M. C. (2009). Experiencias interdisciplinares en una escuela rural. La Peonza: Revista de EF para la paz, 4, 66-69.
  • Eichner, J. E., Folorunso, O. A., & Moore, W. E. (2016). A Physical Activity Intervention and Changes in Body Mass Index at a Middle School With a Large American Indian Population, Oklahoma, 2004–2009. Preventing Chronic Disease, 13, E163.
  • Feu, J. (2004). La escuela rural en España: apuntes sobre las potencialidades pedagógicas, relacionales y humanas de la misma. Revista Digital eRural, Educación, cultura y desarrollo rural, 2(3), 1-13.
  • Feu, J. (2004). Les escolesrurals, una realitat en contínuatransformació que augura un futur esperançador. Revista de Girona, 224, 74-78.
  • Galé, C. (2017). Lataball, una alternativa en la escuela rural. Tándem: Didáctica de la EF, 58, 59-64.
  • García-Puchades, W. & Chiva-Bartoll, O. (2018). El juego como proceso de subjetivación en EF y su justificación curricular, Cultura, Ciencia y Deporte, 13, 147-156.
  • Gómez, C. (2002). La EF en escuelas en el medio rural, una experiencia personal. Tándem: Didáctica De La EF, 3(9), 20-28.
  • Gracia, F. (2002). La EF en la escuela rural. Tándem: Didáctica De La EF, 3(9), 48-58.
  • Guerrero, M. D. C. (2011). «Nos expresamos»: una sesión de EF en una escuela unitaria. EmásF: revista digital de EF, 9, 16-26.
  • Hirst, P.H. (1974). Knowledge and the Curriculum. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Hirst, P.H.& Peters, R. S. (1970). The Logic of Education. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Kirk, D. (2010). Physical Education Futures. London: Routledge. Klinov, V.&Blotskiy, S. (2016). Forming senior school students’values of leisure at rural schools in the course of physical education. Science and Education, (8), 79. Epub.
  • Krauss, H., Buraczynska-Andrzejewska, B., Piatek, J., Sosnowski, P., Mikrut, K., Glowacki, M.&Zwolinski, J. (2012). Occurrence of neurotic and anxiety disorders in rural schoolchildren and the role of physical exercise as a method to support their treatment.Annals of agricultural and environmental medicine, 19(3). Epub.
  • Kubayi, N. A.&Surujlal, J. (2014). Perceived Benefits of and Barriers to Exercise Participation among Secondary School Students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 121-126.
  • Lena, C. &Saludes, P. (2001). EF y Escuela Rural: una UD en torno a la estructuración espacio-temporal. Revista de EF: Renovar la teoría y práctica, 81, 31-38.
  • López-Pastor, V. M. (2002). Recursos, experiencias y posibilidades para el desarrollo de la EF en la escuela rural. Tándem: Didáctica de la EF, 9, 72-90.
  • López-Pastor, V. M. (2008). La EF en la escuela rural: singularidades, implicaciones y alternativas en la práctica pedagógica. Contextos educativos: Revista de educación, 11, 249-251.
  • Loucaides, C. A., Plotnikoff, R. C., &Bercovitz, K. (2007).Differences in the correlates of physical activity between urban and rural Canadian youth.Journal of School Health, 77(4), 164-170.
  • Martín, M. I. (2007). Teatro de sombras y festival de navidad: una experiencia en educación infantil en la escuela rural::¡ Luz..., pantalla.... y acción!. La Peonza: Revista de EF para la paz, 2, 25-32.
  • Martín, G.& Barba, J. J. (2016). La Transformación de una docente y el aula a través de una experiencia centrada en la socialización.Ágora para la EF y el deporte, 18(3), 289-304.
  • Murphy, A., Kaufman, M. S., Molton, I., Coppel, D. B., Benson, J.& Herring, S. A. (2012). Concussion evaluation methods among Washington State high school football coaches and
  • athletic trainers.PM&R, 4(6), 419-426. Newton Jr, R., Thomson, J., Rau, K., Ragusa, S., Sample, A.,
  • Singleton, N. & Williamson, D. (2011). Psychometric characteristics of process evaluation measures for a rural schoolbased childhood obesity prevention study: Louisiana Health. American journal of healthpromotion, 25(6), 417-421.
  • Pedraza, M. A., & López-Pastor, V. M. (2015). Investigaciónacción, desarrollo profesional del profesorado de EF y escuela rural. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of PhysicalActivity and Sport, 15(57), 1-16.
  • Ponce de León, A., Sanz, E.& Bravo, E. (2002). La EF en los colegios rurales agrupados. Tándem: Didáctica De La EF, 3(9), 59-71.
  • Ramírez, Arcila & Montaño (2013). Tareas motrices. Apuesta comprensiva para su diseño metodológico en Escuela Nueva. EF y Deporte, 32(1), 1277-1285.
  • Roux, C. J., Burnett, C.& Hollander, W. J. (2008).Curriculum enrichment through indigenous Zulu games.South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 30(1), 89-103.
  • Ruiz-Omeñaca, J. V. (2008). EF para la escuela rural: singularidades, implicaciones y alternativas en la práctica pedagógica. INDE.
  • Santamaría, R. (1996). La escuela rural entre 1970 y 1990. Zona del río Villahermosa. Tesis doctoral. Castellón: Departamento de Educación de la Universitat Jaume I de Castelló.
  • Santos, M. L., & Fernández, L. (2011). Las actividades en el medio natural en la EF de la escuela rural. Un estudio de caso. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 219-233.
  • Schlatter, B. E., Schahrer, S.& Pogue, P. (2003). After-school recreation in rural settings: A successful partnership. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 74(4), 24-26.
  • Schneider, K., Meeteer, W., Nolan, J. A., & Campbell, H. D. (2017). Health care in high school athletics in West Virginia.Rural and remote health, 17(3879). Epub.
  • Sena-Gomes, I. & De Oliveira-Caminha, I. (2014). Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, 20(1), 395-411.
  • Silva, P., Sousa, M., Sá, C., Ribeiro, J., & Mota, J. (2015). Physical activity in high school during ‘free-time’periods.European Physical Education Review, 21(2), 135-148.
  • Sluder, B. J., Buchanan, A. M., &Sinelnikov, O. A. (2009). Using sport education to teach an autonomy-supportive fitness curriculum.Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 80(5), 20-28.
  • Tymochko-Voloshyn, R., Trach, V., Boretsky, Y.&Dyka, M. (2017). Correction of the functional state of 5-9-grade students at rural schools selected for special medical groups due to articular manifestations of connective tissue dysplasia in Ukraine. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 568.
  • Uriel, J. R. (2002). EF en el medio rural. Tándem: Didáctica de la EF, 3(9), 29-47.
  • Weimar, W. H., Martin, E. H.& Wall, S. J. (2011). Kindergarten students’ qualitative responses to different instructional strategies during the horizontal jump.Physical Education & Sport Pedagogy, 16(3), 213-222.
  • Werch, C. E., Carlson, J. M., Pappas, D. M., Edgemon, P. &Diclemente, C. C. (2000).Effects of a brief alcohol preventive intervention for youth attending school sports physical examinations.Substance use & misuse, 35(3), 421-432.
  • Zavela, K., Battistich, V., Gosselink, C. & Dean, B. (2004). Say Yes First: Follow up of a five-year rural drug prevention program. Journal of drug education, 34(1), 73-88.