Aproximación al documental interactivo como formato nativo transmedia

  1. Arnau Gifreu Castells 1
  2. Sebastián Sánchez Castillo 2
  3. Esteban Galán 3
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

Zeitschrift:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Narrativas transmediales: entre la industrialización de la mitología y la creación colaborativa

Ausgabe: 7

Nummer: 2

Seiten: 275-302

Art: Artikel

DOI: 10.37536/PREH.2019.7.2.722 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

Andere Publikationen in: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Zusammenfassung

This work characterizes interactive documentary as a native transmedia audiovisual format. This particular form of narrative expression often brings together and concentrates different media, formats and platforms through a metaphor and interactive navigation. Interactive documentary needs to fulfill a series of requirements to be considered a “native transmedia format”. This hypothesis is tested by selecting a set of representative projects and analyzing them for this purpose. First, we define and characterize the concept of transmedia narrative. Second, the concept of interactive and transmedia non-fiction is explored to bring into focus the specific narrative expression of interactive documentary. Third, we identify a small sample of projects from different countries. From this small sample, we chose the project “Sexo, maracas y chihuahuas” (Minimal Films, RTVE.ES, TVC, Labyrinz Studio, 2016) to be analyzed as a case study. We present the results, indicators and key structures determined in the qualitative analysis of the sample in the conclusions of the article. The three structures detected as the native transmedia format of interactive documentary are the “timeline structure”, the “container structure” and the “mosaic structure”. In the different projects analyzed, one type of structure predominates or there is a mix of the three structures.

Bibliographische Referenzen

  • Aarseth, Espen J. (1997): Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore, Johns Hopkins University Press.
  • Amatria Zabalza, Lohizune (2017): The Concept of Transmedia Narrative. An Epistemological Approach to the Creation and Analysis of Transmedia Fiction projects. Trabajo de Fin de Máster, UNED.
  • Aston, Judith; Gaudenzi, Sandra; Rose, Mandy (2017): i-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Nueva York, Columbia University Press.
  • Azurmendi, Ana (2018): “Reconectar con la audiencia joven. Narrativa transmedia para la transformación de la televisión de servicio público en España, Francia, Alemania y Reino Unido”, Revista Latina de Comunicación Social, n.º 73, pp. 927-944. Accesible en <http://www.revistalatinacs.org/073paper/1289/48es.html> [última visita: 3.12.2018]. DOI: 10.4185/RLCS-2018-1289.
  • Barret Films. Asociación Víctimas del Metro 3 de Julio, (2010): 0 responsables–La estrategia del silencio. Accesible en <http://www.0responsables.com/?l=ca> [última visita: 22.2.2019].
  • Beddows, Emma (2012): “Consuming Transmedia: How Audiences Engage with Narrative across Multiple Story Modes”. Swinburne University of Technology. Accesible en <http://www.emmabeddows.com/wpcontent/uploads/2013/03/EmmaBeddows_ PhDTHESISFINAL_ConsumingTransmedia_2012.pdf> [última visita: 2.3.2017].
  • Brown, Doug y Krzywinska, Tanya (2009): “Movie-Games and Game-Movies: Towards an Aesthetics of Transmediality”. En W. Buckland (ed.): Film Theory and Contemporary Hollywood Movies. Nueva York, Routledge, pp. 86-102.
  • Burn, Andrew (2004): “Potter-Literacy: From Book to Game and Back Again; Literature, Film, Game and Cross-Media Literacy”, Papers: Explorations into Children’s Literature, vol. 14, n.º 2, pp. 5-17.
  • Cameron, Sergi. Nanouk Films, RTVE.ES, interactius, Playfilm (2016): Bugarach. Cómo sobrevivir al Apocalipsis. Accesible en <http://lab.rtve.es/webdocs/bugarach/> [última visita: 22.2.2019].
  • Chillón, Albert (1999): Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas. Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Cock, Alejandro (2009): Retóricas del cine de ficción postvérité. Ampliación de las fronteras discursivas audiovisuales para un espíritu de época complejo. Tesis de doctorado, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Costa Sánchez, Carmen (2015): “Narrativas Transmedia Nativas: Ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso”, Historia y Comunicación Social. vol. 18, n.º Esp, pp. 561-574. Accesible en <http://revistas.ucm. es/index.php/HICS/article/view/44349/41908> [última visita: 12.3.2018].
  • Costa Sánchez, Carmen; Piñeiro Otero, Teresa (2012): “Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE)”, Icono14, vol. 10, n.º 2, pp. 6-28. Accesible en <https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/156> [última visita: 16.3.2018).
  • Davenport, Glorianna y Murtaugh, Michael (1995): “ConText: Towards the Evolving Documentary”, ACM Multimedia 95. Electronic Proceedings, pp. 5-9.
  • Davidson, Drew et al. (2010): Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiencies. Londres, ETC Press.
  • Dawes, Kwame. Pulitzer Center on Crisis Reporting. Bluecadet Interactive (2006): Hope: Living and Loving with HIV in Jamaica. Accesible en <http://www.livehopelove.com/> [última visita: 22.2.2019].
  • Dena, Christy (2009): Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Environments. Tesis de doctorado, University of Sydney. Accesible en <http://ciret-transdisciplinarity.org/biblio/biblio_pdf/Christy_DeanTransm.pdf> [última visita: 10.3.2018].
  • Dufresne, David y Brault, Philippe. ARTE. Upian (2010): Prison Valley. Accesible en <http:// prisonvalley.arte.tv/?lang=en> [última visita: 22.2.2019].
  • Fidler, Roger (1998): Mediamorfosis. Comprender los nuevos medios. Buenos Aires, Granica.
  • Galloway, Dayna; McAlpine, Kenneth B.; Harris, Paul (2007): “From Michael Moore to JFK Reloaded: Towards a Working Model of Interactive Documentary”, Journal of Media Practice, vol. 8, n.º 3, pp. 325-339.
  • Garambato, Renira; Andreevich Medvede, Sergei, (2017): “Transmedia Storytelling Impact on Government Policy Change”. En Yasmin Ibrahim (ed.): Politics, Protest, and Empowerment in Digital Spaces. Hershey, Pennsylvania, IGI Global Books, pp. 31-51. DOI: 10.4018/978-1-5225-1862-4.ch003.
  • Garín, Manuel y Pérez, Oliver (2009): “Entre mundos e historias: Ciencia ficción y experiencia de juego”, Formats. Revista de comunicación audiovisual, n.º 5, pp. 28-36.
  • Gaudenzi, Sandra (2009): Interactive Documentary: towards an Aesthetic of the Multiple. Proyecto de tesis de doctorado, University of London.
  • Gaudenzi, Sandra (2012): The Living Documentary: from Representing Reality to co-Creating Reality in Digital Interactive Documentary. Tesis de doctorado, University of Goldsmiths.
  • Gaudreault, André; Marion, Philippe (2002): “The Cinema as a Model for the Genealogy of Media”, Convergence, vol. 8, n.º 4, pp. 12-18.
  • Gifreu-Castells, Arnau (2010): El documental multimèdia interactiu. Una proposta de model d’anàlisi. Trabajo de investigación, Universitat Pompeu Fabra. Accesible en <https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/11346/TFM_Gifreu.pdf?sequence=1&isAllowed=y> [última visita: 20.3.2017].
  • Gifreu-Castells, Arnau; Misek, Richard; Verbruggen, Erwin (eds.) (2016): “Non-fiction Transmedia”, VIEW Journal of European Television. Utrecht University, University of Luxembourg and Royal Holloway University of London. DOI: 10.18146/2213-0969.2016.jethc108.
  • Gil González, Antonio (2015): “Augmented Narrative”, 1616: Yearbook of Comparative Literature, n.º 5, pp. 45-74.
  • Guerrero, Mar (2014): “Television Websites and their Users: a Place for Transmedia Narrative. The Cases of Red Eagle and Game of Thrones in Spain”, Communication and society, n.º 21, pp. 239-67.
  • Hannele, Antikainen; Kangas, Sonja; Vainikainen, Sari (2004): MGAIN Project: Three Views on Mobile cross Media Entertainment [TTE4–2004-17]. Espoo, Finlandia, VTT Information Technology, Research Report. Accesible en <https://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2004/crossmedia_entertainment.pdf> [última visita: 7.3.2017].
  • Hayes, Gary (2011): How to Write a Transmedia Bible. A template for Multiplataform producers. Screen, Australia. Translation of Eduardo Prádanos (2012). Accesible en <http:// umh2135.edu.umh.es/wp-content/uploads/sites/166/2013/02/como-escribir-biblia-transmedia-eduardo-pradanos-ANOTADA.pdf> [última visita: 17.11.2017].
  • Hernández Ruiz, Javier (2018): “Diseñando Mundos Transmedia: el caso Plot 28 (2013)”, Revista Latina de Comunicación Social, n.º 74, pp. 12-32. Accesible en <http:// www.revistalatinacs.org/074paper/1319/02es.html> [última visita: 10.12.2018]. DOI: 10.4185/RLCS-2019-1319.
  • Hernández-Pérez, Manuel; Ferreras Rodríguez, José Gabriel (2014): “Serial Narrative, Intertextuality, and the Role of Audiences in the Creation of a Franchise: An Analysis of the Indiana Jones Saga from a Cross-Media Perspective”, Mass Communication and Society, vol. 17, n.º 1, pp. 26-53.
  • Huizinga, Johan (2012): Homo ludens [1938]. Madrid, Alianza.
  • Irigaray, Fernando; #DCMteam; Fondo Canadá para Iniciativas Locales (2015): Mujeres en venta. Accesible en <http://www.documedia.com.ar/mujeres/> [última visita: 22.2.2019].
  • Jenkins, Henry (2006a): Convergence culture: Where Old and New Media Collide. Nueva York, New York University Press (edición en castellano: Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós, 2008).
  • Jenkins, Henry; Purushotma, Ravi; Clinton, Kaie; Weigel, Margaret; Robison, Alice (2006b): Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago, The John D. and Catherine McArthur Foundation. Accesible en <https://www.macfound.org/media/article_pdfs/JENKINS_WHITE_PAPER.PDF> [última visita: 22 de febrero 2017].
  • Jenkins, Henry; Purushotma, Ravi; Clinton, Kaie; Weigel, Margaret; Robison, Alice (2008): Convergence Culture. The Culture of the Convergence of the Media. Barcelona, Paidós.
  • Klastrup, Lisbeth; Pajares Tosca, Susana (2004): “Transmedial Worlds: Rethinking Cyberworld Design”. En: Proceedings of the International Conference on Cyberworlds IEEEE Computer Society, pp. 409-413. Accesible en <http://www.itu.dk/people/klastrup/klastruptosca_transworlds.pdf> [última visita: 30.62017].
  • Long, Geoffrey (2007): Transmedia Storytelling: Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company. Comparative Media Studies, Massachusetts Institute of Technology.
  • Méliès, Georges (1902): Le voyage dans la lune (Viaje a la luna). Película cinematográfica.
  • Meran Barsam, Richard (1992): Nonfiction Film: a Critical History. Bloomington, Indiannapolis, Indiana University Press.
  • Milgram, Paul; Kishino, Fumio (1994): “A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. En: IEICE Transactions on Information and Systems, E77-D, pp. 1321-1329.
  • Minimal Films; RTVE.ES, TVC, Labyrinz Studio (2016): Sexo, maracas y chihuahuas. Accesible en <http://lab.rtve.es/webdocs/xavier-cugat/> [última visita: 2.12.2018].
  • MIT Open Documentary Lab; John D. and Catherine T. MacArthur (2016): “Mapping the Intersection of Two Cultures: Interactive Documentary and Digital Journalism”.
  • Moe, Hallvard (2008): “Public Service Media Online? Regulating Public Broadcasters’ Internet Services. A Comparative Analysis”, Television & New Media, n.º 9, pp. 220-238.
  • Mora, Vicente Luis (2014): “Approach to the Terminological problem of transmedia narrativity”, Characters, vol. 3, n.º 1.
  • Moraes, Janaina; Sánchez, Ana Luisa; Gamboa, Eddy; Azevedo, Jade; Orsini, Kenitay; Zevallos, Maga; Fajardo Cortés, Enrique; Rojas, Paola (2016): Metáfora Viva. Cátedra de Televisión y Nuevos Medios. Escuela Internacional de Cine y Televisión. Accesible en <http://eictv30.eictv.org/#Idoc> [última visita: 2.12.2018].
  • Morales, Paola; Zuluaga, Juan Sebastián; Díaz, Fabio; Universidad EAFIT (2017): Desarmados. Accesible en <http://desarmados.org> [última visita: 22.2.2019].
  • Nash, Kate (2012): “Modes of Interactivity: Analysing the Webdoc”, Media, Culture & Society, vol. 34, n.º 2, pp.195-210.
  • Nash, Kate; Hight, Chris; Summerhayes, Catherine (2014): New Documentary Ecologies. Emerging Platforms, Practices and Discourses. Londres, Palgrave Macmillan.
  • Nichols, Bill (1991): La representación de la realidad: Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Barcelona, Paidós.
  • Nichols, Bill (1994): Blurred Boundaries. Question of Meaning in Contemporary Culture. Bloomington, Indianapolis, Indiana University Press.
  • Nichols, Bill (2001): Introduction to Documentary. Bloomington, Indianapolis, Indiana University Press.
  • Observatoire du Documental, Documentary Network, AAMI. APFC. APFTQ. AQTIS. ARRQ. ASTRAL. CBC. CFTPA. DGC. DOC. ONF-NFB. RIDM. SARTEC. SRC. Télé-Québec. Vidéographe (2011): Documentary and New Digital Platforms: An Ecosystem in Transition.
  • Owczarski, Kimberly (2009): “Batman’” Time Warner, and Franchise Filmmaking in the Conglomerate Era. Austin, The University of Texas Press.
  • Plantinga, Carl (1997): Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Cambridge, Cambridge University Press.
  • Porto Renó, Denis (2013): “Transmedia Narrative and Journalistic de-Governability”. Comunicação & Sociedade, pp. 141-61. DOI: 10.15603/2175-7755/cs.v34n2.
  • Porto Renó, Denis; Reno, Luciana (2011): “Bogotá Atômica: o documentário interativo com estrutura algorítmica”, Razón y Palabra. ed: v.76 fasc.1 pp.1-13.
  • Regatto, Carlos; Wilson Sánchez, Jorge; Bezerra, Larissa; Albertengo, Martín; Viñals, María de la Paz (2014): La escuela de todos los mundos. Cátedra de Televisión y Nuevos Medios. Escuela Internacional de Cine y Televisión. Accesible en <http://media. eictv.org/idoc/#PRESENTACION> [última visita: 2.12.2018].
  • Renov, Michael (1993): Theorizing Documentary. Nueva York, Routledge.
  • Ripoll, María; Pram, Lisa; Cahuenga Filmmakers, Permanent, TVE, Lab RTVE, A Navalla Suíza (2013). Cromosoma 5. Accesible en <http://www.rtve.es/cromosomacinco/ver/ index.html> [última visita: 22.2.2019].
  • Rodríguez, María Isabel; Paíno, Adriana; Jiménez, Lucía (2016): “El soporte multiplataforma como clave de éxito de la Narración Transmedia. Estudio de caso del webdoc ‘Las Sinsombrero’”, Icono14, vol. 14, n.º 2, pp. 304-318. Accesible en <https://icono14. net/ojs/index.php/icono14/article/view/967/574> [última visita: 8.12.2018]. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.967.
  • Ruppel, Mark (2005): Learning to Speak Braille: Convergence, Divergence and Cross-Sited Narratives. Things as They Are? Tesis de doctorado, University of Maryland.
  • Ryan, Marie-Laure (2004): Narrative across Media. The Lenguages of Storytelling. Lincoln/ Londres, University of Nebraska Press.
  • Sánchez Castillo, Sebastián; Galán, Esteban (2016): Narrativa transmedia y percepción cognitiva en El Ministerio del Tiempo (TVE), Revista Latina de Comunicación Social, n.º 71, pp. 508-526. Accesible en <http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1107/ RLCS-paper1107.pdf> [última visita: 8.12.2018). DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS2016-1107.
  • Sánchez-González, María; Sánchez-Gonzales, Hada (2018): La usabilidad de contenidos interactivos innovadores de medialabs españoles: un experimento con usuarios. En: Actas Congreso AE-IC. Salamanca.
  • Sánchez-Mesa, Domingo; Baetens, Jan (2017): “The Literature in Expansion. Intermediality and Transmediality in the Cross between Comparative Literature, Cultural Studies and New Media Studies”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 27, pp. 6-27.
  • Scolari, Carlos A. (2013): Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, Editorial Deusto.
  • Scolari, Carlos A.; Jiménez, Manuel; Guerrero, Mar (2012): “Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media”, Comunicación y Sociedad, vol. 25, n.º 1, pp. 137-164.
  • Sjöberg, Ulrika; Rydin Ingegerd (2013): “Transmedia Storytelling and the Young Audience. Public Service in the Blogosphere Era”. En Tobias Olsson (ed.): Producing the Internet. Critical Perspectives of Social Media. Gotemburgo, Nordicom, pp. 103-120.
  • Smith, Aaron (2009): Transmedia Storytelling in Television 2.0. Middlebury College. Accesible en <http://sites.middlebury.edu/mediacp/> [última visita: 3.3.2018].
  • Thompson, Kristin; Bordwell, David (2007): Live with it! There’ll always Be Movie Sequels. Good Thing, too. David Bordwell’s Website on Cinema. Observation on film art. Acesible en <http://www.davidbordwell.net/blog/2007/05/20/live-with-it-therellalways-be-movie-sequels-good-thing-too/> [última visita: 7.3.2017].
  • Tricklebank, Ben; Williams, Brian; Alexander, Joe; Alger, Wade. The Martin Agency, Tool (2012): Clouds over Cuba. Accesible en <http://cloudsovercuba.com/> [última visita: 22.2.2019].
  • Tulloch, John; Jenkins, Henry (1995): Science fiction audiences: Watching Doctor Who and Star Trek. Nueva York, Routledge.
  • Weinrichter, Antonio (2004): Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid, T&B Editores.
  • Whitelaw, Mitchell (2002): “Playing Games with Reality: Only Fish Shall Visit and Interactive Documentary”. En B. Halfeti Brunt (ed.): Only Fish Shall Visit. Sydney, Artspace.