Eugeni d’Ors reviu Prometeu

  1. Simbor Roig, Vicent
Revista:
Revista de filología románica

ISSN: 0212-999X 1988-2815

Año de publicación: 2019

Número: 36

Páginas: 9-27

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/RFRM.63503 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de filología románica

Resumen

This paper is devoted to research into the birth and construction of the ancestral myth of Pro­metheus and then goes on to analyses the process followed by Eugeni d’Ors to rewrite it in his theatrical play El nou Prometeu encadenat (1920). With the help of the methodology proposed by Genette in Palimpsestes. La littérature au second degré (1982), as well as the contributions of other scholars, such as Riffaterre, the paper shows all the hypertextual operations carried out by Ors to rewrite Prometheus Bound by Aeschylus. Finally the last point is dedicated to explaining the context of creation of the work and the biographical and political implications.

Referencias bibliográficas

  • Blanco Vila, L. (1995) La crisis de las ideas en el fin-de-siglo. Espíritu y Cultura al hilo de la obra de Eugenio d’Ors, Madrid, Editorial Actas.
  • Brunel, P. (1992) Mythocritique. Théorie et parcours, París, PUF.
  • Brunel, P. (1997) Apollinaire entre deux mondes. Le contrepoint mythique dans Alcools. Mythocri¬tique II, París, PUF.
  • Carramiñana, A. (1969) «Dos versiones del mito de prometeo. Esquilo y Eugenio d’Ors», Boletín del Instituto de Estudios helénicos, volum 3, número 1, pp. 39-42.
  • Castellanos, J. (2012) «Introducció», dins Hesíode Teogonia. Els treballs i els dies, intro¬ducció, traducció i notes de J. Castellanos i Vila, ed. revisada per J. Alberich i Mariné, Barcelona, La Magrana, pp. 7-45.
  • Gibert, R. (1971) «Estudio preliminar», dins d’Ors, E. El nuevo Prometeo encadenado. Gui¬llermo Tell, Madrid, Editorial Magisterio Español, S. A., pp. 7-55.
  • D’ors, E. El nou prometeu encadenat, Barcelona, Edicions 62.
  • Engélibert, J.-P. (1997) La posterité de Robinson Crusoe. Un mythe littéraire de la modernité. 1954-1986, Ginebra, Droz.
  • Èsquil (1933) Tragèdies, II, text establert per Paul Mazon, traducció de Carles Riba, Barce¬lona, Fundació Bernat Metge.
  • Fàbregas, X. (1967) «El nou Prometeu encadenat, d’Eugeni d’Ors. Pròleg d’Enric Jardí. Col·lecció «Antologia catalana», 23. Edicions 62. Barcelona 1966», Serra d’Or, any IX, número 1, gener 1967, pp. 53-54.
  • Fàbregas, X. (1978) Història del teatre català, Barcelona, Millà.
  • García Pérez, D. (2009 [1ª ed. 2006] Prometeo. El mito del héroe y del progreso, Mèxic, Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Garriga, C. (1981) La restauració clàssica d’Eugeni d’Ors, Barcelona, Departament de Filo¬logia Grega de la Universitat de Barcelona-Curial.
  • Genette, G. (1982) Palimpsestes. La littérature au second degré, París, Éditions du Seuil.
  • Grimal, P. (2009 [1ª ed. fr. 1951) Diccionari de mitologia grega i romana, traducció Montse¬rrat Franquesa, Joaquim Gestí, Andreu Martí, Barcelona, Edicions de 1984.
  • Harrauer, C i Hunger, H. (2008 [1ª ed. al. 2006]) Diccionario de mitología griega y romana, edición española a càrrec de Francisco Javier Fernández Nieto i Antonio Martínez Riu, traducció José Antonio Molina Gómez, Barcelona, Herder.
  • Herrero Cecilia, J. (2006) «El mito como intertexto: la reescritura de los mitos en las obras literarias», Çedille. Revista de estudios franceses, 2, pp. 58-76.
  • Hesíode. (2012) Teogonia. Els treballs i els dies, introducció, traducció i notes de Joan Caste¬llanos i Vila, edició revisada per Joan Alberich i Mariné, Barcelona, La Magrana.
  • Isop. (1984) Faules, I, introd. Francesc J. Cuartero, traducció i notes Montserrat Ros, Barce¬lona, Fundació Bernat Metge.
  • Isop. (1989) Faules,II, trad. Vida d’Isop Francesc J. Cuartero, trad. faules Montserrat Ros, Bar¬celona, Fundació Bernat Metge.
  • Jardí, E. (1980 [1ª ed. 1966]) Pròleg” dins d’Ors, E. El nou prometeu encadenat, Barcelona, Edicions 62, pp. 5-12.
  • Jauss, H. R. (1988) Pour une herméneutique littéraire, traducció de Maurice Jacob, París, Gallimard.
  • Martin, R. (director) (1996 [1ª ed. fr. 1992]) Diccionario de la mitología griega y romana, traducció Alegría Gallardo Laurel, Madrid, Espasa Calpe.
  • Martínez-Falero, L. (2013) «Literatura y mito: desmitificación, intertextualidad, reescritura”, Signa, 22, pp. 481-496.
  • Murgades, J. (1987) «II. Eugeni d’Ors», dins Molas, J. (director) Història de la literatura catalana, volum IX, Barcelona, Ariel, pp.73-98.
  • Ors, E. (1980 [1ª ed. 1966] El nou prometeu encadenat, pròleg d’Enric Jardí, Barcelona, Edicions 62, pp. 5-12.
  • Rialland, I. (2005) «Mythe et hypertextualité», Fabula.La recherche en littérature, pp. 1-6. URL: http://www.fabula.org/atelier.php?Mythe_et_hypertextualit%26eacute%3B [con¬sulta: 18-3-2018].
  • Riffaterre, M. (1979) «Sémiotique intertextuelle: l’interpretant», Revue d’esthétique, 1-2, pp. 128-150.
  • Rincón, M. E. (1981) «Estudio preliminar. La extraña peripecia de Eugenio d’Ors», dins d’ors, E. El nuevo Prometeo encadenado, Madrid, Editora Nacional, pp. 7-34.
  • Rosselló, R. X. (2011 [1ª ed. 1999]) Anàlisi de l’obra teatral (teoria i pràctica), València/ Barcelona, IIFV-PAM.
  • Séchan, L. (1964 [1ª ed. fr. 1951]) El mito de Prometeo, Buenos Aires, Editorial Universitaria de Buenos Aires.
  • Sellier, Ph. (1984) « Qu’est-ce qu’un mythe littéraire », Littérature, 55, pp. 112-126.
  • Siganos, A. (1993) Le Minotaure et son mythe, París, PUF.
  • Siganos, A. (2005) «Définition du mythe», entrada a Chauvin, D., Siganos, A. i Walter, Ph. (directors) Questions de mythocritique. Dictionnaire, París, Éditions Imago.
  • Trousson, R. (2001 [1ª ed. 1964]) Le thème de Prométhée dans la littérature européenne, Ginebra, Droz.