La gran zozobra roja. Argumentos para la extensión de la Enseñanza Media en España (1953-1961)
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2019
Volume: 30
Issue: 4
Pages: 983-996
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
Spanish secondary education underwent a significant change in the 1950s. There was an effective break with the dual teaching model, which meant that boys and girls from working families, who had little income, were allowed to access high school. Until then, they had been practically banned from it. The educational authorities conferred so much prominence to this policy that it came to have its own name: the Extension of Middle School policy. This paper aims to analyze the discourse that supported and made such policy explicit. To that end, we have found statements, andinaugural speeches, of the officials of the Ministry of Education. These statements and positions, barely studied until now, shaped the official discourse that launched this policy. After their analysis, we have identified several arguments that can be grouped under the following categories: economic, social, territorial, and political. Among them, there are some remarkable explicit references to the usefulness of extending high education to the working sectors to overcome fear and the great red downfall of the bourgeois living in the big cities. For this reason, the Extension of Middle School policy, promoted by a sector of the Francoist regime and with undeniable educational and social consequences, must be considered a prominent element of the cultural model which was sympathetic with the losers of the Civil War.
Bibliographic References
- XXVI Semana de Educación de la F. A. E (1958). Enseñanza media. 18-19, 8.
- Canales Serrano, A. (2013). La modernización del sistema educativo español, 1898-1936. Bordón, 65 (4), 105-118. DOI: 10.13042/Bordon.2013.6540.
- Casanova, J., Gil, C. (2010). Historia de España en el siglo XX. Barcelona: Ariel.
- Cruz, J. I. (2012). Los institutos de segunda enseñanza. Datos sobre su implantación (1835-1936). Educatio. Siglo XXI. 30 (1), 233-252.
- Cruz, J. I. (2013). La extensión de la Enseñanza Media en la España rural. Los Colegios Libres Adoptados (1960-1980). Revista Española de Pedagogía, 256, 293-308.
- Cruz, J. I. (2017). La extensión de la Enseñanza Media en los suburbios españoles (1956-1984). Las Secciones Filiales de Instituto. Estudios sobre Educación, 32, 115-134. DOI: 10.15581/004.32.115-134.
- Declaraciones del ministro de educación (1957). Enseñanza media, 3, 3.
- Declaraciones del ministro de educación (1958). Enseñanza media. 13, 3-4.
- Dos importantes discursos del Ministro de Educación en León (1960). Enseñanza media, 59-62, 634-640.
- Editorial. Un paso fundamental (1958). Enseñanza media. 14, 4.
- Editorial. Una revolución silenciosa (1957). Enseñanza media. 5, 3-4.
- Editorial. Técnica y cultura (1957). Enseñanza media. 7-8, 3-5.
- Editorial. El bachillerato para todos (1959). Enseñanza media. 50-52, 1485-1486.
- Fernández Soria, J. M. (1998). Educación, socialización y legitimación política (España 1931-1970), Valencia, Tirant lo Blanch.
- Flecha García, C. (2013). Políticas y espacios para mujeres en el origen de desarrollo del sistema educativo español. Bordón, 65 (4), 75-89. DOI: 10.13042/Bordon.2013.65405.
- González, A. Sanz, R. (2018). “Excluyentes” y “comprensivos”. Joaquín Ruiz-Giménez y los orígenes de la extensión de la Enseñanza Media en España. Educació i Historia. Revista d´Historia de l´Educació, 32, (juliol-desembre), 89-113. DOI: 10.2436/20.3009.01.210
- Gràcia, J. (2008). La vida rescatada de Dionisio Ridruejo. Barcelona: Anagrama.
- Hernández, C.; Fuentes C.; Marco, J.; Arco, M. A. (2013). Introducción. En C. Hernández; C. Fuentes; J. Marco; Arco, M. A., No solo miedo. Actitudes políticas y opinión popular bajo la dictadura franquista (1936-1977). Granada; Comares, pp. 1-14.
- INE (1936). Anuario estadístico 1934, p. 75, consultado el 13 de febrero de 2018.
- Lorenzo, J. A. (2003). La enseñanza media en la España franquista (1936-1975). Madrid: Editorial complutense.
- MEC, (1966). Datos y cifras de la enseñanza en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
- Moradiellos, E. (2003). La España de Franco (1939-1975) Política y sociedad. Madrid, Síntesis.
- Pacios, A. (1956a). Extensión de la Enseñanza Media, Revista de educación, 53, 65.
- Pacios, A. (1956b). Trascendencia Social de la Enseñanza Media. Bordón, 8 (62), 285-294.
- Puelles, M. (1999). Educación e ideología en la España contemporánea, Madrid: Tecnos.
- Riquer, B. de (2010). La dictadura de Franco. En J. Fontana y R. Villares (Dirs.), Historia de España, vol. 9. Barcelona, Crítica-Marcial Pons.
- Rubio García-Mina, J. (1957). Discurso del ministro de Educación Nacional ante el Consejo Nacional de Educación. Revista de Educación. 60, 12-18.
- Rubio García-Mina, J. (1960). Proyección social de la Educación Nacional española. Revista de Educación. 115, 37-40.
- Rubio García-Mina, J. (1961.) Fomento del principio de igualdad de oportunidades. Enseñanza media. 84-87, 991-993.
- Saz, I. (2004). Fascismos y franquismo. Valencia: Universitat de València.
- Tiana, A. (2013). El proceso de universalización de la enseñanza secundaria en España en la segunda mitad del siglo XX: una aproximación estadística, Bordón, 65 (4) 149-165.
- DOI:org/10.13042/Bordon.2013.65410
- Tusquets, J. (1957). Al margen de la XXVI Semana de Educación Nacional de la F. A. E., Revista de Educación, 71, 76-79.
- Vilas, L. (1959). El Bachillerato Elemental ha de llegar a ser obligatorio. Enseñanza media, 42-43, 843-844.
- Vilas, L. (1961). Prólogo. La extensión de la enseñanza media. Secciones Filiales (pp. 7-12). Madrid: Ministerio de Educación Nacional.
- Viñao, A. (2004) Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons.
- Viñao, A. (2012). Del bachillerato de elite a la educación secundaria para todos (España, siglo XX. En G. Vicente y Guerrero, (Coord.), Estudios sobre la historia de la educación secundaria en Aragón, (pp. 449-472). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
- Utande, M. (1956). Una revolución silenciosa: Los nuevos cauces de la Enseñanza Media. Revista de Educación, 48, 19-22.
- Utande, M. (1975). Treinta años de enseñanza media (1938-1968). Revista de Educación, 240, 73-86.