Programa creciendo fuertes para la promoción de fortalezas del carácteruna mirada desde sus estudiantes

  1. García – Álvarez, Diego 1
  2. Soler, María José 2
  3. Cobo Rendón, Rubia Consuelo 3
  1. 1 Instituto Universitario San Francisco de Asís
  2. 2 Asociación Jóvenes Fuertes
  3. 3 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

Journal:
Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela

ISSN: 2443-4566

Year of publication: 2019

Volume: 5

Issue: 9

Pages: 81-101

Type: Article

More publications in: Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela

Abstract

The purpose of this article is to communicate the satisfaction, applicability and subjective experience of the Programa Creciendo Fuertes from the perspective of its high school student users. The following research objectives were considered: characterize the level of student user satisfaction with respect to the Programa Creciendo Fuertes; explore the applicability of the learning generated according to the students users in the Programa Creciendo Fuertes and; to know the subjective experience of the students users of the Programa Creciendo Fuertes with respect to the strengths of the character promoted in the way they report having applied it. At a methodological level, the research is framed in a descriptive study with a cross-sectional design, with a sample of 590 high school students from seven educational institutions. A data collection instrument was implemented with adequate evidence of reliability. As results we have adequate levels of satisfaction with the Programa Creciendo Fuertes, applicability of the learning of the strengths of the character of self-regulation, social intelligence, gratitude, courage and openness in intrapersonal and interpersonal contexts. It is concluded that the Programa Creciendo Fuertes shows evidence of satisfaction, applicability and reporting of subjective experiences based on the learning promoted from positive psychology.

Bibliographic References

  • Anderson, E. C. (2005). Strengths-Based Educating: A Concrete Way to Bring Out the Best in Students—and Yourself: The Confessions of an Educator Who Got It Right—Finally! Educational Horizons, 83(3), 180-189.
  • Andréu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces
  • Bisquerra, R., y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del Psicólogo, 38(1), 58-65.
  • Blanca, M. J., Ferragut, M., Ortiz-Tallo, M., y Bendayan, R. (2018). Life satisfaction and character strengths in Spanish early adolescents. Journal of Happiness Studies, 19(5), 1247-1260.
  • Cobo, R. y García, D. (2017). La felicidad es educable: a propósito del bienestar en las escuelas. Revista Convocación, 33 -34, VII, 38-47.
  • Gable, S. L., y Haidt, J. (2015). ¿Qué es (y por qué) la psicología positiva? Revista de Toxicomanías, 75, 3-9.
  • García, D. y Serrano, M. (2017). La inteligencia emocional: capacidad para el desarrollo humano en el marco de la orientación educativa. Revista Convocación, 30, VII, 56-67.
  • García, D., Soler, M. y Achard, L. (2017). Sobre psicología positiva en la educación: programa creciendo fuertes. Revista Convocación, 32, VII, 54-65
  • García-Álvarez, D., Soler, M., y Cobo-Rendón, R. (2018). Efectos del Programa Creciendo Fuertes sobre el bienestar psicológico y autoeficacia generalizada en adolescentes: estudio preliminar. Búsqueda, 5(20), 28-47. https://doi.org/10.21892/01239813.390
  • Gillham, J., Adams-Deutsch, Z., Werner, J., Reivich, K., Coulter-Heindl, V., Linkins, M., ... y Contero, A. (2011). Character strengths predict subjective well-being during adolescence. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31-44 doi:10.1080/17439760.2010.536773
  • Giménez, M. (2010). La medida de las fortalezas psicológicas en adolescentes (VIA-Youth): relación con clima familiar, psicopatología y bienestar psicológico. Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones.
  • Giménez, M., Vázquez, C., y Hervás, G. (2010). El análisis de las fortalezas psicológicas en la adolescencia: Más allá de los modelos de vulnerabilidad. Psychology, Society y Education, 2, 97-116.
  • Green, L. S., y Norrish, J. M. (2013). Enhancing well-being in adolescents: Positive psychology and coaching psychology interventions in schools. In Research, applications, and interventions for children and adolescents (pp. 211-222). Dordrecht: Springer
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación científica. México: Mc Graw Hill.
  • Howell, A. J., Keyes, C. L., y Passmore, H. A. (2013). Flourishing among children and adolescents: Structure and correlates of positive mental health, and interventions for its enhancement. In Research, applications, and interventions for children and adolescents (pp. 59-79). Dordrecht: Springer
  • Jitendra, A. K., Burgess, C., y Gajria, M. (2011). Cognitive strategy instruction for improving expository text comprehension of students with learning disabilities: The quality of evidence. Exceptional Children, 77(2), 135-159.
  • León, O. G., y Montero, I. (2015). Metodología de investigación en psicología y educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. México: Mc Graw Hill
  • Martínez-Martí, M. L., y Ruch, W. (2017). Character strengths predict resilience over and above positive affect, self-efficacy, optimism, social support, self-esteem, and life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 12(2), 110-119. doi:10.1080/17439760.2016.1163403
  • Ovejero, M. M., Cardenal, V., y Ortiz-Tallo, M. (2016). Fortalezas Humanas y Bienestar Biopsicosocial: Revisión sistemática. Escritos de Psicología-Psychological Writings, 9(3).
  • Park, N. (2004). The role of subjective well-being in positive youth development. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 25-39.
  • Park, N., y Peterson, C. (2009). Character strengths: Research and practice. Journal of college and character, 10(4).
  • Park, N., Peterson, C., y Sun, J. K. (2013). La psicología positiva: investigación y aplicaciones. Terapia psicológica, 31(1), 11-19.
  • Peterson, C., y Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press.
  • Peterson, C., Ruch, W., Beermann, U., Park, N., y Seligman, M. E. (2007). Strengths of character, orientations to happiness, and life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 2(3), 149-156.
  • Petkari, E., y Ortiz-Tallo, M. (2018). Towards Youth Happiness and Mental Health in the United Arab Emirates: The Path of Character Strengths in a Multicultural Population. Journal of Happiness Studies, 19(2), 333-350. doi:10.1007/s10902-016-9820-3
  • Proctor, C. (2013). The importance of good character. In Research, Applications, and Interventions for Children and Adolescents (pp. 13-21). Dordrecht: Springer.
  • Proctor, C., y Linley, P. A. (2013). Research, applications, and interventions for children and adolescents. Dordrecht: Springer.
  • Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A. M., Maltby, J., Eades, J. F., y Linley, P. A. (2015). Gimnasia para las fortalezas: impacto de una intervención basada en las fortalezas del carácter sobre la satisfacción con la vida y el bienestar de los adolescentes. RET, Revista de Toxicomanías, 75, 10-23.
  • Proctor, C., Tsukayama, E., Wood, A. M., Maltby, J., Eades, J. F., y Linley, P. A. (2011). Strengths gym: The impact of a character strengths-based intervention on the life satisfaction and well-being of adolescents. The Journal of Positive Psychology, 6(5), 377-388.
  • Proctor, C., Tweed, R., y Morris, D. (2016). The Rogerian fully functioning person: A positive psychology perspective. Journal of Humanistic Psychology, 56(5), 503-529. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0022167815605936
  • Quinlan, D. M., Swain, N., Cameron, C., y Vella-Brodrick, D. A. (2015). How ‘other people matter’in a classroom-based strengths intervention: Exploring interpersonal strategies and classroom outcomes. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 77-89. doi:10.1080/17439760.2014.920407
  • Rashid, T., Anjum, A., Lennox, C., Quinlan, D., Niemiec, R. M., Mayerson, D., y Kazemi, F. (2013). Assessment of character strengths in children and adolescents. In Research, applications, and interventions for children and adolescents (pp. 81-115). Dordrecht: Springer.
  • Reyes, S., y Ferragut, M. (2016). Fortalezas psicológicas y diferencias de sexo en adolescentes. Escritos de Psicología (Internet), 9(3), 28-36.
  • Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
  • Salanova, M., y Llorens, S. (2016). Hacia una psicología positiva aplicada. Papeles del Psicólogo, 37(3).
  • Saldaña, M. R. (2016). Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal. Revista Enfermería del Trabajo, 6(3), 105-114.
  • Salinas, J. L., y González, H. E. (2006). Evaluación de la calidad en servicios de atención y orientación psicológica: conceptos e indicadores. Psicología para América Latina, (8).
  • Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of positive psychology, 2(2002), 3-12.
  • Seligman, M. E. (2011). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. Policy, 27(3).
  • Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., y Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford review of education, 35(3), 293-311.
  • Shimai, S., Otake, K., Park, N., Peterson, C., y Seligman, M. E. P. (2006). Convergence of character strengths in American and Japanese young adults. Journal of Happiness Studies, 7, 311-322.
  • Tejedor, F. J. (2000). El diseño y los diseños en la evaluación de programas. Revista de investigación educativa, 18(2), 319-339.
  • Weber, M., Ruch, W., Littman-Ovadia, H., Lavy, S., y Gai, O. (2013). Relationships among higher-order strengths factors, subjective well-being, and general self-efficacy – The case of Israeli adolescents. Personality and Individual Differences, 55, 322-327.
  • White, M. A., y Waters, L. E. (2015). A case study of ‘The Good School:’Examples of the use of Peterson’s strengths-based approach with students. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 69-76.