Autobiografías y clásicos en la educación literaria de los futuros docentes e investigadores

  1. Josep Ballester Roca
  2. Noelia Ibarra-Rius
Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2019

Issue Title: Monográfico "Clásicos y educación literaria"

Issue: 29

Pages: 31-66

Type: Article

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Abstract

This work is part of the line of research developed by the authors around the reading-life biographies, in particular, of future teachers. In this paper, we focus on the exploration of educational and sociocultural factors which influence the younger reader and the subsequent development and acquisition of the literary reading competence in a group of competent readers (31 students in the Master of Research in Specific Pedagogy, in the major of Literary and Linguistic Education). According to this aim, we carried out a descriptive and interpretative analysis of their reading experience, their reading personal itineraries from childhood, their conception of reading and, in particular, their literary training received in reading. The data reveals a valuable information around their conception of classicism and its influence on the formation of reading habits and the enjoyment of literature.

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Así, lo clásico, según Steiner, es aquello que, sin importar cuándo fue escrito, no pierde la capacidad de cuestionarnos, de desvelarnos aspectos de nuestra propia naturaleza que antes nos eran desconocidos y en este punto reside la total autoridad del clásico, ya que “es de tal condición que puede absorber sin perder la identidad las milenarias incursiones que se hagan en él, los aditamentos que se le pongan, los comentarios, las traducciones” (2000: 349-350). No se trata de un texto que siempre es interrogado a través del tiempo, sino aquel que interroga:

Funders

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