Educación inclusiva para la ciudadanía europeael doble itinerario

  1. Fran J. García-García 1
  2. Manuel Lopez-Torrijo 1
  3. Vicent Gozálvez 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Educación inclusiva y TIC

Volum: 48

Número: 2

Pàgines: 175-182

Tipus: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.48.2.2019.175-182 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Aula abierta

Resum

Education for citizen participation is fundamental for Europe at this time. The European Commission itself and the Council recognize this in several reports on the educational agenda. However, there are multiple learning and participation barriers in the education systems of the member states, which draws a double pathway. All European citizens need a minimum education that allows them to be part of common projects, but this implies an education for all, in equity, with equal opportunities to develop and contribute to society with the particular skills each person has. In other words: this requires accepting that education is inclusive or it is not education.The literature on this topic is reviewed throughout thispaper, making a critical interpretation in order to argue how inclusive education for European citizenship benefits all people. In fact, the segregation or simply not taking into account certain citizens with certain limitations harms us all and does not suit anyone. This work concludes with proposals to improve the current European educational model.

Referències bibliogràfiques

  • Arendt, H. (1998). The Human Condition. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Aristóteles. (2015). Ética a Nicómaco. Madrid: Alianza Editorial.
  • Azorín Abellán, C. M., Arnaiz Sánchez, P., & Maquilón Sánchez, J. J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045.
  • Bauman, Z. (2000). Liquid modernity. Malden, MA: Blackwell.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: Center for Studies on Inclusive Education.
  • Castillo Arenal, T. (2013). Déjame intentarlo. La discapacidad: Hacia una visión crítica de las limitaciones humanas. Torrelavega: Amica.
  • Comisión Europea. (2016). Competence frameworks: the European approach to teach and learn 21st century skills. Recuperado de: https://bit.ly/2P9ekb2
  • Cooke, G. & Muir, R. (Eds.) (2012). The relational state. How recognising the importance of human relationships could revolutionise the role of the state. London: Institute for Public Policy Research.
  • Cortina, A. & Conill, J. (2001). Educar en la ciudadanía. Valencia: Instituto Alfonso el Magnánimo.
  • DeSario, J. & Langton, S. (Eds.) (1987). Citizen participation in public decision making. New York: Greenwood Press.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Boston: Heat.
  • Dewey, J. (2002). Human Nature and Conduct. North Chelmsford, MA: Courier Corporation.
  • EACEA. (2017). Citizenship Education at School in Europe 2017. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • EADSNE. (2016). Financing of Inclusive Education: Mapping Country Systems for Inclusive Education. Odense: EADSNE.
  • Giddens, A. (1999). The Third Way: The Renewal of Social Democracy. Hoboken, NJ: Wiley.
  • Gozálvez-Pérez, V. & Contreras-Pulido, P. (2014). Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación. Comunicar, 21(42), 129-136. doi:10.3916/C42-2014-12
  • Hernández Prados, M. A. (Coord.). Educación para la vida ciudadana en una sociedad plural. Murcia: Editum.
  • Jover, G., Gozálvez, V., & Prieto, M. (2017). Una filosofía de la educación del siglo XXI. Madrid: Síntesis.
  • Kohlberg, L. (1984). The psychology of moral development: the nature and validity of moral stages. New York, NY: Harper & Row.
  • Lopez-Torrijo, M. (2009). La inclusión educativa de los alumnos con discapacidades graves y permanentes en la Unión Europea. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(1), 1-20. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/ view/4183
  • Nirje, B. (1969). The Normalization Principle and its human management implications. In R. Kugel and Wolfensberger (Eds.). Changing patterns in residential services for the mentally retarded (pp.179-195). Washington: Presidents on Mental Retardation.
  • Nussbaum, M. C. (2013). Creating Capabilities. The Human Development Approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • OCDE. (1962). Policy Conference for Economic Growth and Investment in Education. Paris: OCDE.
  • Pérez-Pérez, C. (2016). Educación en valores para la ciudadanía. Estrategias y técnicas de aprendizaje. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Pettit, P. (1997). Republicanism: A Theory of Freedom and Government. New York, NY: Oxford UniversityPress.
  • Rawls, J. (1971). A theory of justice. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.
  • Säfström, C. A. (2018). Liveable life, educational theory and the imperative of constant change. European Educational Research Journal, 17(5), 621-630. doi:10.1177/1474904118784480
  • Sen, A. (1999). Development as freedom. New York, NY: Anchor Books.
  • Sennett, R. (2007). The Culture of the New Capitalism. New Haven, CT: Yale University Press.
  • UNESCO. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf
  • UNESCO. (2015). La educación para todos, 2000-2015: logros y desafíos. París: UNESCO.
  • Unión Europea. (1976). Resolution of the Council and of the Ministers of Education, meeting within the Council, of 9 February 1976 comprising an action programme in the field of education. Recuperado de https://bit.ly/2QtTKTG
  • Unión Europea. (2007). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Recuperado de: http://eur-lex. europa.eu/eli/reco/2006/962/oj
  • Unión Europea. (2016). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones una nueva agenda de capacidades para Europa. Trabajar juntos para reforzar el capital humano, la empleabilidad y la competitividad. Recuperado de https://bit.ly/2yo7S6x
  • Unión Europea. (2017). Informe sobre la ciudadanía de la UE 2017. Fortaleciendo los derechos de los ciudadanos en una Unión de cambio democrático. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Unión Europea. (2018). Commission Staff Working Document Accompanying the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning. Recuperado de https://bit.ly/2J3KfnO
  • Wolfensberger, W. (1972). The Principle of Normalization in Human service. Toronto: National Institute on Mental Retardation.
  • Zamora, J. A. (2017). El “valor” de educar: una aproximación a relación entre educación y ciudadanía. En R. Mínguez Vallejos (Presidente), Libro de Ponencias en el XIV Congreso Internacional de Teoría de la Educación 2017 (pp. 15-33). Murcia: Universidad de Murcia.