El coaching com a estratègia psicològicapunts clau per a la seua correcta aplicació

  1. D. Peris-Delcampo
  2. E. Cantón Chirivella
Revista:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: Responsabilitat Social Universitària

Volum: 19

Número: 2

Pàgines: 203-219

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Resum

El coaching és un terme que està des de fa uns anys molt present en la nostra societat i que moltes vegades s’usa com a sinònim de desenvolupament personal, i baix este paraigua s’emparen diverses «teràpies» o «pseudoteràpies » amb diferents efectes sobre les persones que se sotmeten a elles. És necessari, per a l’adequada pràctica del coaching que este concepte estiga ben definit i tots els que hi intervenen assumisquen el seu vertader paper per al màxim benefici de tots, en consideració a més de què és una metodologia de base psicològica que es pot aplicar en diversos àmbits i per diferents professionals, atenent a les correctes condicions d’aplicació. En este treball i amb el principal propòsit d’aclarir l’adequat concepte de coaching, es defineixen de manera aplicada el paper dels protagonistes i quins característiques són essencials perquè siga realment beneficiós per a les persones que confien en esta metodologia.

Referències bibliogràfiques

  • Buceta, J. M., i Pérez-Llantada, M. C. (2009). Características Generales del Coaching. Madrid: Dykinson.
  • Buceta, J. M. (2016). Habilidades del Coach. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Cantón, E. (2013). La «Jirafa de Cantón»: un modelo de estrategia motivacional aplicado desde la perspectiva del coaching. Granada: Editorial CSV.
  • Cantón, E. (2014a). ‘Cantón’s Giraffe’: A motivational strategy model applied from the perspective of coaching. The Coaching Psychologist, 10(1), 26-34.
  • Cantón, E. (2014b). ¿El coaching es psicología? ¿Quién puede aplicar el Coaching y en qué entornos? Informació Psicològica, 107, 2-10.
  • Cantón, E., i Peris-Delcampo, D. (2017). Psychological intervention in sport from the motivational coaching perspective. 14th World ISSP Congress of Sport Psychology. Sevilla 10-14 july 2017.
  • Caperán, J. A., i Peris-Delcampo, D. (2014). Del coaching ejecutivo a otros campos de aplicación: una opción para optimizar el trabajo del psicólogo. Informació Psicològica, 107, 22-33.
  • Colegio Oficial de Psicólogos de España (2007). Ética y deontología para psicólogos. Madrid: Edita Colegio Oficial de Psicólogos de España.
  • Checa, I. (2014). Coaching político. Valencia: Máster en Coaching y Liderazgo de ADEIT– Universitat de València.
  • Díaz, O., i Falcó, J. L. (2016). El coaching i l’entrevista motivacional: punts de connexió. Anuari de Psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia, 17(1), 29-50. doi: 10.7203/anuari.psicologia.17.1.29
  • Gallwey, T. (2006). El juego interior del tenis. Málaga: Editorial Sirio, S.A.
  • Garcia-Naveira, A. (2011). Aproximación al empleo profesional del coaching en el deporte. Informació Psicològica, 101, 26-39.
  • García-Naveira, A. (2013). Aplicación profesional del coaching en el deporte: un estudio de caso único. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 101-112.
  • García-Naveira, A.; García-Mas, A.; Ruiz, R., i Cantón, E. (2017). Programa de intervención basada en el coaching en jóvenes deportistas de alto rendimiento, y su relación con la percepción de bienestar y salud psicológica. Revista de Psicología del Deporte, 26(2), 37-44.
  • González, S., i Clèries, X. (2002). El coaching en el ámbito sanitario: una aproximación a su viabilidad. Gaceta Sanitaria, 16(6), 533-535.
  • Grant, A. (2007). Coaching psychology – science or pseudoscience: Languishing or flourishing? BPS Special Group in Coaching Psychology 3rd Annual National Coaching Psychology Conference. London.
  • Grant, A. M., i Cavanagh, M. J. (2007). Coaching psychology: How did we get here and where are we going? InPsych, 6-9.
  • Gil-Monte, P. (2014). Coaching Cognitivo-Conductual: una herramienta para los psicólogos. Informació Psicològica, 107, 34-46.
  • Martí, J. J.; Martí-Vilar, M., i Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista latinoamericana de psicología, 46(3), 160-168. doi: 10.1016/S0120-0534(14)70019-6
  • Martí-Vilar, M., i Marcos, M. (2016). Responsabilidad Social Universitaria: modelo de construcción de macro competencias genéricas para la formación de profesionales comprometidos con el bien común en la Universitat de València. IV Congreso Internacional de Bioética: Juicio Moral y Democracia. València del 7 al 9 de Novembre de 2016.
  • Martínez-Moreno, A. (2014). Liderazgo y Coaching. Informació Psicològica, 107, 47-65.
  • Martos-Moreno, A. (2013). Coaching en Servicios Sociales: aspectos que favorecen el proceso de intervención. Valencia: Máster en Coaching y Liderazgo de ADEIT – Universitat de València.
  • Medina, L. G., i Perichon, A. M. (2008). Coaching Educacional. Una nueva visión de la educación vocacional. Buenos Aires: Editorial Borum.
  • Ortín, F. J. (2017). El coaching desde el enfoque positivo de la psicología. Valencia: Certificado Universitario en Psicología Positiva y Coaching de ADEIT– Universitat de València.
  • Passmore, J. (2016). Mindfulness in coaching: stop. The Coaching Psychologist, 13(2), 46-49.
  • Passmore, J., i Oades, L. G. (2014). Positive Psychology Coaching. The Coaching Psychologist, 10(2), 68-70.
  • Passmore, J., i Oades, L. G. (2016). Positive Psychology Coaching Techniques: Gratitude. The Coaching Psychologist, 12(1), 34-35.
  • Peiró, J. M. (2010). Competencias para el ejercicio profesional del psicólogo. Formación Continuada a Distancia del Consejo General de Colegios Oficiales de Psicología de España (FOCAD).
  • Pereda, S., i Berrocal, F. (1999). Gestión de recursos humanos por competencias. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Peris-Delcampo, D. (2014). El coaching: cómo podemos utilizarlo con éxito. Informació Psicològica, 107, 11-22.
  • Peris-Delcampo, D. (2015). Trabajo psicológico a distancia con entrenadores y jugadores profesionales de fútbol. I Congreso Internacional sobre Psicología y Fútbol. Santiago de Compostela, 20-24 de junio de 2015.
  • Peris-Delcampo, D. (2016). Nociones básicas de psicología del deporte y coaching para gestores de empresas deportivas. Almería: Círculo Rojo.
  • Peris-Delcampo, D. (2017). Key points for the efficient coaching application as a tool for the psychological intervention in sport. 14th World ISSP Congress of Sport Psychology. Sevilla 10-14 july 2017.
  • Peris-Delcampo, D.; Expósito, V. E., i Cantón, E. (2016). Intervención Psicológica en Natación Adaptada desde la Perspectiva del Coaching Motivacional. Informació Psicològica, 112, 59-73.
  • Perrucci, C. (2012). Coaching personal o de vida. Valencia: Máster en Coaching y Liderazgo ADEIT– Universitat de València.
  • Seligman, M. E. P. (1999). The President’s Adress. APA 1998 Annual Repport. American Psychologist, 54, 559-562.
  • Seligman, M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Free Press/Simon & Schuster.
  • Seligman, M. E. P., i Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
  • Soriano, M. J. (2012). Coaching y psicología humanista. Valencia: Máster en Coaching y Liderazgo de ADEIT – Universitat de València.
  • Tous, J.; Mayor, C.; Bonasa, M. P.; Civico, E., i Durán, S. (2012). Una experiència de coaching grupal i desenvolupament de competències emprenedores en estudiants universitaris. Anuari de Psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia, 14(1), 43-60. <http://roderic.uv.es/handle/10550/27983
  • Vera, B. (2008). Psicología positiva. Una nueva forma de entender la Psicología. Madrid: Calamar Ediciones.
  • Villa, J. P., i Caperán, J. A. (2010). Manual de Coaching. Barcelona: Profit Editorial.
  • Whitmore, J. (2003). Coaching: El método para mejorar el rendimiento de las personas. Editorial Paidós.