Roles de género y agresividad en la adolescencia

  1. Giménez García, Cristina
  2. Ballester Arnal, Rafael
  3. Gil Llario, Mª Dolores
  4. Castro Calvo, Jesús
  5. Díaz Rodríguez, Irene
Revue:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Année de publication: 2014

Titre de la publication: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Volumen: 2

Número: 1

Pages: 373-382

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.452 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Résumé

Adolescent and Young violence remains a concern which damages their biopsychosocial development and involves several factors. The binomial sex-gender has revealed considerable influence on aggressive behavior among adolescents. In order to study in depth our knowledge about these variables, this study analyzes the relation between gender category (masculinity, feminity, adrogyny or undifferentiated) and sex (men or women) to adolescent aggressiveness. For this purpose, by the Spanish adaptation of Sexual Role Inventory by Bem (García-Mina Freire, 2004) and the Cuestionario de Información, Actitudes y Comportamientos relacionados con la Salud (Ballester y Gil, 1999), we analyze the existence of violent behaviors of 270 adolescents from Comunidad Valenciana, ranging from 13 and 17 years old, as well as their self-identification in gender. In general, the results support the relation between masculine traits and higher probability to develop aggressive behaviors. This result is also obtained by the majority of participants self identified as “undifferentiated gender”. However, participants who have more feminine traits are usually more worried about other people. In addition, these traits have shown more influence on aggressive behaviors, preventing their beginning. Therefore, our findings support the gender inequality about aggressive behavior, associated with masculine and undifferentiated universe, and suggest a broad range of actions for preventive interventions.

Références bibliographiques

  • Amezcua, J.A. y Pichardo. M.C. (2000). Diferencias de género en autoconcepto en sujetos adolescentes. Anales de Psicología, 16, 207-214.
  • American Psychiatric Association. 1994. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4th. Ed. Washington DC: American Psychiatric Association.
  • Ballester, R. y Gil, M. D. (2007, Julio). Cuestionario de Información, Actitudes y Comportamientos relacionados con la Salud (CIACS-I, II y III): Estudio psicométrico. Póster presentado al V World Congress of Behavioral & Cognitive Therapies, Barcelona.
  • Barberá, E., Martínez-Belloch, I., y Pastor, R. (1988). Diferencias sexuales y de género en las habilidades cognitivas y en el desarrollo motivacional. En J.Fernández (Coord.), Nuevas perspectivas en el desarrollo del sexo y el género (pp. 95-124). Madrid: Pirámide.
  • Bem, S.L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155-162.
  • Coello, M.T. y Fernández, J. (2011). Actitudes hacia las mujeres de los esquemáticos frente a los no esquemáticos de género. Psicothema, 23, 180-188.
  • Defensor del Pueblo-UNICEF (2007) Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria. 1999-2006. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
  • Díez, E.J. (2007).El género de la violencia en los videojuegos y el papel de la escuela. Revista de Educación, 342, 127-146.
  • DoCampo, M., (2002). Diferencias de género en las explicaciones causales de adolescentes. Psicothema, 14, 572-576
  • Enzmann, D., Haen, I., Killias, M., Junger-Tas, J., Steketee, M., y Gruszczynska, B. (2010). Selfreported youth delinquency in Europe and beyond: First results of the Second International Self-Report Delinquency Study in the context of police and victimization data. European Journal of Criminology, 7, 159–183.
  • Evans, S., Davies, C., y DiLillo, D. (2008). Exposure to domestic violence: A meta-analysis of child and adolescent outcomes. Aggression and Violent Behavior, 13, 131–140.
  • Farrington, D.P. (1989). Early predictors of adolescent aggression and adult violence. Violence and victims, 4,79-100.
  • Fergusson, D., Boden, J., y Horwood, L.J. (2006). Examining the intergenerational transmission of violence in a New Zealand birth cohort. Child Abuse & Neglect, 30, 89–108.
  • Fernández, J. (1988). Desarrollo sexual y de género: procesos de sexuación y asignación de género. En J.Fernandez (Coord.), Nuevas perspectivas en el desarrollo del sexo y el género (pp. 25-46). Madrid: Pirámide.
  • García-Mina, A. (2004). Adaptación española del Inventario de rol sexual. Miscelánea Comillas, 62, 347-418.
  • Giménez, C., Ballester, R., Gil, M.D., Cárdenas, G., y Durán, X. (2012). Culture as an Influence on the Perceived Risk of HIV Infection: A Differential Analysis Comparing Young People from Mexico and Spain. Journal of Community Health, 38, 434-442.
  • Huesmann, L.R., Eron, L.D., y Dubow, E.F. (2002). Childhood predictors of adult criminality: Are all risk factors reflected in childhood aggressiveness? Criminal Behavior and Mental Health, 12, 185-208.
  • Inglés, C., Piqueras, J.A., García-Fernández, J.M., García-López, L.J., Delgado, B., y Ruiz-Esteban, C. (2010). Diferencias de género y edad en respuestas cognitivas, psicofisiológicas y motoras de ansiedad social en la adolescencia. Psicothema, 22, 376-381.
  • Instituto Nacional de Estadística (2011). Estadística de Violencia Doméstica y Violencia de Género. Disponible en
  • http://www.observatorioviolencia.org/upload_images/File/DOC1369838003_INEVIOLENCIA.pdf (26 Feb 2014).
  • Lomas, C. (2007). ¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad. Revista de Educación, 342, 83-101.
  • Martín, G., Lucas, B., y Pulido, R. (2011). Diferencias de género en el afrontamiento en la adolescencia. BROCAR, 35, 157-166.
  • Martínez, I., Amigot, P., Bayot, A., Bonilla, A., Castillo, M., Gómez, L., Jódar, F., Tubert, S., y Mira, J. (2008). Imaginario cultural, construcción de identidades de género y violencia: formación para la igualdad en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Igualdad.
  • Mestre, V., Pérez, E., Samper, P., y Martí. M. (1998). Diferencias de género en la empatía y su relación con el pensamiento moral y el altruismo. Anales de la “Revista de Psicología General y Aplicada”, 3, 1-16.
  • Moffitt, T.E., Caspi, A., Rutter, M., y Silva, P.A. (2001). Sex differences in antisocial behavior: Conduct disorder, delinquency, and violence in the Dunedin Longitudinal Study. New York: Cambridge University Press.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2011). Youth violence (Fact sheet nº 356). Disponible en http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs356/en/ (26 Feb 2014).
  • Pueyo, A. (2006). Violencia juvenil: Realidad actual y factores psicológicos implicados. Revista ROL de enfermería, 29, 38-44.
  • Pedreira, A., Cuesta, B., y de Luna, B. (2011). Acoso escolar. Revista Pediátrica de Atención Primaria, 13, 661-70.
  • Pelegrín, A. y Garcés, E. (2008). Variables contextuales y personales que inciden en el comportamiento violento del niño. European Journal of Education and Psychology, 1, 5-20.
  • Pelegrín, A., Garcés, E., y Cantón, E. (2010). Estudio de conductas prosociales y antisociales: Comparación entre niños y adolescentes que practican y no practican deporte. Informació psicològica, 99, 64-78.
  • Pepler D. J. y Slaby, R. G. (1994). Theoretical and developmental perspectives on youth and violence. En L. D. Eron, J. H. Gentry, y P. Schlegel (Eds.), Reason to hope: A psychosocial perspective on violence and youth (pp.22-58) Washington: American Psychological Association.
  • Sastre, G. y Moreno, M. (2004). Una perspectiva de género sobre conflictos y violencia. En: E. Barberá e I. Martínez (Eds.), Psicología y Género (pp. 121-144). Madrid: Pearson.
  • Siverio, M.A. y García, M.D. (2007). Autopercepción de adaptación y tristeza en la adolescencia: La influencia del género. Anales de psicología, 23, 41-48.