Conocimientos, actitudes hacia la orientación sexual, comportamientos de riesgo y abusos sexuales en mujeres con discapacidad intelectual

  1. Gil Llario, Mª Dolores
  2. Díaz Rodríguez, Irene
  3. Ceccato, Roberta
  4. Ballester Arnal, Rafael
  5. Giménez García, Cristina
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 397-406

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.455 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The purpose of this study is to analyze of attitudes to sexuality expression, knowledge about safe and risk sex practices and sexual behavior in a sample of women with intellectual disabilities, to prevent sexual violence against this group. The sample consists of 39 women, aged between 27 and 52 years living in sheltered housing, residential homes or households. The results obtained through a structured interview and a scale of sexual perception adapted to the study population, indicate that the most common and acceptable behavior in women between 27 and 35 years is the oral sex with both men and women. The sex had been practiced by women between 44 and 52 years and also this segment had received more sexual abuse. Regarding the type of housing, attitudes to sexual expression in public and knowledge about safe and risk sex practices was higher in women residing in institutions. Among women living in sheltered housing masturbation, oral and vaginal sex, is the most common. These results underscore the importance of tailoring affective-sexual education programs to different types of housing and/or lifestyles of this group.

Bibliographic References

  • Arias, B., Gómez, L.E, Verdugo, M.A., y Schalock, R.L. (2009). Escala GENCAT de Calidad de Vida. Generalitat de Catalunya, Institut Catalá d´ Assistencia i Serveis Socials.
  • Arzate, B., Chacón, M.G., Manquero, O., Miramontes, L.E. y Longoria, M.O. (2010). Programa estatal de fortalecimiento de la educación especial y de la integración educativa. Antología discapacidad intelectual. Estado de Chihuahua, Méjico. S.E.C.
  • Beytut, D., Conk, Z., Isler, A. y Tas, F. (2009). A study on Sexuality with adults with Intellectual Disability. Sex Disabil (27), pp. 229-237.
  • Borthwick-Duffy, S.A., Bradley, V., Buntix, W.E., Coulter, M.D., Craig, E.M., Gómez, S.C., Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Schalock, R.L., Shogren, K.A., Spreat, S., Snell, M.E., Tassé, M.J., Thompson, J.R., Verdugo, M.A., Wehmeyer, M.L. y Yeager, M.H. (2010). Intellectual disability. Definition, Classification, and Systems of Supports. 11th Edition. Washington, D.C.
  • Calventus, J., Cortés, M., González, M.P., Juárez, O., Riera, C. y Valmayor, S. (2003). Programa de prevención del SIDA con jóvenes con discapacidad psíquica. Ponencia presentada al VII Congreso Nacional sobre el SIDA. Bilbao.
  • Campo, M. (2003). Aspectos de las relaciones afectivas y sexuales en personas con discapacidad intelectual. Dossier información psicológica, 83 (10-19).
  • Casarella, J., Duacastella, C. y Tallis, J. (2005). Sexualidad y Discapacidad. Madrid: Miño y Dávila.
  • De Dios, R. y García, L. (2007). Discapacidad intelectual y sexualidad: Programa de Educación Sexual en Centros de Atención a Personas Adultas. Gobierno del Principado de Asturias.
  • García, M., De Dios, R. y Suárez, O. (2006). Discapacidad intelectual y sexualidad: Conductas sexuales socialmente no aceptadas. Serie documentos técnicos. Gobierno del Principado de Asturias.
  • Kelly, M., Martin, M., Mc. Dermott, S. y Weinrich, M. (2001). Program evaluation of a sex education curriculum for women with mental retardation. Research of Development Disabilities, 20 (2), 93- 106.
  • López, M., Navarro, Y. y Torrico, E. (2010). Programa de intervención psicosexual en personas con discapacidad intelectual. Educación y Diversidad, 4 (2), pp.75-92.
  • Navarro, Y. (2012). Percepción de la sexualidad en una muestra de personas con discapacidad intelectual: aportaciones para la elaboración de programas de educación sexual de calidad. Revista semestral del Col.legi Oficial de Psicòlegs de la Comunitat Valenciana, 103, 15-29.
  • Rivera, P. (2008). Sexualidad de los niños, niñas y jóvenes con discapacidad. Revista de Educación, 32 (1), 157-170
  • Schalock, R.L. y Verdugo, M.A. (2009). Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y evaluación. (2ª ed.) Salamanca: Amarú Ediciones.
  • Scotti, J.R., Slack, B.S., Bowman, R. A., & Morris, T. L. (1996). College students attitudes concerning the sexuality of persons with mental retardation: Development of the perceptions of sexuality scale. Sexuality and Disability, 14, 249-264.
  • Vélez, P. (2006). La sexualidad en la discapacidad funcional. Revista ciencia y cuidado. 6, 156-162.
  • Villaró, G. y Galindo, L. (2012). Discapacidad Intelectual y Violencia de género: programa integral de intervención. Acción Psicológica, 9 (1), 101-114.