Estudio sobre el lenguaje y las funciones ejecutivas de un caso de síndrome de x-frágil

  1. Herraiz Llongo, Eva
  2. Fernández Andrés, Mª Inmaculada
  3. Pastor Cerezuela, Gemma
  4. Puchol Fraile, Irene
  5. Sanz Cervera, Pilar
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: Dificultades Educativas

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 213-222

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V3.496 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The main objective of this study is to compare a subject with a clinical diagnosis of Fragile X Syndrome with other disorders (ADHD, Mental Retardation and ASD) in executive functioning and language. The language variables analyzed are lexical knowledge, lexical access, free induced verbal fluency, comprehension instruction and verbal reasoning. On the other hand, the executive functioning variables evaluated are visual and auditory memory, visual and auditory attention, and visual and auditory planning and inhibition. After evaluation, it is checked that Fragile X Syndrome resembles to Mental Retardation and ASD in many of the variables evaluated.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (4.ª edición, rev.). DSM-IV-TR. Washington DC: Author. Edición española: Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (4ª, Edición revisada) (2002), Barcelona: Masson.
  • Artigas, J. y Brun, C. (2001) Aspectos psicolingüísticos en el síndrome del cromosoma X Frágil. Revista de Neurología, 33, 29-32.
  • Artigas, J., Brun, C., y Gabau, E. (2001). Aspectos médicos y neuropsicológicos del síndrome XFrágil. Revista de Neurología Clínica, 2(1), 42-54.
  • Billard, C., Gillet, P., Galloux, A., Piller, A.G., Livet, M.O., Motte, J., …Vols, S. (2000). BREV: une batterie de dépistage des déficits cognitifs chez l’enfant de 4 à 9 ans. Résultats de l’étude normative chez 500 enfants. Archives de pédiatrie, 7, 128-130.
  • Dunn, L. M., Dunn, L. M., y Arribas, D. (2006). PPVT-III Peabody: test de vocabulario en imágenes. Madrid: Tea Ediciones.
  • Fernández, M. P., Puente, A. y Ferrando, M. T. (2011). Lectura y escritura en niños con síndrome x frágil: estrategias de intervención. Revista Anales de Psicología, 27(3), 888-815.
  • Fernández, M. P., Puente, A., Barahona, M. J., y Palafox, A. (2010). Rasgos conductuales y cognitivos de los síndromes Rett, Cri-du-chat, X-Frágil y Williams. Revista de Neurología, 16, 39-50.
  • Ferrando, M.T., Banús, P. y López, G. (2003). Aspectos cognitivos y del lenguaje en niños con síndrome X frágil. Revista de Neurología, 36, 137-142.
  • García, C., Rigau, E., y Artigas, J. (2006). Autismo en el síndrome X frágil. Revista de Neurología, 42(2), 95-98.
  • Gilliam, J. (2006). GARS-2: Gilliam Autism Rating Scale-Second Edition. Austin, TX: PRO-ED.
  • Hooper, S. R., Hatton, D., Sideris, J., Sullivan, K., Hammer, J., Schaaf, J., ... y Bailey, D. B. (2008). Executive functions in young males with fragile X syndrome in comparison to mental agematched controls: Baseline findings from a longitudinal study. Neuropsychology, 22(1), 36-47.
  • Kirk, S. A., McCarthy, J. J., y Kirk, W. (2005). Test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas. Madrid: TEA Ediciones.
  • Korkman M, Kirk U, y Kemp, S. (1997). NEPSY: A developmental neuropsychological assessment. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
  • Korkman, M., Kirk, U., y Kemp, S. (2007). NEPSY-II: Clinical and interpretive manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
  • Loesch, D. Z., Bui, Q. M., Grigsby, J., Butler, E., Epstein, J., Huggins, R. M., ... y Hagerman, R. J. (2003). Effect of the fragile X status categories and the fragile X mental retardation protein levels on executive functioning in males and females with fragile X. Neuropsychology, 17(4), 646-657.
  • Raven, J. C. (1996). Raven, matrices progresivas: Escala de color. Madrid: TEA Ediciones.
  • Robles, Mª. A. (2011). Un caso de síndrome de X Frágil y su intervención desde la Atención Infantil Temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psycology, 9(3), 1333-1352.
  • Roid, G. H. y Miller, L. J. (1997). Leiter International Performance Scale- Revised. Wood Dale, IL: Stoelting Company.
  • Wechsler, D. (2009). WPPSI. Escala de inteligencia para Preescolar y Primaria-III. Madrid: TEA Ediciones.