Anuncios y sensacionalismoel cinturón eléctrico y la irrupción de la publicidad de masas

  1. Laguna Platero, Antonio 1
  2. Martínez Gallego, Francesc-Andreu 2
  1. 1 Universidad de Castilla la Mancha.
  2. 2 Universitat de València.
Revista:
Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

ISSN: 1887-8598 1989-5143

Any de publicació: 2018

Número: 12

Pàgines: 15-32

Tipus: Article

DOI: 10.5209/PEPU.60919 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

Resum

The 20th century is, among other readings, the century of advertising. And, of course, it is also the time of e sensationalism as a new way of understanding the communication addressed to the new mass audiences that are taking shape. However, while the journalistic sensationalism has been observed with some interest, as it witnessed some events of great significance at the end of the 19th century and it prepared the emergence of scientific propaganda that would later take place with the Great War, it hasn’t been the same with the strategies followed by the ads which wanted to achieve a similar purpose, that is, the mass sale of the product. And, from our point of view, sensationalistic journalism and advertising began to walk together much earlier than the information of events or Hearst’s sensationalism did. The best example provided to us are the announcements of electric belts, which leaded the first massive insertions of ads in media of different types, frequency, and nationality. Before car manufacturers, movies distributors and exhibitors and long before the arrival of home appliances, health ads, and especially the ones linked to electricity, marked the beginning of a massive publicity that made itself competitive for its usual provocative and sensational strategies of advertising.

Referències bibliogràfiques

  • Arren, Jules (1914): Sa majesté, la publicité, Tours, Maison A. Mame et fils.
  • Auclair, George (1970): Le Mana quotidien. Structures et fontions de la chronique des faits divers, París, Anthropos.
  • Barbier, Frédéric. y Bertho-Lavenir, Catherine (1999): Historia de los medios. De Diderot a Internet, Buenos Aires, Colihue
  • Bayón, Eduardo (1974): La publicidad, porque me gusta pues, Lima, Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo.
  • Bermeosolo, Francisco (1969): Los orígenes del periodismo sensacionalista, Madrid, Rialp
  • Bluysen, M. Paul (1908): Annuaire de la presse française et étrangère et du monde politique. Édition de 1908. Paris.
  • Burgueño, José Manuel (2009): Los renglones torcidos del periodismo: mentiras, errores y engaños en el oficio de informar, Barcelona, Editorial UOC.
  • Checa, Antonio (2007): Historia de la publicidad, La Coruña, Netbiblo. Codinach, Eudaldo. (1854): Una medicina nueva para curar la manía delos publicadores, vendedores y compradores de medicinas llamadas específicas, Barcelona, Imp. de A. Berdeguer
  • Coronado, Diego (2002): La metáfora del espejo. Teoría e historia del cartel publicitario, Sevilla, Alfar
  • Correa Gómez, M. José.: «Electricidad, alienismo y modernidad: The Sanden Electric Company y el cuerpo nervioso en Santiago de Chile, 1900-1910», Nuevo Mundo, Mundos Nuevos [En línea, consultado el 26/12/2016. URL : http://nuevomundo.revues.org/66910 ;DOI : 10.4000/nuevomundo.66910].
  • Desvois, Jean-Michel (1977): La prensa en España (1900-1931), Madrid, Siglo XXI.
  • Durandin, Guy (1990): La mentira en la propaganda política y la publicidad, Barcelona, Paidós.
  • Fernández, Mª Dolores (2011): “La publicidad de salud en las prensa ilustrada de finales del siglo XIX”, Questiones Publicitarias, vol. 1, nº 16, 108-124.
  • Fox, Stephen (1984): The Mirror Makers. A History of American Advertising and its creators, Nueva York, William Morrow and Company, Inc.
  • González, Julio y González, Jorge: «Galería de excéntricos: Bussaca, el sacamuelas que quiso ser el dios de la medicina», El Dentista del siglo XXI, nº 29, mayo de 2012, 38-43.
  • Hemet, D. C. A. (1922): Traité practique de publicité commerciale et Industrielle, París, Editions du Bureau Technique de La Publicité.
  • Hobsbawm, Eric (2009): La era del imperio, 1875-1914, Buenos Aires, Crítica.
  • Laqueur, Thomas W. (2007): Sexo solitario: una historia cultural de la masturbación, Buenos Aires, FCE.
  • López Vázquez, Belén (2007): Publicidad emocional: estrategias creativas, Madrid, ESIC.
  • McGee, Sandra (2005): “Contra ‘el gran desorden sexual’: los nacionalistas y la sexualidad, 1919-1940”, Sociohistórica, 17/18, 127-150.
  • Norris, James D. (1990): Advertising and the Transformation of American Society, 1865- 1920, Nueva York, Greenwood Press
  • Ortega, Enrique (2004): La comunicación publicitaria, Madrid, Pirámide.
  • Pedroso, Rosa Nivea (1994): “Elementos para una teoría del periodismo sensacionalista”, Comunicación y Sociedad (Univ. de Guadalajara, México), 21
  • Rhys Morus, Iwan (2011): Shocking bodies. Life, death & electricity in Victorian England, Londres, The History Press.
  • Rousseau, Guildo (1991) : “Discours marchand et discours scientifique. La représentation publicitaire de la ceinture électrique au début du siècle” en Les Dynamismes de la recherche au Québec. Quebec, Les Presses de l’Université Laval.
  • Spencer, David R. (2007): The Yellow Journalism: The Press and America’s Emergence as a World Power, Evanston, Northewestern University Press.
  • Steimberg, Óscar (2000): “Naturaleza y cultura en el ocaso (triumfal) del periodismo amarillo”, Cuadernos de Información y Comunicación CIC, 5, 235-240.
  • Thomas de la Peña, Carolyn (2003): The Body Electric: How Strange Machines Built the Modern American. New York University Press.
  • Timoteo, Jesús. (1981): Restauración y prensa de masas. Los engranajes de un sistema (1875-1883), Pamplona, Eunsa