La capilla de la Virgen de Campanar en Valenciatradición popular erigida en erudita retórica visual

  1. García Mahíques, Rafael
Journal:
Boletín de arte

ISSN: 0211-8483 2695-415X

Year of publication: 2018

Issue: 39

Pages: 31-47

Type: Article

DOI: 10.24310/BOLARTE.2018.V0I39.5248 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

This chapel forms part of the parochial church of Campanar, which belongs to the municipality of Valencia. The Virgen de Campanar (Virgin of Campanar) is an image executed in alabaster, discovered on the subfloor of the church of this place on February 19th, 1596, by some construction workers who were undertaking some remodeling at that time. From that moment forward it began to be worshipped by the masses as a miraculous image. Among its alleged properties we find the mysterious fact that powder from its plaster had miraculous effects: it was taken dissolved in water to cure the sick or to assure a healthy birth for pregnant women, and it even calmed storms at sea if it was thrown into the water by those who had set sail. These powders were extracted from the image by means of a ritualistic filing by a priest. Both the circumstances surrounding its discovery, as well as the unique virtues of the powders, constitute the keys to interpreting a complex visual program of an emblematic nature that is pictorially displayed in the vaults of the chapel that houses the image. This study undertakes the analysis and iconographical interpretation of this program.

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7 «5 Mi eloquentissimo Ortensio, (…) en vn sermon de Ceniza, dize con su erudicion profunda: que los que andan afanados por sacar el Oro, que quieren sea verdadero, y la Piedra Filosofal, que tanto les dà que discurrir (puedase, ò no se pueda hazer, que en esso queda lo Opinativo hasta ahora indeciso) lo cierto es, que los tales dizen, que para conseguir lo que pretenden, han de reducir las materias, de que se valen, à vnas, que llaman vltimos Polvos, ò Cenizas, en las quales se halla vna, que nombran yesca de la Vida, de que ha de salir lo formal del Oro, y de allí la Piedra Filosofal, que en sì trae tanto bien, como piensa su imaginación». (ib.) / «6 Todo lo aplica mi erudito Ortensio, al TesOrO rico, que se saca de la memoria de la muerte, sepulcro y Ceniza, en que esta la mejor yesca de la Vida interminable, y gloriosa» (ib.) 8 es el caso de Guillermo de Normandía, según el cual envenenaba las aguas de los pozos y manantiales donde se sumergía y corrompía los frutos de los árboles a los que subía (Le Bestiaire divin, XXXIII). añadían otros, como Vincent de Beauvais, que alteraba algunos líquidos alimentarios, o que no era ni macho ni hembra, o que era hermafrodita (Speculum naturale lib. XX, y XLIII). Cit. de Charbonneau-Lassay (1997: II, 814). 9 salamandra con mote «Durabo», en Typotius (1601: vol. I, hier. XXI, pp. 66-67, tabla 30): «Salamandra sive alitur igne, sive extinguit ignem, ut Plinius tradit, constantiae indicium est Pierio. Et huic suprà, si non subscribit Rex Aragoniae Joannes, ut legis». salamandra con mote «Mi nustrisco» en Typotius (1601: vol. I, hier. XXIV, pp. 81-82, tabla 37): «Salamandra iterum in foco, sed jam Italicè loquens: Me alo, nutrio. Si de virtute intelligimus, regiè: si de muliere leviter & amatoriè, utriusq; profectò ingens flamma est, & illius clarior lux». También en Picinelli (1669: lib. VIII, cap. 17, pp. 400-401): «206 Francesco I. Rè di Francia la portò col cartellone: NoDRISCo, ED ESTINgVo, dichiarando con questa pittura se medesimo, e fauoreuole a i buoni, e distruttore de i cattivi (…) giovanni Rè d’Aragona, se medesimo figurò nella Salamandra, che stà nel fuoco, senza foggiacere à veruna offesa, col motto: DURABo, dichiarandosi in tal guisa insuperabile contra ogni esterna violenza (…)». Vid. así mismo Boschius, J. (1702: 65): «DCCCLXXXI. Adversorum patiens, & victor. Salamandra in Igne. L. MI NUTRISCo. Sunt alimenta mihi. Franc. I Apud Moyn. / NUTRIoR ET EXTINgUo. Caroli VII. Apud Typotium. / Vel: DURABo. Joannis Regis Aragoniae. Ibid.».

Funders

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