Estudio de las actitudes y el interés de los docentes de primaria de educación física por las TIC en la Comunidad Valenciana

  1. Díaz Barahona, José; "Universitat de València" Facultad de Magisterio; Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal 1
  2. Molina-García, Javier 1
  3. Monfort-Pañego, Manuel 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 35

Pages: 267-272

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I35.63355 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Sustainable development goals

Abstract

Negative attitudes and the lack of interest among teachers seem to be two of the main barriers to the integration of ICT in the educational system. In subjects such as physical education, there is a lack of specific instruments assessing teachers’ attitudes and interests towards ICT. The objective of this study was employ the Delphi method to develop and validate by age and gender a questionnaire to measure PE teachers’ attitudes and interest towards ICTs. Subsequently, the survey was applied to a representative sample of 145 primary school teachers from the city of Valencia and its metropolitan area. The results indicated that the questionnaire had good reliability and validity. Findings also showed that there are more positive attitudes among younger teachers than among the older ones. Moreover, the results showed that attitudes were positive correlates of ICT interest and that teachers’ age was negatively related to attitudes towards ICT. The present findings suggest the importance for future research to delve into sociodemographic variables in relation to the use of ICT.

Bibliographic References

  • Aesaert, K., Van Nijlen, D., Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2014). Direct measures of digital information processing and communication skills in primary education: using item response theory for the development and validation of an ICT competence scale. Computers & Education, 76, 168-181.
  • Aktag, I. (2015). Computer self-efficacy, computer anxiety, performance and personal outcomes of turkish physical education teachers. Educational Research and Reviews, 10(3), 328-337. doi:http://dx.doi.org/10.5897/ERR2014.2016.
  • Area, M., Hernández, V., & Sosa, J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 24(47), 79-87. doi:http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-08.
  • Arslan, Y. (2015). Determination of technopedagogical content knowledge competencies of preservice physical education teachers: A turkish sample. Journal of Teaching in Physical Education, 34(2), 225-241. doi:10.1123/jtpe.2013-0054.
  • Bland, J. M., & Altman, D. G. (1996). Statistics Notes: Detecting skewness from summary information. Bmj, 313(7066), 1200. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2352111/pdf/bmj00560-0056b.pdf
  • Campo-Arias, A., & Oviedo, H. C. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Rev. Salud Pública, 10(5), 831-9.
  • Can, S. (2015). Investigation of pre-service physical education teachers' attitudes towards computer technologies (case of turkey). Educational Research and Reviews, 10(4), 485-490. doi:http://dx.doi.org/10.5897/ERR2014.1938.
  • Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.
  • Casey, A., Goodyear, V. A., & Armour, K. M. (2016). Rethinking the relationship between pedagogy, technology and learning in health and physical education. Sport, Education and Society,1-17. doi:10.1080/13573322.2016.1 http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2016.1226792226792.
  • Castañer, M., Camerino, O., Landry, P., & Pares, N. (2016). Quality of physical activity of children in exergames: Sequential body movement analysis and its implications for interaction design. International Journal of Human-Computer Studies, 96, 67-78.
  • Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. (Vol. 1), La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.
  • Cope, C., & Ward, P. (2002). Integrating learning technology into classrooms: The importance of teachers’ perceptions. Educational Technology y Society, 5(1), 67-74.
  • Cubiles de la Vega, M., Muñoz-Conde, M., Muñoz-Pichardo, J.M., & Pascual, A. (2002): e-Encuestas Probabilísticas I. Los marcos, Estadística Española, 44(151), 281-305.
  • Delgado, M. Á. (2015). Los estilos de enseñanza de la Educación Física y el Deporte a través de 40 años de vida profesional. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (28), 240-247.
  • Díaz J. (2015). La competencia digital del profesorado de educación física en educación primaria: Estudio sobre el nivel de conocimiento, la actitud, el uso pedagógico y el interés por las TIC. (Tesis Doctoral inédita). Universitat de València. València.
  • Díaz, J. (2012). La enseñanza de la educación física implementada con TIC. Educación Física y Deporte, 31(2), 1047-1056.
  • Dillman, D., & Bowker, D. (1998). The Web Questionnaire Challenge to Survey Methodologists. Recuperado de http://survey.sesrc.wsu.edu/dillman/zuma_paper_dillman_bowker.pdf
  • García, I. G., Lemus, N., & Morales, P. T. (2015). Las flipped classroom a través del smartphone: efectos de su experimentación en educación física secundaria. Prisma Social: revista de ciencias sociales, (15), 296-351.
  • Gibbone, A., Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: teachers’ attitudes and practice. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3(1), 27-42.
  • Goktas, Z. (2012). The attitudes of physical education and sport students towards information and communication technologies. TechTrends, 56(2), 22-30. doi: 10.1007 / s11528-012-0560-x.
  • Gros, B. (2012). Retos y tendencias sobre el futuro de la investigación acerca del aprendizaje con tecnologías digitales. RED, Revista de Educación a Distancia, 32, 30. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/32/gros.pdf
  • Huang, W. D., Hood, D. W., & Yoo, S. J. (2013). Gender divide and acceptance of collaborative web 2.0 applications for learning in higher education. Internet and Higher Education, 16(1), 57-65. doi:10.1016/j.iheduc.2012.02.001.
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado [INTEF] (2017) Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de http://blog.educalab.es/intef/2016/12/22/marco-comun-de-competencia-digital-docente-2017-intef/
  • Jansen, K. J., Corley, K. G., & Jansen, B. J. (2006). E-survey methodology. Handbook of Research on Electronic Surveys and Measurements. (1-8). IGI Global. doi: 10.4018/978-1-59140-792-8.ch001.
  • Johnson, L., Adams, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Knight, P. (2006). El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia. Madrid: Narcea.
  • Krause, J. M., & Lynch, B. M. (2016). Preparing 21st-century educators: TPACK in physical education teacher education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 87, A131-A132. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1817495225?accountid=1496
  • Kretschmann, R. (2015). Physical Education Teachers' Subjective Theories about Integrating Information and Communication Technology (ICT) into Physical Education. Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(1), 68-96. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1728238595?pq-origsite=summon
  • Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión para la incertidumbre. Barcelona: Ariel.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical Kappa type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 33(2), 363-374.
  • López, D. M., & Gómez, M. C. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista De Investigación, 24(1), 205-222.
  • Morris, D. (2010). Are teachers technophobes? Investigating professional competency in the use of ICT to support teaching and learning. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4010-4015.
  • Morueta, R. T., & Gómez, J. I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de educación, (363), 230-255. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179.
  • Park, S. H., & Ertmer, P. A. (2007). Impact of problem-based learning (PBL) on teachers’ beliefs regarding technology use. Journal of Research on Technology in Education, 40(2), 247-267.
  • Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., & Aguado, R. M. (2016). Los retos de la educación física en el siglo XXI. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (29), 182-187.
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
  • Pyle, B., & Esslinger, K. (2014). Utilizing Technology in Physical Education: Addressing the Obstacles of Integration. The Delta Kappa Gamma Bulletin, Educational Technology, 80(2), 35-39.
  • Ramírez, E., Cañedo, I., & Clemente M. (2012). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso de Internet en sus clases. Comunicar, 38(20), 147-155.
  • Robinson, K., & Aronica, L. (2015). Escuelas creativas: La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Grijalbo.
  • Romero, R. (2011). Género en el uso del e-learning en las universidades andaluzas. Profesorado, 15(1), 121-138. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42134
  • Sánchez-Crespo, J. L. (1976). Muestreo de poblaciones finitas aplicado al diseño de encuestas. Madrid: Instituto Nacional de Estadística Editorial.
  • Sefo, K., Granados, J.M., Lázaro, M-N., & Fernández-Larragueta, S. (2017). La formación del profesorado para un uso innovador de las TIC: un estudio de caso en la educación obligatoria en la provincia de Almería. Profesorado, 21(4), 241-258. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/62503
  • Shrout, P. E., & Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: uses in assessing rater reliability. Psychological bulletin, 86(2), 420.
  • Thomas, A., & Stratton, G. (2006). What we are really doing with ICT in physical education: A national audit of equipment, use, teacher attitudes, support, and training. British Journal of Educational Technology, 37(4), 617-632. doi:10.1111/j.1467-8535.2006.00520.x
  • Trujillo, F. (2015). De los ordenadores a los dispositivos móviles. En Giráldez, A. (coord.). De los ordenadores a los dispositivos móviles: propuestas de creación musical y audiovisual (11-29). Barcelona: Graó.
  • Zekeriya G. (2012). The Attitudes of Physical Education and Sport Students towards Information and Communication Technologies. TechTrends, 56(2), 22-30. doi:10.1007/s11528-012-0560-x.