Los jeroglíficos de la iglesia de la Anunciación de Sevilla (II)

  1. García Mahíques, Rafael
Revista:
Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

ISSN: 2254-7037

Ano de publicación: 2018

Número: 13

Páxinas: 30-45

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

Resumo

The Church of the Annunciation was once the temple of the Casa Profesa of the Company of Jesus in Seville. The emblematic program of the dome (ca. 1756-1767) is composed of a sequence of 16 hieroglyphs, whose objective is an apology for the Society of Jesus and his charism. It makes sense at a time when the Society of Jesus is going through a serious crisis by imposing the regalist policies of enlightened despotism. This article is the second part of the one published in this same magazine in number 11 (January-June, 2017).

Referencias bibliográficas

  • GARCÍA MAHíQUES, Rafael. “Los jeroglíficos de la iglesia de la Anunciación de Sevilla (I)”. Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano, 11 (2017), págs. 42-55.
  • GARCÍA MAHíQUES, Rafael. Empresas Sacras de Núñez de Cepeda. Madrid: Tuero, 1988
  • BOVIO, Carlo. Rhetoricae suburbanum, pars I. Roma: F. Tizzoni, 1676, 6.
  • PICINELLI, Filippo. Mondo Simbolico. Venecia: Nicolò Pezzana, 1678.
  • IGLESIA, Nicolás de la. Flores de Miraflores, hieroglificos sagrados, verdades figuradas, sombras verdaderas del Mysterio de la Inma- culada Concepcion de la Virgen, y madre de Dios Maria Señora nuestra, Burgos, Diego de Nueva y Murillo, 1659.
  • PIETRASANCTA, Silvestro. De Symbolis heroicis. Amsterdam: Janssonio-Waesbergios & Henr. Wetstenium, 1682.
  • PACHECO, Francisco. El arte de la pintura, edición, introducción y notas de Bonaventura Bassegoda i Hugas, Madrid: Cátedra, 1990.
  • ALCIATO, Andrea. Emblemas. Ed. de Santiago Sebastián. Madrid: Akal, 1985
  • ALCIATO, Andrea. Los Emblemas de Alciato Traducidos en Rimas Españolas, Lion 1549. Ed. de rafael Zafra, José J. de Olañeta y Universitat de les Illes Balears, 2003, pág. 45.
  • PITTONI, B. Imprese di diversi prencipi, dvchi, signori, e d’altri personaggi et hvomini letterati et illvstri: con alcune stanze del Dolce che dichiarano i motti di esse imprese. Venecia: presso Francesco Ziletti, 1583.
  • RUSCELLI, Girolamo. Le Imprese illustri. Venecia, 1584.
  • MASEN, Jacob. Speculum Imaginum Veritatis Occultae. Ed. tertia prioribus correctior, Köln, J. A. Kinckius, 1681
  • BLUTEAU, Rafael. Vocabulario portuguez, & latino. Lisboa: Pascoal da Sylva, 1720.
  • GARCíA MAHíQUES, Rafael. Flora Emblemática. Aproximación descriptiva del código Iconónico, Valencia: Universitat, tesis doctorales, 1991, págs. 607 y ss. <http://catalogo.rebiun.org/rebiun/record/rebiun08133433> 25-04-2016.
  • CHEVALIER, Jean. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder, 1986
  • BOSCHIUS, Jacobus. Symbolographia Sive De Arte Symbolica Sermones Septem. Quibus accessit Studio & Operâ Ejusdem Sylloge Celebriorum Symbolorum In Qvatvor Divisa Classes Sacrorum, Heroicorum, Ethicorum, Et Satyricorum Bis Mille Iconismis Expressa, Augsburgo, Ioannem Casparum Bencard, 1702.