La “uberización” de los centros escolaresreestructuración del trabajo pedagógico mediante las plataformas digitales de contenidos

  1. M. Isabel Pardo Baldov 1
  2. María José Waliño-Guerrero 1
  3. Ángel San Martín Alonso 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: Inclusión, Tecnologías Educativas y Formación

Volum: 36

Número: 2

Pàgines: 187-208

Tipus: Article

DOI: 10.6018/J/333031 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

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Resum

This work is part of an R & D research project that studies the changes produced in Primary schools due to the progressive replacement of textbooks by digital materials. One of the changes observed is that digital materials are made operational through digital platforms that are also extended to many other tasks of the center. From this observation we are dealing here with the study of the “uberization” or organizational restructuring of work in the centers that operate with these platforms. To achieve this goal, we have used a qualitative methodology, both for the analysis of the presentation of 15 digital platforms and for the study of 4 primary schools that work with these tools. The results revealed that centers fully implemented some types of platforms. The presence of the platforms introduces flexibility, atomization or intensification of work in the centers, as well as subtle control mechanisms for both teachers and students. The provisional nature of these first data suggests that we need to continue working in this direction in order to better understand the nature of the phenomenon and its repercussions on the functioning of Primary schools.

Informació de finançament

Gran parte de los datos y referencias de este artículo se han obtenido en el marco del proyecto “La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales educa-tivos” (Ref. EDU2015-64593-R). Financiado por el Programa Estatal de I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad convocado por el Gobierno de España.

Finançadors

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