E-innovación en Educación SuperiorClaves para la institucionalización en las universidades

  1. María-Jesús Martínez-Usarralde 1
  2. Ramón López-Martín 1
  3. Amparo Pérez-Carbonell 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2018

Issue: 52

Pages: 183-197

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

The responsibility for training, quality and transference that university has requires taking now thoughtful reflections on the guidelines underlying the policy of e-innovation. Embedded in a process of change and innovation, the emergency of TICs (Communication and Information Technologies) has meant an unprecedented take-off, which has allowed for talking about educational e-innovation and taking the exigency of reconsider the role of universities in these new sceneries. To this end, it is done a bibliometric review through a descriptive and quantitative methodology in the greatest impact and most international recognized databases, Web of Science (WoS) and Scopus in the period between 1987 and 2016, a bibliographical revision mainly about titles, keywords, abstracts and content in general of the 367 articles considered in the evidence to value the e-innovation impact in the aforementioned data bases. Additionally, the analysis of relations which are established between the key words is formulated by their graphic depiction through the computer program of data display VOSviewer. The results presented focused on the review and reflection of what has been published in scientific journals allow us the review and reflection to take the right steps for institutionalizing e-innovation in the higher education space. Responsibility must assume any educational institution

Bibliographic References

  • Área, M., Hernández-Rivero, V. & Sosa, J.J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar, 47(14), 79-87.doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-08.
  • Bilbao-Osorio, B., Dutta, S. & Lanvin, B. (2014) (Eds.). The Global Information Technology Report 2014. Rewards and Risks of Big Data. Geneva: World Economic Forum.
  • Bolívar, A. (2008). El discurso de las competencias en España: educación básica y educación superior. Revista de Docencia Universitaria, 2, 1-23. Recuperado de: http://goo.gl/natj3T.
  • Bosco, A. & Rodríguez-Gómez, D. (2011). Virtual university teaching: contributions to innovation in higher education. The case of Online Geography at the Universitat Autònoma de Barcelona. Innovations in Education and Teaching International, 48(1), 13-23. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14703297.2010.543772.
  • Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación. Tecnología, Ciencia y Educación, 1, 19-27.
  • Cabero, J. & Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de información y comunicación (TIC). Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11(2), 11-24.
  • Cañal de León, P. (Coord.) (2002). La innovación educativa. Madrid: Akal.
  • Carneiro, R., Looney, J. & Vincent-Lancrin, S. (2015). Learning from the Past, Looking to the Future: issues and agendas in education. European Journal of Education, 50(4), 524-535. doi: 10.1111/ejed.12158.
  • Cebrián, M. (Coord.) (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.
  • Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas de la universidad. Madrid: MEC.
  • Curaj, A., Matei, L., Pricopie, R., Salmi, J. & Scott, P. (Eds.) (2015). The European higher education area: between critical reflections and future policies. Cham [Germany]: Springer Open Cop.
  • De La Torre, S. (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.
  • Delgado, E. & Repiso, R. (2013). El impacto de las revistas de comunicación: comparando Google Scholar Metrics, Web of Science y Scopus. Comunicar, 21(41), 45-52. doi:10.3916/C41-2013-04.
  • Díez, E., Guamán, A., Jorge, A. & Ferrer, J. (2013). Qué hacemos por una educación superior al servicio de la sociedad con recursos suficientes y de calidad frente a quienes quieren acabar con la universidad. Madrid: Akal.
  • Egron-Polak, E. & Hudson, R. (2014). Internationalization of higher education: Growing expectations, essential values. IAU 4rd Global Survey Report. Paris: IAU.
  • Fernández-Márquez, E., Vázquez-Cano, E. & López-Meneses, E. (2016). The multimedia concept maps in higher education: significant learning resources. Campus Virtuales, 5(1), 10-18.
  • García-Valcárcel, A. & Tejedor, F. (2011). Variables TIC vinculadas a la generación de nuevos escenarios de aprendizaje en la enseñanza universitaria. Aportes de las curvas roc para el análisis de diferencias. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 14(2), 43-78.doi: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.14.2.237.
  • García-Valcárcel, A., Hernández-Martín, A. & Recamán, A. (2012). La metodología de aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de la Educación, 23(1), 161-188. doi. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39108.
  • Gargallo, B., Morera, I., Iborra, S., Climet, M.J., Navalón, S. & García-Félix, E. (2014). Metodología centrada en el aprendizaje. Su impacto en las estrategias de aprendizaje y en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 72(259), 415-435.
  • Gimeno-Sacristán, J. (2012). ¿Por qué habría de renovarse la enseñanza en la universidad?. In J.B. Martínez (Coord.), Innovación en la universidad. Prácticas, políticas y retóricas (pp. 27-52). Barcelona: Graó.
  • Gros, B. (2016). Tecnologías digitales e innovación educativa: retos de una relación inevitable. En J.M. Mominó, & C. Sigalés (Coords.), EL impacto de las TIC en educación: más allá de las promesas (pp. 157-176). Barcelona: UOC ediciones.
  • Humala, I.A. (2015). Leadership toward creativity in virtual work in a start-up context. The journal of work place learning, 27(6), 426-441. doi: 10.1108/JWL-08-2014-0059.
  • Jacob, M. & Hellström, T. (2014). Opportunity from crisis: a common agenda for higher education and science, technology and innovation policy research. Studies in Higher Education, 39(8), 1321-1331. doi: 10.1080/03075079.2014.949531.
  • Khomeriki, O.G. (2015). Information Support of Innovative Processes in Education: Organization's Experience and Tendencies of Development. European Journal of Contemporary Education, 11(1), 38-51.Recuperado de: http://goo.gl/ goo.gl/EZ7CaS.
  • King, E. & Boyatt, R. (2015). Exploring factors that influence adoption of e-learning within higher education. British Journal of Educational Technology, 46(6), 1272-1280. doi: 10.1111/bjet.12195.
  • Kunnari, I. (2016). Reframing teachers’ work for educational innovation. Innovations in Education and Teaching International, 53(2), 167-181. doi: 10.1080/14703297.2014.978351.
  • Laurillard, D. (2008). Technology Enhanced Learning as a Tool for Pedagogical Innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3-4), 521-533.doi: 10.1111/j.1467-9752.2008.00658.
  • Laurillard, D. (2013). A constructionist-learning environment for teachers to model learning designs. Journal Of Computer Assisted Learning, 29(1), 15-30. doi: 10.1111/j.1365-2729.2011.00458.
  • Martín-Blas, T. & Serrano-Fernández, A. (2009). The role of new technologies in the learning process: Moodle as a teaching tool in Physics. Computers & Education, 52(1), 35-44. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.005.
  • Molina, P., Valenciano, J., & Valencia-Peris, A. (2015). Los blogs como entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior. Revista Complutense de la Educación, 26, número especial, 15-31. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43791.
  • Oys, J. (2015). Building better universities: strategies, spaces, technologies. New York: London-Routledge.
  • Palomares-Montero, D. & Chisvert-Tarazona, M.J. (2016). Cooperative learning: a methodological innovation in teacher training. Cultura y Educación, 28(2), 378-395. doi: 10.1080/11356405.2016.1158448.
  • Pritchard, R.M.O. & Karlsen, J.E. (2013). Resilient universities: confronting change in a challenging world. Oxford: Peter Langcop.
  • Raad, A.M. (2016). Brecha digital, aprendizaje y mediatización de la universidad. En M.A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 55-71). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Ricoy, M.C. & Fernández-Rodríguez, J. (2013). Contribuciones y controversias que genera el uso de las TIC en la educación superior: un estudio de caso. Revista de Educación, 360, 509-532.doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-360-125.
  • Rué, J. (2015). Entornos de aprendizajes digitales y calidad de la educación superior. Barcelona: Editorial UOC.
  • Salmon, G. (2009). The future for (second) life and learning. British Journal of Educational Technology, 40(3), 526-538. doi:10.1111/j.1467-8535.2009.00967.
  • San-Martín, A., & Peirats, J. (2014). Centros educativos inteligentes, luces y sombras sobre las políticas de transferencia tecnológica y las prácticas docentes. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 18(3), 64-79.
  • Sjoer, E. & Meirink, J. (2016). Understanding the complexity of teacher interaction in a teacher professional learning community. European Journal of Teacher Education, 39(1), 110-125. doi: 10.1080/02619768.2014.994058.
  • Teixeira, A., Mota, J.C., García-Cabot, A., García-López, E. & Marcos, L.D. (2016). A New competence-based approach for personalizing MOOCS in a mobile collaborative and networked environment. Revista iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 143-160. doi: 10.5944/ried.19.1.14578.
  • Tuomi, I. (2013), Open Educational Resources and the Transformation of Education. European Journal of Education, 48, 58–78. doi:10.1111/ejed.12019.
  • Valverde, J., Fernández-Sánchez, M.R. & Revuelta, F.I. (2013). El bienestar subjetivo ante las buenas prácticas educativas con TIC: su influencia en profesorado innovador. Educación XX1, 16(1), 255-279. doi: 10.5944/educxx1.16.1.726.
  • Van Braak, J. (2001). Factors influencing the use of computer mediated communication by teachers in secondary schools. Computers & Education, 36(1), 41-57. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0360-1315(00)00051-8.
  • Zhu, C. (2015). Organisational culture and technology-enhanced innovation in higher education. Technology, Pedagogy and Education, 24 (1), 65-79. doi: 10.1080/1475939X.2013.822414.