Entornos educativos de complicidad en el proceso del proyecto Second Round

  1. Huerta, Ricard
  2. Gómez-Aguilella, María-José
Revista:
REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

ISSN: 2013-2255

Ano de publicación: 2019

Volume: 12

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.1344/REIRE2019.12.121097 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

INTRODUCTION. The relationship between students and their tutors during the process of completing a doctoral thesis is usually oriented to support the work of their research group. However, particular circumstances sometimes alter this relationship, offering student and tutor common ground in which to share experiences through dialogue. Under these circumstances, the trust between both participants is renewed at each step of their relationship. METHOD. We present our own case as tutor and student, since the subject of the doctoral thesis under study (the Second Round project) is precisely that of educational innovation experienced first-hand. RESULTS. For the most creative part of the study we use a cinematographic simile in the form of the French director Bertrand Tavernier’s Death Watch (La Mort en direct), which contains elements that proved to be very useful to explain our subject. DISCUSSION. We consider how effective it is to personally experience the process of writing a doctoral thesis. In this way, the thesis becomes a true process of artography.

Referencias bibliográficas

  • Alonso-Sanz, M. A. (2013). A favor de la investigación plural en Educación Artística. Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, Individuo y Sociedad, 25(1), 111-119. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n1.41167
  • Altuna, M., Becerra, L., y De Juan, A. (2016). Compartir experiencias en el proceso de desarrollo de la Tesis Doctoral, sentirse acompañada. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 39-53. http://dx.doi.org/10.7203/eari.7.8133
  • Best, J. W. (1981). Cómo investigar en educación. Madrid: Editorial Morata.
  • Duncum, P. (2002). Visual Culture Art Education: Why, What and How. International Journal of Art and Design Education, 21(1), 14-23. http://doi.org/10.1111/1468-5949.00292
  • Duncum, P. (2008). Holding Aesthetics and Ideology in Tension. Studies in Art Education, 49(2), 122-135.
  • Esteve, F. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, 5, 59-68.
  • Feinberg, W. (1998). Common schools/Uncommon identities; National unity and cultural difference. New Haven - Londres: Yale University Press.
  • Guimarães, L. (2017). A pregunta que foi feta: sobre escolhas metodológicas e desafíos na pesquisa em arte e cultura visual. En F. Miranda, G. Vicci, y M. Ardanche (Comp.), Educación y visualidad. Investigaciones pedagógicas en contextos hiper-visuales (pp. 137-144). Montevideo: Udelar.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
  • Hernández, F., y Aberasturi, E. (2013). Investigación y formación, un proceso de acompañamiento. Cuadernos de Pedagogía, 436, 68-71.
  • Hernández, F., Forés, A., Sancho, J. M., Sánchez, J. A., Casablancas, S., Creus, A., Herráiz, F., y Padró, C. (2011). Aprender desde la indagación en la universidad. Cuadernos de Docencia Universitaria, 19. Barcelona: Editorial Octaedro.
  • Huerta, R. (2017). Transeducar. Arte, docencia y derechos LGTB. Madrid - Barcelona: Editorial Egales.
  • Huerta, R., y Alonso-Sanz, A. (Eds.) (2015). Educación artística y diversidad sexual. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • Huerta, R., y Alonso-Sanz, A. (Eds.) (2017). Entornos informales para educar en artes. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • Huerta, R., y Domínguez, R. (2015). Investigar sobre los entornos educativos y abordar la problemática situación de la educación artística en secundaria. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 6, 10-18. http://dx.doi.org/10.7203/eari.6.6887
  • Huerta, R., y Domínguez, R. (2016). Las reivindicaciones del profesorado de Educación Artística ante los nuevos obstáculos curriculares; el proyecto “Second Round: Art i Lluita a Secundària”. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 10-18. http://doi.org/10.7203/eari.7.8977
  • Irwin, R. L., y O'Donoghue, D. (2012). Encountering pedagogy through relational art practices. International Journal of Art and Design Education, 31(3), 221-236. http://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01760.x
  • Peña-Zabala, M., Cilleruelo, L., y Aberasturi-Apraiz, E. (2018). Lego Serious Play: hacia la permeabilidad del pensamiento crítico. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 11(1), 1-15. http://doi.org/10.1344/reire2018.11.119183
  • Rodríguez García, A. B., y Ramírez López L. J. (2014). Aprender haciendo-Investigar reflexionando: Caso de estudio paralelo en Colombia y Chile. Revista Academia y Virtualidad, 7(2), 53-63. http://doi.org/10.18359/ravi.318
  • Soto González, M. D. (2015). Espacios de inclusión e implicaciones educativas entre escuela, museo y universidad. Análisis desde la investigación-acción (Tesis doctoral, Departament de Filosofia, Universitat de València, España). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/49929
  • Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Editorial Morata.
  • Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Editorial Anagrama.