¿Por qué las políticas culturales locales no cambian?Constricciones del modelo urbano, inercia en la gestión y batallas culturales en los «gobiernos del cambio» en Madrid y Barcelona (2015-2018)

  1. Joaquim Rius-Ulldemolins 1
  2. Verònica Gisbert 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Revista española de ciencia política

ISSN: 1575-6548

Any de publicació: 2018

Número: 47

Pàgines: 93-122

Tipus: Article

DOI: 10.21308/RECP.47.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista española de ciencia política

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Since the 1980s, cultural policy has been progressively understood as a tool for the urban and socio-economic transformation of cities. In this sense, an increasing attention has been addressed at explaining how public action in the cultural sphere has changed according to the objectives and discourses that legitimize it. However, less attention has been paid to understanding the elements that explain its continuity and persistence, inertias and resistances to change of this public policy. Likewise, in the last decade, the growing criticism of the creative city paradigm and its negative effects has led to develop an alternative proposal of cultural policy within the framework of the so-called «new politics» inherited from the 15M movement. This perspective tries to encourage new ways of understanding culture in the local domain, which has been described as pro-common. This article seeks to give an answer to the question about the extent to which there has been a change or, instead, continuity in the development local cultural policies in two relevant cases where this phenomenon has occurred, Madrid and Barcelona between 2015 and 2018. Moreover, it analyzes the structural reasons for the relative continuity in forms and results of the cultural policy despite a discursive change regarding its objectives.

Referències bibliogràfiques

  • Aguilar, Salvador. 2001. Ordre i desordre:manual d’estructura i canvi de les societats. Barcelona: Hacer.
  • Ajuntament de Barcelona. 1980-2017. Pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona. Gaseta Municipal. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Ajuntament de Barcelona. 2011. Anuari Estadístic de la Ciutat de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Ajuntament de Barcelona. 2015. Barcelona Ciutat de la Literatura. Candidatura per a la Xarxa de Ciutats Creatives UNESCO. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Antentas, Josep Maria. 2017. «Podemos and the Spanish political crisis», Labor History, 58: 468-489. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0023656X.2017.1255544.
  • Ariño Villarroya, Antonio. 2010. Prácticas culturales en España :desde los años sesenta hasta la actualidad. Barcelona: Ariel.
  • Arora, Payal. 2015. «Usurping Public Leisure Space for Protest: Social Activism in the Digital and Material Commons», Space and Culture, 18: 55-68. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1206331213517609.
  • Ayuntamiento de Madrid. 2012. Hacia el Plan Estratégico de Cultura de Madrid 20122015. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
  • Ayuntamiento de Madrid. 2013. Proyecto de presupuestos 2014. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
  • Ayuntamiento de Madrid. 2018. Presupuestos Abiertos del Ayuntamiento de Madrid. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.
  • Barbieri, Nicolás. 2012. «Why does cultural policy change? Policy discourse and policy subsystem: a case study of the evolution of cultural policy in Catalonia», International Journal of Cultural Policy, 18: 13-30. Disponible en: https://doi.org/ 10.1080/10286632.2011.567329.
  • Barbieri, Nicolás. 2015. «A narrative-interactionst approach to policy change analysis: lessons from a case study of the cultural policy domain in Catalonia», Critical Policy Studies, 9: 434-453. Disponible en: https://doi.org/10.1080/19460171.2015.1014519.
  • Barbieri, Nicolás. 2018. «Políticas culturales en los ayuntamientos del cambio. ¿Hacia unas políticas públicas de lo común?», Periferica, 18: 183-191.
  • Barcelona en Comú. 2015. «Gestió pública de la cultura. De la cultura com a recurs a la cutlura com a bé comú», 2es Jornades de l’eix de Cultura Barcelona en Comú, Centre Cívic Casinet d’Hostafrancs.
  • Barranco, Justo, Maricel Chavaría y Teresa Sesé. 2015. «La cultura de Ada Colau», La Vanguardia, 26/05/2015.
  • Belfiore, Eleonora. 2009. «On bullshit in cultural policy practice and research: notes from the British case», International Journal of Cultural Policy, 15: 343-359. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10286630902806080.
  • Bouzada, Xan. 2007. «El campo del arte en la génesis de las políticas culturales. Poder y gobernanza en la gestión pública del arte», Politica y Sociedad, 44: 39-55.
  • Bustamante, Mauricio. 2015. «Les politiques culturelles dans le monde. Comparaisons et circulations de modèles nationaux d’action culturelle dans les années 1980», Actes de la recherche en sciences sociales, 206-207: 156-173. Disponible en: https://doi.org/10.3917/arss.206.0156.
  • Cervantes, Xavier. 2018. «Joan Subirats: «Hem de polititzar el debat sobre cultura». El nou responsable de l’Icub promou una biennal de cultura i pensament a la tardor», Ara, 25/01/2018.
  • Connolly, Mark Gerard. 2013. «The “Liverpool model(s)”: cultural planning, Liverpool and Capital of Culture 2008», International Journal of Cultural Policy, 19: 162-181. Disponible en : https://doi.org/10.1080/10286632.2011.638982.
  • Degen, Mónica y Marisol García. 2012. «The Transformation of the Barcelona Model?: An Analysis of Culture, Urban Regeneration and Governance», International Journal of Urban and Regional Research, 36: 1022-1038. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01152.x.
  • Departament de Cultura. 2011. Memoria del Departament de Cultura 2010. Barcelona: Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya.
  • Departament de Cultura. 2012. Estadístiques Culturals de Catalunya. Barcelona: Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya.
  • Diputació de Barcelona. 2010. Memòria. Barcelona: Diputació de Barcelona.
  • Dubois, Vincent. 1999. La politique culturelle. Genèse d’une catégorie d’intervention publique. París: Belin.
  • Dubois, Vincent. 2016. «The «French model» and its «crisi»: ambitions, ambiguities and challenges of cultural policy», Debats. Journal on Culture, Power and Society, Annual Review 1: 81-97. Disponible en: https://doi.org/10.28939/iam.debats-en.2016-7.
  • Evans, Graeme. 2003. «Hard-Branding the cultural city-from Prado to Prada», International Journal of Urban and Regional Research, 27: 417-440. Disponible en: https://doi.org/10.1111/1468-2427.00455.
  • Gattinger, Monica y Diane St. Pierre. 2010. «The “Neoliberal Turn” in Provincial Cultural Policy and Administration in Québec and Ontario: The Emergence of “Quasi-Neoliberal” Approaches», Canadian Journal of Communication, 35: 279302. Disponible en: https://doi.org/10.22230/cjc.2010v35n2a2185.
  • Gil, Andrés. 2017. «Manuela Carmena sentencia la concejalía de Cultura: del “omnia sunt communia” al relevo de Celia Mayer», El Diario, 15-03-2017.
  • Gilmore, Abigail. 2017. «The park and the commons: vernacular spaces for everyday participation and cultural value», Cultural Trends, 26: 34-46. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09548963.2017.1274358.
  • González, Sara. 2011. «Bilbao and Barcelona “in Motion”. How Urban Regeneration “Models” Travel and Mutate in the Global Flows of Policy Tourism», Urban Studies, 48: 1397-1418. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0042098010374510.
  • Gray, Clive. 2004. «Joining-Up or Tagging On? The Arts, Cultural Planning and the View From Below», Public Policy and Administration, 19: 38-49. Disponible en: https://doi.org/10.1177/095207670401900206.
  • Gray, Clive. 2008. «Instrumental policies: causes, consequences, museums and galleries», Cultural Trends, 17: 209-222. Disponible en: https://doi.org/10.1080/ 09548960802615349.
  • Gray, Clive. 2009. «Managing cultural policy: pitfalls and prospects», Public Administration, 87: 574-585. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1467-9299. 2008.01748.x.
  • Gray, Clive. 2010. «Analysing cultural policy: incorrigibly plural or ontologically incompatible?», International Journal of Cultural Policy, 16: 215-230. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10286630902935160.
  • Gray, Clive y Melvin Wingfield. 2011. «Are governmental culture departments important? An empirical investigation», International Journal of Cultural Policy, 17: 590-604. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10286632.2010.549559.
  • Hesmondhalgh, David, Melissa Nisbett, Kate Oakley y David Lee. 2015. «Were New Labour’s cultural policies neo-liberal?», International Journal of Cultural Policy, 21: 97-114.
  • ICUB. 2017. Organigrama ICUB. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Landry, Charles y Franco Bianchini. 1995. The creative city. Londres: Demos.
  • Levi, Simona et al. (ed.). 2012. Tecnopolítica, internet y r-evoluciones. Sobre la centralidad de redes digitales en el  #15M. Barcelona: Icaria.
  • Marshall, Tim. 2000. «Urban Planning and Governance: Is there a Barcelona Model?», International Planning Studies, 5: 299-319. Disponible en: https://doi. org/10.1080/713672855.
  • Martí-Costa, Marc y Marc Pradel i Miquel. 2012. «The knowledge city against urban creativity? Artists’ workshops and urban regeneration in Barcelona», European Urban and Regional Studies, 19: 92-108. Disponible en: https://doi.org/10.1177/ 0969776411422481.
  • Martínez, Guillem (ed.). 2012. Cultura de la Transición: crítica a 35 años de cultura española. Madrid: Penguin Random House.
  • McGuigan, Jim. 2004. Rethinking cultural policy. Maidenhead: Open University.
  • Méndez, Ricardo, Juan J. Michelini, José Prada y Jesús Tébar. 2012. «Economía cretiva y desarrolo urbano en España: una aproximación a sus lógicas espaciales», EURE, 38: 5-32. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0250-71612012000100001.
  • Menger, Pierre-Michel. 1991. «Marché du travail artistique et socialisation du risque : le cas des arts du spectacle», Revue française de sociologie, 32: 61-74. Disponible en: https://doi.org/10.2307/3322356.
  • Menger, Pierre-Michel. 2005. Les intermittents du spectacle. Sociologie d’une exception. París: Éditions de l’École des hautes études en sciences sociales.
  • Menger, Piere-Michel. 2010. Cultural policies in Europe. From a state to a city-centered perspective on cultural generativity. Tokyo: National Graduate Institute for Policy Studies.
  • Menger, Pierre-Michel. 2011. «Les politiques culturelles. Modeles et évolutions», en Philippe Poirrier, (ed.), Pour une histoire des politiques culturelles dans le monde (1945-2011). Paris: La Documentation française.
  • Ministerio de Educación y Cultura. 2016. Bibliotecas púbicas españolas en cifras. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.
  • Montañés, Jose Angel. 2017. «Barcelona, el canvi que no va ser. El projecte de Barcelona en Comú, passat al cap d’un any a un regidor del PSC, no ha complert les expectatives», El País, 22-05-2017.
  • Moulin, Raymonde. 1997. L’Artiste, l’institution et le marché. París: Flammarion. Murray, Catherine y Jan Marontate. 2010. «Neoliberalism in Provincial Cultural Policy
  • Narratives: Perspectives from Two Coasts», Canadian Journal of Communication, 35: 325-343. Disponible en: https://doi.org/10.22230/cjc.2010v35n2a2183.
  • Nisbet, Robert y Thomas S. Kuhn. 1993. Cambio social. Madrid: Alianza Universidad.
  • Observatori dades culturals. 2017. Subvencions i transferències econòmiques de l’ICUB. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • Patricio Mulero, Maria y Joaquim Rius-Ulldemolins. 2017. «From creative city to generative governance of the cultural policy system? The case of Barcelona’s candidature as UNESCO City of Literature», City, Culture and Society, 10: 1-10. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ccs.2017.05.001.
  • Peck, Jamie. 2005. «Struggling with the Creative Class», International Journal of Urban and Regional Research, 29: 740-770. Disponible en: https://doi.org/10.1111/ j.1468-2427.2005.00620.x.
  • Ramoneda, Josep (ed.). 1997. Barcelona Madrid 1898-1998. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim. 2006. «El MACBA i el CCCB. De la regeneració cultural a la governança cultural», Digithum, 8: 10-17.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim. 2013. «¿Es posible gobernar los teatros de ópera? Análisis del caso del Gran Teatro del Liceu de Barcelona», Revista Española de Ciencia Política, 33: 104.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim. 2014. «Culture and authenticity in urban regeneration processes: Place branding in central Barcelona», Urban Studies, 51: 3026-3045. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0042098013515762.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim. 2014a. «La gobernanza y la gestión de las instituciones culturales nacionales : de la oposición entre arte y economía a la articulación entre política cultural y management», Revista Papers, 99: 73-95. Disponible en: https:// doi.org/10.5565/rev/papers/v99n1.542.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim. 2014b. «Modelos de política cultural y modelos de equipamientos culturales: de los modelos nacionales a los modelos locales. Análisis del caso de Barcelona», Política y Sociedad, 51: 399-422.
  • Rius Ulldemolins, Joaquín, Arturo Rodríguez Morató y Santi Martinez Illa. 2012. «El sistema de la política cultural en Cataluña: un proceso inacabado de articulación y racionalización», Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 11: 31-173.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim, Gil-Manuel Hernández i Martí y Francisco Torres Pérez. 2015. «Urban development and cultural policy “white elephants”: Barcelona and Valencia», European Planning Studies, 24 (1): 1-21.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim, Vicent Flor Moreno y Gil Manuel Hernàndez y Martí. 2017. «The dark side of cultural policy: economic and political instrumentalisation, white elephants, and corruption in Valencian cultural institutions», International Journal of Cultural Policy, OnlineFirst: 1-16.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim y Arturo Rubio. 2013. «The governance of national cultural organisations: comparative study of performance contracts with the main cultural organisations in England, France and Catalonia», International Journal of Cultural Policy, 19: 249-269. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10286632.2011.638981.
  • Rius-Uldemollins, Joaquim y Mariano Martín Zamorano. 2014. «¿Es España un estado casi-federal en política cultural? Articulación y conflicto entre la política cultural de la Administración General del Estado y de la Comunidad Autónoma de Cataluña», Revista d’Estudis Autonòmics i Federals., 19: 274-309.
  • Rius Ulldemolins, Joaquim y Mariano Martín Zamorano. 2015. «Spain’s nation branding project Marca España and its cultural policy: The economic and political instrumentalization of a homogeneous and simplified cultural image», International Journal of Cultural Policy, 21: 20-40.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim y María Victoria Sánchez. 2015. «Modelo Barcelona y política cultural: usos y abusos de la cultura por parte de un modelo emprendedor de desarrollo local», EURE, 41: 101-123.
  • Rius-Ulldemolins, Joaquim y Santi Martinez Illa 2016. «El sistema de la política cultural del Estado de las autonomías: entre la articulación,   la concurrencia y el clientelismo», en Joaquim Rius Ulldemolins y Juan Arturo Rubio Arostegui (eds.), Treinta años de políticas culturales en España. Participación cultural, gobernanza territorial e industrias culturales. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • Rosi, Mauro. 2014. «Branding or sharing?: The dialectics of labeling and cooperation in the UNESCO Creative Cities Network», City, Culture and Society, 5: 107-110. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ccs.2014.05.002.
  • Rowan, Jaron. 2015. «Madrid Destino es un sistema vertical en toda regla, que trabaja más cerca de los intereses del mercado», El Diario, 26-07-2015.
  • Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2003. La política cultural del Estado en los gobiernos socialistas: 1982-1996. Gijón: Trea.
  • Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2005. «La política cultural del Estado en los gobiernos populares (1996-2004): entre el ¿liberalismo? y el continuismo socialista», Revista Sistema, 187: 111-124.
  • Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2012. «La política cultural de los Gobiernos autonómicos de la Comunidad de Madrid: su singularidad en el contexto autonómico español», Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 11: 205-234.
  • Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2014.  Análisis institucional y financiero del sector de las artes escénicas: claves, ejes y bases para un futuro sostenible. Madrid: Mecartes.
  • Rubio Arostegui, Juan Arturo, Joaquim Rius-Ulldemollins y Santi Martinez Illa 2014. El modelo español de financiación de las artes y la cultura en el contexto europeo. Crisis económica, cambio institucional, gobernanza y valor público de la cultura y la política cultural. Madrid: Fundación Alternativas.
  • Rubio, Arturo y Joaquim Rius-Ulldemolins. 2015. «Cultura y políticas públicas después del diluvio.  Las ciencias sociales y la refundación de la política cultural», Política y Sociedad, 51: 27-52.
  • Saint-Pierre, Diane. 2003. La politique culturelle du Québec de 1992: Continuité ou changement. Les acteurs, les coalitions, les enjeux. Québec: Les Presses de l’Université Laval.
  • Sánchez Belando, Victoria y Joaquim Rius-Ulldemolins. 2014. «The creative city’s cracks: contestation and social innovation in the city of Barcelona. The Case of the Socio-Cultural Center Can Batlló», 8th International Conference on Cultural Policy Research, Septiembre 9-12, 2014.
  • Sánchez, María Victoria, Joaquim Rius-Ulldemolins y Matías Zarlenga. 2013. «¿Ciudad creativa y ciudad sostenible?: un análisis crítico del modelo Barcelona de políticas culturales», Revista Crítica de Ciências Sociais, 96: 48-57.
  • Scott, Allen. 2010. «Cultural economy and the creative field of the city», Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 92: 115-130. Disponible en: https://doi. org/10.1111/j.1468-0467.2010.00337.x.
  • Shockley, Gordon E. 2011. «Political Environment and Policy Change: The National Endowment for the Arts in the 1990s», The Journal of Arts Management, Law, and Society, 41: 267-284. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10632921.2011.62 8232.
  • Sola, Jorge y Cé Rendueles. 2018. «Podemos, the upheaval of Spanish politics and the challenge of populism», Journal of Contemporary European Studies, 26 (1): 99-116.
  • Subirós, Josep. 1999. Estrategias culturales y renovación urbana. Barcelona: Aula Barcelona.
  • Sztompka, Piotr. 1993. The Sociology of Social Change. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
  • Treballadors/es independents de la cultura. 2016. Volem que la política cultural a Barcelona ciutat canviï. Barcelona: Change.
  • Urfalino, Philippe. 1984. Le jeu du catalogue. Les contraintes de l’action culturelle dans les villes. París: La Documentation Française.
  • Urfalino, Philippe. 1996. L’invention de la politique culturelle. París: La Documentation Française.
  • Vos, Claske. 2017. «European integration through “soft conditionality”. The contribution of culture to EU enlargement in Southeast Europe», International Journal of Cultural Policy, 23: 675-689. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1028663 2.2016.1276577.
  • Williams, S. y Elizabeth Currid-Halkett. 2011. «The emergence of Los Angeles as a fashion hub: A comparative spatial analysis of the New York and Los Angeles fashion industries», Urban Studies, 48: 3043-3066. Disponible en: https://doi. org/10.1177/0042098010392080.
  • Zimmer, Annette y Stefan Toepler. 1996. «Cultural Policies and the Welfare State: The Cases of Sweden, Germany, and the United States», The Journal of Arts Management, Law and Society, 26: 167-193. Disponible en: https://doi.org/10.1080/10 632921.1996.9942961.