El lloc web editorial com a epitext virtual públicparàmetres i indicadors

  1. Gemma Lluch 1
  2. Dari Escandell 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

ISSN: 1697-7750

Año de publicación: 2018

Número: 20

Páginas: 65-80

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

Resumen

A publisher’s website can be understood as a virtual public epitext made up of a set of documents and resources that are addressed to both readers and purchasers of the books presented. The objective of this research is to design a methodological model to analyse how publishers construct these virtual “shop windows” and how they communicate the content of thse pages. We began the construction of this model by conducting a literature review, pointing to a lack of research on these specific websites. Consequently, the first results were adapted to the object of analysis. The research presented in this paper advances on the work of a previous study (Escandell i Lluch, 2016) by using the tool created on six Publisher websites and by expanding the literature review. The final results are twofold. Firstly, we have created and applied a methodological tool that has allowed us to detect, classify and analyse data according to the a series of parameters: presentation, general content, social media, usability, intended user and textual content. Meanwhile, using the tool has provided an initial conclusion about how the six publishers studied present themselves on the Internet. Although a website allows a publisher to make itself visible, to develop a reputation for itself and its products, and above all to create a community with book purchasers, five of the publishers analysed communicate in an essentially analogic fashion, as they do not integrate their users into their communication.

Referencias bibliográficas

  • Bhaskar, Michael. 2004. La máquina de contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. Mèxic: FCE.
  • Bourdieu, Pierre. 1993. The Field of Cultural Production: Essays on Arts and Literature. Cambridge: Polity Press.
  • Celaya, Javier. 2012. «Tendencias digitales en el mundo del libro». En Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos, eds. José Antonio Cordón et al. Madrid: Pirámide, 51-68.
  • Cuenca, José M. i Jesús Estepa. 2004. «La didáctica del patrimonio en Internet. Análisis de páginas web elaboradas por centros de interpretación del patrimonio cultural». En Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas, eds. Mª Isabel Vera i David Pérez. Alacant: Universitat d’Alacant. https://goo.gl/D4g4AH.
  • Escandell, Dari i Gemma Lluch. 2016. «Com avaluar webs editorials. Procediment metodològic preliminar basat en investigacions similars». EDUcación y TECnología. Propuestas desde la investigación y la innovación educativa, ed. Rosabel Roig-Vila. Barcelona: Octaedro, 1599-1608.
  • Genette, Gerard. 1997. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gil, Manuel. 2016. Manual de edición. Bogotà: CERLALC.
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves. 2016. Métricas de la web social y bibliotecas. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Hilera, J. Ramón, Luis Fernández i Esther Suárez. 2012. «Evaluación de la legibilidad de webs de universidades». El profesional de la información 21: 468-474. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.sep.04.
  • Izquierdo, Jesús, Verónica de la Cruz-Villegas, Silvia Patricia Aquino Zúñiga, María del Carmen Sandoval Caraveo i Verónica García Martínez. 2017. «La enseñanza de lenguas extranjeras y el empleo de las TIC en las escuelas secundarias públicas». Comunicar 50: 33-41. https://doi.org/ 10.3916/C50-2017-03.
  • Jenkins, Henry, Sam Ford i Joshua Green. 2015. Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.
  • Lluch, Gemma. 2017. «Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura». En ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores, ed. Francisco Cruces. Madrid: Ariel/Fundación Telefónica, 29-51.
  • Lluch, Gemma, Rosa Tabernero i Virginia Calvo. 2015. «Epitextos virtuales públicos como herramienta para la difusión del libro». El profesional de la información 24: 797-804. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11
  • Millán, José Antonio. 2015. Edición y difusión del libro. El profesional de la información 24: 699-703. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.01.
  • Nielsen, Jakob i Hoa Loranger. 2006. Usabilidad. Prioridad en el diseño web. Madrid: Anaya Multimedia.
  • Ojeda, Fernando, Francisco Perales i José Gutiérrez. 2012. «Evaluación de la calidad de webs y blogs sobre educación ecológica». Cultura y Educación 24: 77-93. doi:10.1174/113564012799740812.
  • Önder, Neslihan. 2013. «Generic structure and promotional elements in best-selling online book blurbs a cross-cultural study». Ibérica. Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos 25: 171-194.
  • Pérez-Montoro, Mario. 2014. «Políticas universitarias de difusión de la información a través de la propia web institucional». El profesional de la información, 23: 190-194. http://dx.doi.org/ 10.3145/ epi.2014.mar.12.
  • Piñeiro, Valeriano, Juan José Igartua i Felipe Marañón. 2017. «El diseño de las sedes web municipales de España. Una propuesta metodológica para su análisis». Revista española de Documentación Científica 40. doi: http://cort.as/-BjKG. 2017.1.1368.
  • Serrano-Puche, Javier. 2016. «Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente». Comunicar 46: 19-26. http://cort.as/-BjKY.
  • Velandia-Mesa, Cristian et al. 2017. «La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en Educación Superior». Comunicar 51: 9-18. http://cort.as/-BjKf.
  • Walter, David. 2016. Nielsen Book US Study: The Importance of Metadata for Discoverability and Sales. Nova York: Nielsen Book Services Ltd.