Towards convergence of government financial statistics and accounting in Europe at central and local levels

  1. Rosa Mª Dasí González 1
  2. Vicente Montesinos Julve 1
  3. Jose Manuel Vela Bargues 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

Revista:
Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

ISSN: 1138-4891

Año de publicación: 2018

Volumen: 21

Número: 2

Páginas: 140-149

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/J.RCSAR.2017.10.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

Resumen

El objetivo principal de este trabajo es analizar la convergencia entre los sistemas de información contable públicos tanto a nivel micro como a nivel macro con el objetivo de contribuir al análisis del proceso de armonización contable en la UE, como herramienta para mejorar la comparabilidad de los informes financieros, presupuestarios y las estadísticas agregadas, con el fin de mejorar el proceso de toma de decisiones a nivel social, político y económico, así como la rendición de cuentas. Todo ello, obviamente, en el contexto actual de la UE, con un alto grado de armonización de las normas contables entre las Normas Internacionales de Contabilidad para el Sector Público (IPSAS) y las aplicadas para la elaboración de las cuentas nacionales, regidas por el Sistema Europeo de Cuentas Regionales (SEC-2010). Hemos utilizado diferentes metodologías analíticas para estudiar la convergencia de los sistemas de contabilidad pública en la UE durante 2014 y 2015, teniendo en cuenta que el nuevo Sistema de Cuentas Nacionales Europeo entró en vigor en septiembre de 2014. En primer lugar, para cada país, hemos calculado un índice global y unos índices parciales para los niveles gubernamentales central y local. En segundo lugar, hemos aplicado un modelo alternativo basado en la distancia entre los ajustes de cada país y la situación extrema, que implicaría ajustes nulos. Complementariamente, hemos analizado el peso relativo de los ajustes por país y por nivel de gobierno. El estudio concluye, entre otros hallazgos, que la importancia de los ajustes difiere entre los países y las áreas de gobierno. Los ajustes relacionados con los criterios de reconocimiento (devengo u otros), particularmente importantes desde el punto de vista del enfoque de los GAAP, ocupan el primer lugar en importancia en cuanto al gobierno central, pero son menos importantes a nivel local.

Referencias bibliográficas

  • Anessi-Pessina, E., Steccolini, I., Effects of budgetary and accruals accounting coexistence: Evidence from Italian local governments. Financial Accountability & Management 23:2 (2007), 113–131.
  • Barton, A., Why governments should use the government finance statistics accounting system. ABACUS 47:4 (2011), 411–445.
  • Bastida, F.J., Benito, B., Central government budget practices and transparency: An international comparison. Public Administration 85:3 (2007), 667–716.
  • Benito, B., Brusca, I., Montesinos, V., The harmonization of government financial information systems: The role of the IPSASs. International Review of Administrative Sciences 73:2 (2007), 293–317.
  • Benito, B., Bastida, F.J., Budget transparency, fiscal performance and political turnout: An international approach. Public Administration Review 69 (2009), 403–417.
  • Brusca Alijarde, I., Montesinos Julve, V., Accrual financial reporting in the public sector: Is it a reality?. Innovar 24:54 (2014), 107–120.
  • Dasí R., Montesinos, V., Murgui, S., Comparative analysis of governmental accounting diversity in the European Union. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice 15:3 (2013), 255–273.
  • Dasí R., Montesinos, V., Murgui, S., La convergencia de los sistemas de contabilidad pública en Europa como escenario para el nuevo Sistema de Cuentas Nacionales. Spanish Journal of Finance and Accounting 43 (2014), 424–448.
  • Dasí R., Montesinos, V., Murgui, S., Government financial statistics and accounting in Europe: Is ESA 2010 improving convergence?. Public Money and Management 36:3 (2016), 165–172.
  • Dabbicco, G., The impact of accrual-based public accounting harmonization on EU macroeconomic surveillance and governments’ policy decision-making. International Journal of Public Administration 38:4 (2015), 253–267.
  • European Union, Regulation (EU) N ° 549/2013 of the European Parliament and the Council on 21 May 2013 on the European System of National and Regional Accounts in the EU. 2013.
  • European Commission, Towards implementing harmonised public sector accounting standards in Member States. The suitability of IPSAS for the Member States. Report from the Commission to the Council and the European Parliament., 2013, European Commission, Brussels.
  • International Monetary Found, IMF, Government Finance Statistics Manual 2014 (GFSM 2014). 2014 Pre-publication Draft.
  • International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), International Public Sector Accounting Standards (IPSASs) and statistical bases of financial reporting: An analysis of differences and recommendations for convergence, Research Report. 2005, IPSASB, New York.
  • International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), Alignment of IPSASs and public sector statistical reporting guidance. 2011 http://www.ifac.org/public-sector/projects/alignment-ipsass-and-public-sector-statistical-reporting-guidance.
  • International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), IPSASs and government financial statistics reporting guidelines. 2012, Consultation Paper.
  • International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), Conceptual framework for general purpose financial reporting by public sector entities. 2014, IFAC.
  • Jesús, M.A., Jorge, S., Governmental accounting versus national accounts: Implications of different accounting bases on EU Member-States Central Government deficit/surplus. Working Paper 12/01. 2012, Instituto Universitario de Lisboa.
  • Jesús, M.A., Jorge, S., Accounting basis adjustments and deficit reliability: Evidence from southern European countries. Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review 19:1 (2016), 77–88.
  • Jesús, M.A., Jorge, S., Laureano, R., Exploring determinant factors of differences between governmental accounting and national accounts budgetary balances in EU Member States. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 2014, 34–54 (Special Issue/2014).
  • Lüder, K., National accounting, governmental accounting and cross-country comparisons of government financial condition. Financial Accountability & Management 16:2 (2000), 117–128.
  • Statistical Office of the European Union (EUROSTAT), Manual on government deficit and debt. 2002, Publications Office of the European Union.
  • Statistical Office of the European Union (EUROSTAT), Manual on government deficit and debt. Implementation of ESA 2010. 2014, Publications Office of the European Union.
  • Statistical Office of the European Union (EUROSTAT), Revisions to government deficit and debt of EU Member States for 2010-13. 2014, Eurostat Press Release 158/2014.
  • Statistical Office of the European Union (EUROSTAT). Manual on the changes between ESA 95 and ESA 2010. 2014, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Sforza, V., Cimini, R., Central government accounting harmonization in EU member states: Will EPSAS be enough?. Public Money & Management 37:4 (2017), 301–308, 10.1080/09540962.2016.1266191.
  • Sforza, V., Cimini, R., Running the obstacle race towards public accounting harmonization. International Journal of Business and Management, 12(3), 2017, 10.5539/ijbm.v12n3p49.
  • United Nations (UN), System of National Accounts 2008 (2008 SNA). 2008.