Comprender los medios, transformar la ciudadun proyecto participativo de formación del profesorado

  1. Donatella Donato 1
  2. Ángel San Martín 2
  1. 1 Libera Unviersità di Bolzano (Italia)
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 32

Zenbakia: 91

Orrialdeak: 43-55

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Laburpena

The objective of this study is to analyze how images (representation and appropriation) in a state primary school located in a suburban neighborhood are used in an innovation project. One of the priorities of the project is to organize teacher training actions through the didactic use of the images of the neighborhood itself that exist or are produced. Preliminary evidence from case studies shows that both families and teachers are very receptive to working on initiatives with images, although they have difficulty in assuming the curricular status and the academic value of these activities.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Augé, M. (2001). No-lugares y espacio público. Non-places and public space. Quaderns d’arquitectura i urbanisme, 231, 6-15.
  • Belting, H. (2007). Antropología de la imagen. México DF: Katz Editores.
  • Bhabha, H. K. (2012). The location of culture. London: Routledge.
  • Bisquerra, R. (Coord.) (2009). Metodología de investigación educativa (2ª edición). Madrid: La Muralla.
  • Bono, R. y Arnau, J. (2014). Diseños de caso único en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Brea, J. L. (Ed.) (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal.
  • Brea, J. L. (2007). Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e-imagen. Estudios Visuales, 4, 145-163.
  • Buckinghan, D. (2011). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
  • Debray, R. (2002). Vida y muerte de la imagen. Barcelona: Paidós.
  • De Diego, E. (2009, 14 de noviembre). La imagen que narra. El País-Babelia, 12-13.
  • Dorfman, A. y Mattelart, A. (1972). Para leer al Pato Donald. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
  • Freire, P. (1996). Pedagogy of the oppressed (revised). New York: Continuum.
  • Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2011). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 38(19), 31 - 39.
  • Harvey, D. (2008). The right to the city. The City Reader, 6, 23-40.
  • Martin, M. (1990). Semiologia dell’immagine e pedagogia. Itinerari di ricerca educativa. Roma: Armando Editore.
  • McLaren, P. (2005). Capitalists and conquerors: A critical pedagogy against empire. London: Rowman & Littlefield Publishers.
  • McLuhan, M., y McLuhan, E. (1992). Laws of media: The new science. Toronto: University of Toronto Press.
  • Mitchell, W.J. (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Una crítica de la cultura visual. Vitoria: Sans Soleil Ediciones.
  • Moulaert, F., Swyngedouw, E., Martinelli, F. y González, S. (Eds.). (2010). Can Neighbourhoods Save the City?: Community development and social innovation. London: Routledge.
  • Potter, W.J. (2014). Media Literacy. California: Sage Publications.
  • Richard, N. (2006). Estudios visuales y políticas de la mirada. En Dussel, I. y Gutiérrez, D. (Comp.), Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial.
  • Rosch, E. (1999). Principles of Categorization. In E. Margolis y S. Laurence (Eds.), Concepts: Core Readings (pp. 189-206). Massachusetts: MIT Press.
  • Sassen, S. (1994). Global city. New York, London, Tokyo. New Jersey: Princeton University Press.
  • Stake, R.E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Trilla, J. (2015). La educación y la ciudad. Revista Educación y Ciudad, 2, 6-19.
  • VV.AA. (2017). Marco común de competencia digital docente. Gobierno de España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, INTEF. Recuperado de: http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
  • Zeichner, K. M. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata.
  • Zunzunegui, S. (1984). Mirar la imagen. Bilbao: Serv. Publicaciones Univ. del País Vasco.