Las cartas de servicio como instrumento para el desarrollo de la información integrada en las entidades públicas

  1. Amparo Gimeno-Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Valencia. España
Revista:
Revista española de control externo

ISSN: 1575-1333

Año de publicación: 2017

Volumen: 19

Número: 57

Páginas: 129-169

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista española de control externo

Resumen

Durante las últimas décadas, razones políticas, culturales, pero esencialmente económicas, han generado un claro consenso acerca de la necesidad de dotar a las entidades públicas de una mayor transparencia y responsabilidad. Esto supone trascender de los informes financieros tradicionales, los cuales deben ser completados con información de carácter no financiero y con una mayor orientación hacia los ciudadanos. Los informes integrados, al ofrecer información acerca de la estrategia de la organización y de su capacidad para crear valor añadido, representan un paso hacia esta nueva orientación que debe darse a la información contable para que contribuya al buen gobierno de las entidades públicas. Sin embargo, el marco conceptual de la información integrada no propone ningún documento o modelo en especial, por lo que su futuro puede depender del desarrollo de documentos adecuados que incorporen su idea central. En ese sentido, el presente trabajo presenta las cartas de servicio como una herramienta que puede contribuir al desarrollo de los informes integrados al divulgar, entre otras cuestiones, los compromisos adquiridos por entidades públicas en la prestación de servicios, así como, el grado de cumplimiento alcanzado.

Referencias bibliográficas

  • AEVAL (2009): Carta de Compromisos con la Calidad de las Administraciones Públicas Españolas. Ministerio de la presidencia.
  • AEVAL (2011): Carta de Compromisos con la Calidad de las Administraciones Públicas Españolas. Guía de Evaluación. Ministerio de política Territorial y Administración Pública.
  • AEVAL (2015): Marco común sobre cartas de servicios en las administraciones públicas españolas. Ministerio de Hacienda y Administraciones públicas.
  • Almqvist, R., Grossi, G., Van Helden, G.J., y Reichard, C. (2013): «Public sector governance and accountability». Critical Perspectives on Accounting, vol. 7, n.º 24, pp. 479-487.
  • Ammons, D. N., y Rivenbark, W.C. (2008): «Factors influencing the use of performance data to improve municipal services: Evidence from the North Carolina benchmarking project». Public Administration Review, vol. 68, n.º 2, pp. 304-318.
  • Ayuntamiento de Madrid (2007): Metodología de Elaboración e Implantación de las Cartas de Servicios en el Ayuntamiento de Madrid. Dirección General de Calidad y Atención al Ciudadano. Área de Gobierno de Hacienda y Administración Pública.
  • Bovaird, T. y Löffler, E. (2002): «Moving from excellence models of local service delivery to benchmarking good local governance». International Review of Administrative Sciences. vol. 68, n.º 1, pp. 9-24.
  • Bovens, M. (2005): «Public Accountability». Incluido in The Oxford handbook of Public Management. Oxford University Press, pp. 182-209.
  • Bovens, M. (2007): «Analysing and assessing accountability: A conceptual framework». European Law Journal, vol. 13, n.º 4, pp. 447-468.
  • Bovens, M. (2010): «Two concepts of accountability: accountability as virtue and as a mechanism». Western European Politics, vol. 33, n.º 5, pp. 946-967.
  • Brusca, I. y Montesinos, V. (2006): «Are citizen significant users of government financial information?» Public Money and Management, vol. 26, n.º 4, pp. 205-209.
  • Bynoe, I. (1996): Beyond The Citizen’s Charter. Institute for Public Policy Research.
  • Calabrò, A., Torchia, M., y Ranalli, F. (2013): «Ownership and control in local public utilities: the Italian case». Journal of Management y Governance, vol. 17, n.º 4, pp. 835-862.
  • Carstens, A (2005): «The role of Transparency and Accountability for Economic Development in Resource-rich Countries». Regional Workshop on Transparency and Accountability in Resource Management in CEMAC Countries. Malabo, Guinea Ecuatorial. IMF. http://www.imf.org/external/np/speeches/2005/012705.htm. Consulta febrero 2014.
  • Carty, W. (2004): «Citizen’s Charters. A comparative global survey». The official launch of the Mexican Citizen’s Charter Initiative, Mexico. http://www.innovations.harvard.edu/sites/default/files/81721.pdf.
  • Cerrillo Martínez, A. (2005): «La Gobernanza hoy: Introducción». Incluido en La Gobernanza Hoy: 10 Textos de Referencia. Instituto Nacional de Administración Pública. Estudios Goberna, pp. 11-35.
  • CIPFA (2016): Integrated Thinking and Reporting. Focusing on value creation in the public sector. An introduction for leaders. The Chartered Institute of Public Finance & Accountancy and International Integrated Reporting Council. www.integratedreporting.org.
  • CGG (2008): Citizen’s Charter- A Handbook. Centre of Good Governance. Centre of Good Governance. Consulta 30 de abril, 2014. http://www.cgg.gov.in/ publicationdownloads2a/Citizen%20Charter%20Handbook.pdf
  • Cheung, A.B. (2005): «What’s in a pamphlet? Shortfalls and paradoxical flaws in Hong Kong’s performance pledges». Public Management Review, vol. 7, n.º 3, pp. 341-366.
  • Clark, D. (2000): «Citizens, charters and public service reform in France and Britain». Government and Opposition, vol. 35, n.º 2, pp. 152-169.
  • Clifton, J., Comín, F. y Fuentes, D. (2005): «Empowering Europe’s citizens’?». Public Management Review, vol. 7, n.º 3, pp. 417-443.
  • Crespo González, J. y Criado J.I. (2005): «Evaluando la calidad de la Implantación de la calidad en las Administraciones Públicas. Las cartas de servicios en la Comunidad de Madrid». Ponencia presentada al VII Congreso Español de Ciencia Política y de la Administración: Democracia y Buen Gobierno, pp. 17-29.
  • DARPG (2015): The Citizens’ Charter: Indian Experience. Department of Administrative Reforms and Public Grievance. Gobierno de la India. http://darpg.nic.in/ArticleContent.aspx?category=184. Consulta 4 de mayo 2015.
  • Drewry, G. (2005): «Citizen’s Charters. Service quality chameleons». Public Management Review, vol. 7, n.º 3, pp. 321-340.
  • EUPAN (2008a): Seven Steps to a Citizen Charter with Service Standards. Implementation Plan for Governmental Organizations European Public Administration Network.
  • EUPAN (2008b): Quality Management in Public Administrations of EU Member States. Comparative Analysis. European Public Administration Network.
  • Faber, F. (2009): «The role of citizen charters in provoking a customer-driven delivery of public services in the framework of an effective incentive system. The importance of participation by customers/citizens». Paper presentado al Workshop Renewing democratic participation. The Netherlands. April.
  • Falconer, P. K., y Ross, K. (1999): «Citizen’s charters and public service provision: lessons from the UK experience. International Review of Administrative Sciences, vol. 65, n.º 3, pp. 339-351.
  • FEMP (2011): Elaboración y gestión de una carta de servicios en la Administración Local. Federación Española de Municipios y Provincias y Grupo Galgano.
  • FEMP (2014): Guía para la Aplicación de la Metodología de Evaluación de la Carta de Compromisos en las Administraciones Locales. Grupo de trabajo de la Comisión de participación ciudadana, modernización y calidad.
  • Fledderus, J., Brandsen, T., y Honingh, M.E. (2015): «User coproduction of public service delivery: An uncertainty approach». Public Policy and Administration, vol. 30, n.º 2, pp. 145-164.
  • Fundación CETMO (2006): Manual de apoyo a la implantación de la gestión de la calidad según la norma UNE-EN 13816. Capítulo III: Elaboración del Manual de características básicas del servicio y la Carta de servicio. Ministerio de Fomento.
  • Gaventa, J., y McGee, R. (2013): «The impact of transparency and accountability initiatives». Development Policy Review, vol. 31, n.º (s1), pp. s3-s28.
  • Gimeno-Ruiz, A. (2015): Las Cartas de Servicio en las Web Municipales como instrumento de Información al Ciudadano. Tesis Doctoral. Valencia.
  • Gobierno de Filipinas (2008): Implementing rules and regulations Republic Act No. 9485 (Anti-Red Tape Act of 2007). http://excell.csc.gov.ph/cscweb/RA9485.html. Consulta mayo 2015.
  • Graham, J., Amos, B. and Plumptre, T. (2003): «Principles for Good Governance in the 21st Century». Policy Brief n.º 15. Institute On Governance. Canada. Guyomarch, A. (1999): «Public service’, ‘public management’and the ‘modernization’of French public administration». Public Administration, vol. 77, n.º 1, pp. 171-193.
  • Haque, M.S. (2005): «Limits of the Citizen’s Charter in India: the critical impacts of social exclusion». Public Management Review, vol. 7, n.º 3, pp. 391-416.
  • Haller, A., & van Staden, C. (2014). The value added statement–an appropriate instrument for Integrated Reporting. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 27(7), 1190-1216.
  • Harrison, T.M., y Sayogo, D.S. (2014): «Transparency, participation, and accountability practices in open government: A comparative study» .Government Information Quarterly, vol. 31, n.º 4, pp. 513-525.
  • HMSO (1991): The Citizen’s Charter. Raising the Standard. Cm 1599. Her Majesty Stationery Office. London.
  • House of Commons (2014): More Complaints Please. Twelfth Report Session 2007-2009. Public Administration Select Committee. Consulta 9-3-2017. http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201314/ cmselect/cmpubadm/229/229.pdf.
  • Hood, C. (1991): «A public management for all seasons?» Public Administration, vol. 69, n.º 1, pp. 3-19.
  • Hood, C. (1995): «The New Public Management in the 1980s: variations on a Theme». Accounting Organizations and Society, vol. 20, n.º 2, pp. 93-109
  • Hood, C. (2010): «Accountability and transparency: siamese twins, matching parts, awkward couple». West European Politics, vol. 33, n.º 5, pp. 989-1009.
  • Huque, A.S. y Ahsan, A.H.M. (2015): «Citizen’s Charter in Local Government; An Experiment in Bangladesh». Paper prepared for presentation at the International Research Society for Public Management Conference.
  • IFAC (2014): International Framework: Good Governance in the Public Sector. Supplement. International Federation of Accountants y The Chartered Institute of Public Finance and Accountancy.
  • IIPA (2008): Citizen’s Charters in India. Formulation, Implementation and Evaluation Department of Administrative Reforms and Public Grievances. Indian Institute of Public Administration. Government of India.
  • International Integrated Reporting Council (2013): The international (IR) Framework. http://integratedreporting.org/
  • IPSASB (2014): The Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities. International Public Sector Accounting Standards Boards Final. International Federation of Accountants. Octubre.
  • IPSASB (2015): Reporting Service Performance. Final Pronouncement. International Public Sector Accounting Standard Board. International Federation of Accountants. Marzo. James, S., Murphy, K., y Reinhart, M. (2005): «The Citizen’. Charter: how such initiatives might be more effective». Public policy and administration, vol. 20, n.º 2, pp. 1-18.
  • Justice, J. B., Melitski, J., & Smith, D.L. (2006): E-Government as an instrument of fiscal accountability and responsiveness do the best practitioners employ the best practices?» The American Review of Public Administration, vol. 36, n.º 3, pp. 301-322.
  • Klijn, E-H. (2005). «Networks and Inter-International mangement. Challlenging, steering evaluation, and the role of public actors in public management». Incluido in The Oxford handbook of Public Management. Oxford University Press, pp. 257-281.
  • Linders, D. (2012): «From e-government to we-government: Defining a typology for citizen coproduction in the age of social media. Government Information Quarterly, vol. 29, n.º 4, pp. 446-454.
  • Löffler, E. (2009): «Public Governance in a network society». Included in Public Management and Governance Edited by Bovaird and Löffler. Second edition Routledge, pp. 215-232.
  • Löffler, E., Parrado, S. y Zmeskal, T. (2007): Improving customer orientation through Service Charters. Handbook for improving quality of public services. OCDE/Ministry of Interior of the Czech Republic/Governance International. http://www.sigmaweb.org/ publications/38370028.pdf.
  • MAP (2006): Guía para la Gestión de Quejas y Sugerencias. Colección Evaluación y Calidad. Ministerio de Administraciones Públicas.
  • Martin, S. (2009): «Engaging with citizens and other stakeholders». Included in Public Management and Governance Edited by Bovaird and Löffler. Second edition Routledge, pp. 279-296.
  • McGuire, L. (2001): «Service Charters-global convergence or national divergence? A comparison of initiatives in Australia, the United Kingdom and the United States». Public Management Review, vol. 3, n.º 4, pp. 493-524.
  • Meijer, A.J. (2007): «Publishing public performance results on the Internet: Do stakeholders use the Internet to hold Dutch public service organizations to account?» Government Information Quarterly, vol. 24, n.º 1, pp. 165-185.
  • Meijer, A.J., Curtin, D., y Hillebrandt, M. (2012): «Open government: connecting vision and voice». International Review of Administrative Sciences, vol. 78, n.º 1, pp. 10-29.
  • Messner, M. (2009): «The limits of Accountability». Accounting, Organizations and Society, vol. 34, pp. 918-938.
  • Ministry of Establishment (2010): Towards Pro-People Service Delivery: Citizen’s Charter: a Manual. Civil Service Change Management Programme. Dhaka. Bangladesh.
  • Montesinos, V., y Brusca, I. (2007): «Local Government Service Charters: an International Overview». In 11th Biennial Comparative International Governmental Accounting Research Conference, Implementing Reforms in Public Sector Accounting (CIGAR): Problems, Changes and Results.
  • Mussari, R. (1998): «The citizen’s charter: opportunity for NPM implementation in Italian health service». Paper presentado en lInternational Public Management Network Conference on Democratic Accountability and the New Public Management, Atkinson Graduate School of Management, Willamette University, Oregon.
  • Nikos, M. (2001): «Trends of administrative reform in Europe: towards administrative convergence?» International Public Management Review, vol. 2, n.º 2, pp. 39-53.
  • OCDE (1995): Governance in Transition. Public Management Reforms in OECD countries. Organization for Economic Cooperation and Development. Paris.
  • Ohemeng, F.L.K. (2010): «The new Charter System in Ghana: the ‘holy grail of public service delivery?». International Review of Administrative Sciences, vol. 76, n.º 1, pp. 115-136.
  • Olías de Lima, B. (2003): «La Mejora de los Servicios Públicos y la Revisión de las Relaciones entre la Administración y el Ciudadano: las Cartas de Servicios»’. Reforma y Democracia, vol. 25, pp. 1-17.
  • Osborne, D. y Gaebler, T. (1992): Reinventing Government. How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector. Addison-Wesley Publising Company. Reading M.A.
  • Osborne, S.P. (2010): «Delivering public services: time for a new theory?» Public Management Review, vol. 12, n.º 1, pp. 1-10.
  • Osborne, S.P., Radnor, Z., y Nasi, G. (2013). «A new theory for public service management? Toward a (public) service-dominant approach». The American Review of Public Administration, vol. 43, n.º 2, pp. 135-158.
  • Osborne, S.P., y Strokosch, K. (2013): «It takes two to tango? Understanding the Co‐production of public services by integrating the services management and public administration perspectives». British Journal of Management, vol. 24, n.º (S1), pp. S31-S47.
  • Pollitt, C. (2001). «Clarifying convergence. Striking similarities and durable differences in public management reform». Public management review, vol. 3, n.º 4, pp. 471-492.
  • Pollitt, C. y Bouckaert, G. (2004): Public Management Reform. A comparative analysis. Second edition. Oxford University Press.
  • Pollitt, C. y Bouckaert, G. (2011): Public Management Reform. A comparative analysis: New Public Management, Governance and Neo–Weberian State. Tercera Edición. Oxford University Press.
  • Post, D. y Agarwal, S. (2011): Citizen charters: enhancing service delivery through accountability. Social Development how to series. Washington, DC: World Bank. http://documents.worldbank.org/ curated/en/2011/08/14875152/citizen-charters-enhancing-service-delivery-through-accountability. Consulta 9 de marzo 2017.
  • Real Decreto 1259/1999 de 16 de julio, por los que se regulan las Cartas de Servicio y premios de calidad en la Administración General del Estado.
  • Real Decreto 951/2005, de 29 de julio, por el que se establece el marco general para la mejora de la calidad en la Administración General del Estado.
  • Sanger, M.B. (2008): «From measurement to management: Breaking through the barriers to state and local performance». Public Administration Review, vol. 68, n.º s1, pp. S70-S85.
  • Saguin, K. (2013): «Critical Challenges in Implementing the Citizen’s Charter Initiative: Insights from Selected Local Government Units». Philippine Journal of Public Administration, vol. 57, n.º 1, pp. 30-57.
  • Saliterer, I., y Korac, S. (2013): «Performance information use by politicians and public managers for internal control and external accountability purposes». Critical Perspectives on Accounting, vol. 24, n.º 7, pp. 502-517.
  • Schiavo, L.L. (2000): «Quality standards in the public sector: Differences between Italy and the UK in the citizen’s charter initiative». Public Administration, vol. 78, n.º 3, pp. 679-698.
  • Shaoul, J., Stafford, A., y Stapleton, P. (2012): «Accountability and corporate governance of public private partnerships». Critical Perspectives on Accounting, vol. 23, n.º 3, pp. 213-229.
  • Sharma, A., & Agnihotri, V.K. (2001): «New Developments in Public Administration The Citizen’s Charter: The Indian Experience». International Review of Administrative Sciences, vol. 67, n.º 4, pp. 733-739.
  • Taylor, I. (1999): «Raising the expectation interest: New Labour and the Citizen’s Charter». Public Policy and Administration, vol. 14, n.º 4, pp. 29-38.
  • Thomassen, J.P., Ahaus, K., Van de Walle, S., y Nabitz, U. (2014): «An implementation framework for public service charters: results of a concept mapping study». Public Management Review, vol. 16, n.º 4, pp. 570-589.
  • Torres, L. (2005): «Service charters: Reshaping trust in government. The case of Spain». Public Administration Review, vol. 65, n.º 6, pp. 687-699.
  • Torres, L. (2006): «Service charters in Spain: Transparency and citizen empowerment or government marketing?» Public Money and Management, vol. 26, n.º 3, pp. 159-164.
  • Torres, L. y Pina, V. (2002):»Changes in public sector delivery in the EU Countries. Public Money and management. vol. 22, n.º 4, pp. 41-48.
  • UNESCAP (2007): What is good governance? United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. Consulta 9 de marzo 2017. http://www.unescap.org/sites/default/files/goodgovernance.pdf.
  • Van de Walle, S., Thijs, N., y Bouckaert, G. (2005): «A tale of two charters: Political crisis, political realignment and administrative reform in Belgium». Public Management Review, vol. 7, n.º 3, pp. 367-390.
  • Vela Bargues, J.M. (2014): «La normalización de la Contabilidad de la Administración Local». Incluido en la Nueva Contabilidad de la Administración Local. Una aproximación normativa, práctica y Conceptual. Editorial Universitat Politécnica de València.
  • Velotti, L., (2008): «Service Contract and Services Chart as tools of governance between local agency, enterprise and citizen». Draft paper for the Open Track: New Forms of Territorial Governance IRSPM Conference. Brisbane.
  • Walsh, K. (1994): «Marketing and public sector management». European Journal of Marketing, vol. 28, n.º 3, pp. 63-71.
  • Yang, K., y Holzer, M. (2006): «The performance–trust link: Implications for performance measurement». Public Administration Review, vol. 66, n.º 1, pp. 114-126.