En quin grau afecten les pseudociències el professorat?una mirada al pensament dels docents de ciències en formació

  1. Jordi Solbes Matarredona
  2. Rafael Palomar Fons
  3. María Consuelo Dominguez Sales
Revista:
Mètode: Revista de difusió de la investigació

ISSN: 1133-3987

Año de publicación: 2017

Título del ejemplar: Narrar la salut

Número: 96

Páginas: 28-35

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Mètode: Revista de difusió de la investigació

Resumen

Les pseudociències estan presents i són acceptades amb naturalitat per amplis sectors de la població. Malgrat la seua potencial perillositat, no són tingudes en compte per l’ensenyament de les ciències i, fins i tot, algunes universitats han arribat a oferir-les de manera reglada. En aquest treball es pretén conèixer el grau d’acceptació d’aquestes creences per part del professorat de secundària de ciències en formació, on s’han detectat percentatges importants d’acceptació de les pseudociències.

Referencias bibliográficas

  • Bunge, M. (1988). Pseudociencia e ideología. Madrid: Alianza.
  • Deare, J. C., Zheng, Z., Xue, C. C. L., Liu, J. P., Shang, J., Scott, S. W., & Littlejohn, G. (2013). Acupuncture for treating fibromyalgia. Cochrane Database of Systematic Reviews, 5. doi: 10.1002/14651858.CD007070.pub2
  • Ferreira, J. L. (2015). Economía y pseudociencia. Crítica a las falacias económicas imperantes. Madrid: Díaz & Pons Ed.
  • Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia. (2015). Percepción social de la ciencia y la tecnología 2014. Consultat en https://www.fecyt.es/es/node/3118/
  • Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia. (2017). Percepción social de la ciencia y la tecnologia 2016. Consultat en https://www.fecyt.es/es/node/4137/
  • Johnson, M. & Pigliucci, M. (2004). Is knowledge of science associated with higher skepticism of pseudoscientific claims? The American Biology Teacher, 66(8), 536–548.
  • Krugman, P. (2009, 2 de setembre). How did economist get it so wrong? The New York Times Magazine. Consultat en http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html
  • Lundström, M., & Jakobsson, A. (2009). Students’ ideas regarding science and pseudo-science. Nordic Studies in Science Education, 5(1), 3–17. doi: http://abt.ucpress.edu/content/66/8/536
  • Martin, M. (1994). Pseudoscience, the paranormal, and science education. Science & Education, 3(4), 357–371.
  • Monografía. Ciencia, pseudociencia y publicidad. (2015). Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 81, 5–42.
  • Oztuna, A. (2014). Research on the pseudoscientific beliefs of preservice science teachers: a sample from astronomy astrology. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 381–393.
  • Palomar, R., Domínguez-Sales, M. C., & Solbes, J. (2016, 13 de juny). Las visiones del alumnado y los profesores en formación sobre las pseudociencias. III Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias SIEC. Consultat en http://aplicacion.siec2016.org/pdf.png
  • Petit, M. F., & Solbes, J. (2012). La ciencia ficción y la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 30(2), 69–86. doi: 10.5565/rev/ec/v30n2.494
  • Pigliucci, M., & Boudry, M. (Eds.). (2013). Philosophy of pseudoscience: reconsidering the demarcation problem. Chicago: University of Chicago Press.
  • Puig, B., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). What do 9th grade students consider as evidence for or against claims about genetic differences in intelligence between black and white ‘races’? En M. Hammann, A. J. Waarlo, & K. Th. Boersma (Eds.), The nature of research in biological education: old and new perspectives on theoretical and methodological issues (pp. 153–166). Utrecht: Utrecht University.
  • Rajoy Brey, M. (1983, 4 de març). Igualdad humana y modelos de sociedad. Faro de Vigo. p. 2.
  • Ruse, M. (2017). Evolutionary biology and beliefs. How ideology can draw different social stances from science. Mètode Science Studies Journal, 7, 53–59. doi: 10.7203/metode.7.7611
  • Sahuquillo, M. R. (2012, 20 de juny). Mato dice que 200.000 activos adquieren fármacos con tarjetas de pensionistas. El País. Consultat en https://elpais.com/sociedad/2012/06/25/actualidad/1340616210_487780.html
  • Salas, J. (2015, 28 de desembre). El hombre que derribó con ciencia las terapias alternativas. El País. Consultat en https://elpais.com/elpais/2015/12/26/ciencia/1451149669_854409.html
  • Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (II): Ejemplos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(2), 171–181. doi: 10498/15113
  • The Post-Crash Economics Society. (2014). Economics, Education and Unlearning: Economics Education at the University of Manchester. Consultat en http://www.post-crasheconomics.com/download/778