Análisis de la autoeficacia percibida en el uso de las TIC de futuros maestros y maestras de Educación Infantil y Educación Primaria

  1. Raúl Tárraga Mínguez 1
  2. Pilar Sanz Cervera 1
  3. Gemma Pastor Cerezuela 1
  4. María Inmaculada Fernández Andrés 1
  1. 1 Universitat de València, España
Aldizkaria:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Formación y acción docente

Alea: 20

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 107-116

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/REIFOP.20.3.263901 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Laburpena

Teacher training in the use of ICT is an important issue for the integration of ICT in education. According to the TPACK model, this training should not be limited to contemplate separately aspects of ICT, curriculum content and methodology. The present study explores the self-efficacy of ICT use in a sample of 107 pre-service primary and preschool teachers. A translation of the questionnaire for self-assessment of ICT competences developed by Tondeur et al (2016) was used. Results show that pre-service teachers perceive themselves as more competent in the use of ICT, compared to making educational decisions related to such use. In addition, a statistically significant correlation between the hours of training received in the educational use of ICT and the perception of self-efficacy in this educational use of ICT was found. These results have some implications in decision-making regarding teacher training.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ertmer, P. A., y Ottenbreit-Leftwich, A.T. (2010). Teacher Technology Change; How Knowledge, Confidence, Beliefs and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42 (3), 255-284.
  • Gallego, M. J., Gámiz, V., y Gutiérrez, E. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (EDUTEC), 34, 1-18.
  • Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro. “Realfabetización” digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63, 191-206.
  • Koehler, M., y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On The Horizon, 9(5). Recuperado en abril de 2016 de: http://files.educunab.webnode.cl/200000062- 5aba35bb22/Nativos-digitales-parte1.pdf
  • Romero, M., y Minelli, J. (2011). La generación net se tambalea: percepción del dominio de las TIC de estudiantes de magisterio. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), 265-283.
  • Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., y Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
  • Sigalés, C., Mominó, J. M., Meneses, J., y Badía, A. (2008). La integración de Internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Barcelona: UOC.
  • Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B., y Aliaga, F. M. (2013). Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica. Educación XX1, 16(1), 39-62.
  • Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., Braak, J., Fraeyman, N., y Erstad, O. (2016). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology. doi: 10.1111/bjet.12380
  • UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf en abril de 2016.
  • Valverde, J., Garrido, Mª C., y Fernández, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas educativas con TIC. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 203- 229.