Los jeroglíficos de la iglesia de la Anunciación de Sevilla (I)

  1. García Mahíques, Rafael
Journal:
Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

ISSN: 2254-7037

Year of publication: 2017

Issue: 11

Pages: 42-55

Type: Article

More publications in: Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

Abstract

The Church of the Annunciation was once the temple of the Casa Profesa of the Company of Jesus in Seville. The emblematic program of the dome (ca. 1756-1767) is composed of a sequence of 16 hieroglyphics, whose objective is an apology for the Society of Jesus and his charism. The present first part of the study deals with the chronology and initiates the iconographic analysis of this program based, inter alia, on two essential Jesuit references: Carlo Bovio y Jacobus Boschius.

Bibliographic References

  • Morales Martínez, Alfredo J. Hernán Ruiz el Joven. Madrid: Akal, 1996, págs. 91-94.
  • Solís, Antonio de. Los dos espejos: historia de la Casa Profesa de la Compañía de Jesús en Sevilla durante sus dos primeros siglos 1550-1767 (transcripción, edición y notas de leonardo Molina garcía). sevilla: Fundación Focus abengoa, 2010.
  • Falcón Márquez, Teodoro et al. Universidad de Sevilla. Patrimonio monumental y artístico. sevilla: Universidad, 1986, pág. 27.
  • García Mahíques, Rafael. “Fuentes para el programa emblemático en la iglesia de la Compañía en Córdoba (argentina). El imago Primi saeculi”. Lecturas de Historia del Arte (Ephialte) (Victoria-gasteiz), iV (1994), págs. 394-395.
  • Morales Folguera, José Miguel. “Modelos iconográficos y emblemáticos de los ‘emblemas’ de la iglesia de la Compañía de la ciudad argentina de Córdoba”. En: López Guzmán, Rafael; Guasch Marí, Yolanda; Romero Sanchez, Guadalupe (eds.). América: cultura visual y relaciones artísticas. Granada: atrio, 2015, págs. 190-203.
  • Fumaroli, Marc. L’École du silence. Le sentiment des images au xviie siècle. Paris: Flammarion, 1994, págs. 343 y ss.
  • Boschius, Jacobus. Symbolographia Sive De Arte Symbolica Sermones Septem. Quibus accessit Studio & Operâ Ejusdem Sylloge Celebriorum Symbolorum In Qvatvor Divisa Classes Sacrorum, Heroicorum, Ethicorum, Et Satyricorum Bis Mille Iconismis Expressa, augsburgo, ioannem Casparum Bencard. 1702.
  • Bovio, Carlo. Rhetoricae suburbanum, pars i, roma, F. Tizzoni. 1676.
  • Camerarius, Joachim. Symbola et emblemata, tam moralia quam sacra. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, ed. 2009, págs. 511-512.
  • Iglesia, Nicolás de la. Flores de Miraflores, hieroglificos sagrados, verdades figuradas, sombras verdaderas del Mysterio de la Inmaculada Concepcion de la Virgen, y madre de Dios Maria Señora nuestra, Burgos, Diego de Nueva y Murillo, 1659, pág. 46.
  • García Mahíques, Rafael. Flora Emblemática. Aproximación descriptiva del código icónico, tesis doctoral, Universitat de València, 1991, págs. 243-263.
  • Villalva, Juan Francisco de. Empresas espirituales y morales (...), Baeza, Fernando Díaz de Montoya, 1613, págs. 33-35; emp. 10.
  • Picinelli, Filippo. Mondo Simbolico, Venecia, nicolò Pezzana, 1678, lib. iV, cap. XX.
  • Pérez Lozano, Manuel. La emblemática en Andalucía. Símbolos e imágenes en las empresas de Villava. Córdoba: Universidad, 1997, págs. 97-98.