Relocating within the university. Proposal of a relocation rate based on a study of educational trajectories
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1134-4032
Year of publication: 2017
Volume: 23
Issue: 1
Type: Article
More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa
Abstract
The university has undergone important changes in recent years as the expansion of greater heterogeneity in the student profile. This reality has led to significant changes in the university access, the achievement and the exit to the labour market. Students from different socioeconomic backgrounds, different access pathways and incorporated into the university with different expectations and rhythms are producing a diversification of educational paths. In this sense, a higher frequency of educational pathways that trigger changes and school leavers occurs, which has meant that numerous studies have been developed to determine the explanatory factors. This article approaches the changes of degrees and dropouts of university studies using the concept of “academic relocation” through an analysis of educational pathways of 60,300 subjects. The period examined have been six academic years (2009-10 to 2014-15). The main aim is to study the “relocations” between undergraduate degrees for, from this, proposes a new indicator: the “rate of relocations”. The perceived differences between degrees and their grouping by branches of knowledge allow noting the important institutional heterogeneity
Funding information
Este artículo ha sido escrito en el marco del proyecto “Trayectorias, abandonos y cambios de estudios en la Universidad de Valencia” y cuenta con el apoyo institucional y financiero del Vicerectorat d’Estudis de Grau de la Universitat de València. Una versión previa de este artículo fue presentada en el Congreso Español de Sociología (julio de 2016).Funders
- Universitat de València Spain
Bibliographic References
- Ariño, A., & Llopis, R. (2011). ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV). Madrid: Ministerio de Educación.
- Bethencourt, J.; Cabrera, L.; Hernández, J.; Álvarez, P. & González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. EJREP, 6, 339-356. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/LeerArticulo.php
- Cabrera, L., Bethencourt, J. T., Álvarez Pérez, P. y González Afonso, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12(2), art. 1. doi: http://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226
- Fachelli, S. & Navarro-Cendejas, J. (2015). Relación entre origen social e inserción laboral de los graduados universitarios. RELIEVE, 21(2), art. 2. doi: https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7812
- Glogowska, M., Young, P., & Lockyer, L. (2007). Should I go or should I stay? A study of factors influencing students’ decisions on early leaving. Active Learning in Higher Education, 8, 63-77, doi: https://doi.org/10.1177/1469787407074115
- Lassibille, G., & Navarro, L. (2009). Tracking students’ progress through the Spanish university school sector. Higher Education, 58(6), 821-839.
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016). Anuario de indicadores universitarios. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/universitaria/datos-cifras/datos-y-cifras-SUE-2015-16-web-.pdf
- Rodrigo, M., Molina, G., García-Ros, R. & Pérez-González, F. (2012). Efectos de interacción en la predicción del abandono en los estudios de Psicología. Anales de Psicología, 28, 113-119. http://revistas.um.es/analesps/article/view/140592/126682
- Troiano, H. & Elias, M. (2013). University access and after: explaining the social composition of degree programmes and the contrasting expectations of students. Higher Education, 67(5), 637–654. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-013-9670-4
- Villar Aguilés, A. (2010). Del abandono de estudios a la reubicación universitaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, vol. 3, 2: 267-283, doi: http://doi.org/10.7203/RASE.3.2.8705
- Villar, A., Vieira, M.M., Hernàndez, F., Almeida, A. (2012). Más que abandono de estudios, trayectorias de reubicación universitaria. Aproximación comparada al caso español y portugués. Revista Lusófona de Educação, 21, 139-162. http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/3085