Autoconcepto en estudiantes universitarios excelentes y en estudiantes medios

  1. Bernardo Gargallo López 1
  2. Jesús M. Suárez Rodríguez 1
  3. Eloïna García Felix 2
  4. Piedad Mª. Sahuquillo Mateo 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Año de publicación: 2012

Volumen: 60

Número: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.35362/RIE6011336 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

We seek to analyse how the best students on entry to University work in order to transfer it to the rest of the University community. We used the AF5 (Autoconcepto Forma 5; Self-concept 5 Way) to assess the students’ self-concept of a sample of 135 excellent students selected from 11 degrees from 9 centers of the Polytechnical University of Valencia, and we compared the results with those of a sample of 114 average students of the same centers. We found that excellent students developed better self-concept (Academic-Labour, Familiar and Emotional) than average students, who had better Physical and Social self-concept. We also found that self-concept had an influence on the academic achievement, positive in the case of Academic self-concept and negative in the case of Physical self-concept.

Referencias bibliográficas

  • AMEZCUA, J.A. y FERNÁNDEZ, E. (2000). “La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico”, en Iberpsicología, 5.1. <http://www.fedap.es/IberPsicologia/iberpsi5-1/amezcua/amezcua.htm> [Consulta: marzo 2011]
  • BOXTEL, H.B. y MONKS, F.J. (1992). “General, social and academic self-concept of gifted adolescents”, en Journal of Youth Adolescence, 21 (2), 169-185.
  • DE MIGUEL, M. y ARIAS, J.M. (1999). “La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria”, en Revista de Educación, 320, 353-377.
  • DERONCK, N.G. (2007). The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences Vol 68(5-A), 2007, 1827.
  • FORE, Ch.L. (1998). Factors influencing academic achievement among Native American college sudents. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering Vol 58(8-B), 4522.
  • GARCÍA, F. y MUSITU, G. (2001). AF5. Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEA.
  • GARGALLO, B., GASPAR, Y., EDO, Mª.C. y OLTRA, M. (1996). “Un programa de intervención educativa para mejorar el autoconcepto”, en Revista de Orientación y Psicopedagogía, 7(11), 135-152.
  • GARGALLO, B., GARFELLA, P.R., SÁNCHEZ, F., ROS, C. y SERRA, B. (2009). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios, en Revista de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 20 (1), 16-28.
  • GOOLSBY, Ch.B. (1988). Factors affecting mathematics achievement in high risk college students, en Research & Teaching in Developmental Education, 4(2), 18-27.
  • HAIR, J.F., ANDERSON, R.E., TATHAM, R.L. y BLACK, W.C. (1999). Análisis Multivariante. (5ª ed.). Madrid: Prentice Hall.
  • HERRERA, F.; RAMÍREZ, Mª. I.; ROA, J.Mª. y HERRERA, I, (2004). “¿Cómo interactúan el autoconcepto y el rendimiento académico, en un contexto educativo pluricultural?”, en Revista Iberoamericana de Educación, Sección de Informes de Investigación, 10-04-2004 <http://www.rieoei.org/deloslectores/627Herrera.PDF> [Consulta marzo 2007].
  • JONES, J.G. y GRIENEEKS, L. (1970). “Measures of self-perception as predictor of scholastic performance”, en Journal of Educational Research, 63, 201-203.
  • McCUNE, V. y ENTWISTLE, N. (2011). “Cultivating the disposition to understand in 21st century university education”, en. Learning and Individual Differences, 21, 303-310.
  • MELÉNDEZ, D. (2007). Un ejercicio de evaluación de las trayectorias escolares en la Universidad de Guadalajara. Comunicación presentada en el 6º Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad “El papel de la universidad en la transformación de la sociedad”. <http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%206/Eje%202/Ponencia_111.pdf> [Consulta abril 2007]
  • ORTEGA, P., MÍNGUEZ, R. y RODES, Mª.L. (2000). “Autoestima: un nuevo concepto y medida”, en Teoría de la Educación”. Revista Interuniversitaria, 12, 45-66.
  • PRITCHARD, M.E., WILSON, G.S. y YAMNITZ, B. (2007). What predicts adjustment among college students? A longitudinal panel study, en Journal of American College Health, 56 (1), 15-21.
  • RAMÍREZ, M.I. (1997). La adaptación como factor de rendimiento de la población escolar de la comunidad musulmana ceutí. Ceuta: UNED.
  • RAYLE, A.D. y CHUNG, K. (2007). Revisiting first-year college students' mattering: Social support, academic stress, and the mattering experience, en Journal of College Students Retention: Research, Theory and Practice, 9: 1, 21-37.
  • STEVENS, J. (1996). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. (3rd. ed.) Mahwah: NJ.LEA.
  • STRAYHORN, T.L. (2006). Factors Influencing the Academic Achievement of First-Generation College Students, en NASPA Journal, 43 (4), 82-111.
  • ZAHRA, AASMA-TUZ- (2010). Relationship Between Self-concept And Academic achievement Of Female Bachelor Degree Students. PhD thesis. Rawalpindi: University of Arid Agriculture.