El blog como herramienta didáctica en educación físicala percepción del alumnado

  1. JOAN ÚBEDA-COLOMER 1
  2. JOAN PERE MOLINA ALVENTOSA 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Year of publication: 2016

Issue: 126

Pages: 37-45

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2016/4).126.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Apunts: Educación física y deportes

Abstract

This study investigates an innovation experience in physical education based on the use of an edublog. The aim of this paper is to analyze the perception of students regarding this teaching tool and its educational possibilities in this subject. The methodological approach was qualitative and the data was collected through personal essays written by students in which they assess the innovation experience carried out. These documents have been subjected to categorical content analysis through an inductive process. Our results show high satisfaction with the experience. The blog is defined by participants as an innovative teaching resource that is useful as a source of information and learning while allowing a more enjoyable and entertaining treatment of contents. The interest, appropriateness and importance of the topics covered are also highlighted by the students. In addition, they emphasize the blog’s ability to encourage independent and reflective learning, critical thinking and interaction with peers, as well as to improve writing skills and reasoning. The potential stated by students regarding the innovative experience carried out is in line with the existing literature and demonstrates the viability of the use of edublogs in physical education. The paper concludes by highlighting the usefulness of this tool to implement open and participative methodologies which enables the treatment of relevant theoretical content in our subject without reducing motor activity time

Bibliographic References

  • Alberich, A., Del Castillo, R., De la libreta al blog. Una experiencia de trabajo interdisciplinario en el aula a través de las TIC (2011) Aula de Innovación Educativa, 206, pp. 24-29
  • Antolín, L., Molina, J.P., Villamón, M., Devís, J., Pérez, V., Proyecto de innovación educativa con blogs en Ciencias del Deporte (2011) @Tic. Revista d'Innovació Educativa, 7, pp. 12-18
  • Aparicio, J.M., El weblog como herramienta de aprendizaje y trabajo en la enseñanza secundaria. Análisis de sus resultados como experiencia pedagógica (2010) Revista Iberoamericana de Educación, 53 (4), pp. 1-11
  • Atienza, R., Gómez-Gonzalvo, F., El edublog. Una herramienta para la adquisición de la competencia del tratamiento de la información y competencia digital desde la educación física (2013) Revista Española de Educación Física y Deportes, 402, pp. 27-45
  • Aznar, V., Soto, J., Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital (2010) Revista de Investigación en Educación, 7, pp. 83-90
  • Bates, T., Promesas y mitos del aprendizaje virtual en la educación post-secundaria (2009) La Sociedad Red: Una Visión Global, pp. 335-359. , M. Castells (Ed.). Madrid: Alianza Editorial
  • Brown, S., Assessments for learning (2005) Learning and Teaching in Higher Education, (1), pp. 81-89
  • Capllonch, M., (2005) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Física de Primaria: Estudio Sobre Sus Posibilidades Educativas, , (Tesis doctoral inédita, Universidad de Barcelona, Barcelona, España)
  • Carbonell, J., (2012) La Aventura de Innovar. El Cambio en la Escuela, , Madrid: Morata
  • Chaumba, J., Using blogs to stimulate reflective thinking in a human behavior course (2015) Social Work Education: The International Journal, 34 (4), pp. 377-390
  • Coutinho, C., Cooperative learning in higher education using weblogs: A study with undergraduate students of education in Portugal (2007) Proceedings of International Conference on Education and Information Systems, Technologies and Applications EISTA, 2007, 1, pp. 60-64. , http://www.iiis.org/p-proceedings/july2007/IMSCI-I/IMSCI-Book-Vol-I.pdf, A. Tremante, F. Malpica, & F. Welsch (Eds.) Orlando, Estados Unidos. Recuperado de
  • Domínguez, G., El valor educativo de los blogs en la enseñanza de la Educación Física (2010) Revista Digital Efdeportes.com, p. 145
  • Duart, J.M., La red en los procesos de enseñanza de la universidad. Comunicar (2011) Revista Científica de Comunicación y Educación, 37, pp. 10-13
  • Escudero, M., Escudero, R., Dapía, M.D., Cid, M.A., Uso de un edublog participativo en la materia de ciencias para el mundo contemporáneo. Implementación y evaluación (2014) Alambique. Didáctica de Las Ciencias Experimentales, 76, pp. 45-54
  • Goetz, J.P., LeCompte, M.D., (1988) Etnografía y Diseño Cualitativo en Investigación Educativa, , Madrid: Morata
  • Hew, K.F., Cheung, W.S., Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice (2013) Educational Research Review, 9, pp. 47-64
  • Huberman, A.M., Miles, M.B., Data management and analysis methods (1994) Handbook of Qualitative Research, pp. 428-444. , K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.) California: Sage
  • Molina, J.P., Valencia-Peris, A., Suárez, C., Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior (2016) Educación XX1, 19 (1), pp. 91-113
  • Montolío, M.C., Un cuaderno virtual para Ciencias Sociales (2010) Didáctica, Innovación y Multimedia, 17, pp. 1-14
  • Nadal, F., Noticiesdeldia: Un blog sobre economía de alumnado de bachillerato (2012) Aula de Innovación Educativa, 216, pp. 49-53
  • Papastergious, M., Gerodimos, V., Antoniou, P., Multimedia blogging in Physical education: Effects on student knowledge and ICT self-efficacy (2011) Computer & Education, 57, pp. 1998-2010
  • Pérez-Samaniego, V., Fuentes, J., Devís-Devís, J., El análisis narrativo en la educación física y el deporte (2011) Movimento, 17 (4), pp. 11-42
  • Rementería, C.J., El blog del aula en educación física (2010) Revista Digital Efdeportes, p. 143
  • Ros, I., Castillo, D., El blog como herramienta didáctica en Educación Física (2012) Didáctica, Innovación y Multimedia, 24, pp. 1-12
  • Santos, L., Fernández, J., Uso pedagógico del blog: Un proyecto de investigación-acción en la materia de Educación Física en Educación Secundaria (2012) EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 42, pp. 1-14
  • Sim, J.W.S., Hew, K.F., The use of weblogs in higher education settings: A review of empirical research (2010) Educational Research Review, 5 (2), pp. 151-163
  • Taylor, S.J., Bogdan, R., (1990) Introducción A Los Métodos Cualitativos de Investigación, , (2.a ed.). Barcelona: Paidós
  • Tekinarslan, E., Blogs: A qualitative investigation into an instructor and undergraduate students' experiences (2008) Australasian Journal of Educational Technology, 24 (4), pp. 402-412
  • Villard, M., Un blog en clase de educación física (2007) Tándem. Didáctica de la Educación Física, 25, pp. 62-69
  • Wang, S.K., Hsua, H.Y., Reflections on using blogs to expand in-class discussion (2008) TechTrends, 52 (3), pp. 81-85. , https://doi.org/10.1007/s11528-008-0160-y