La formación profesional dual en EspañaConsideraciones sobre los centros que la implementan

  1. Marhuenda, Fernando 1
  2. Chisvert, María José 1
  3. Palomares-Montero, Davinia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
RIO: Revista Internacional de Organizaciones

ISSN: 1886-4171 2013-570X

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Formación profesional en España y en la Unión Europea

Número: 17

Páginas: 43-63

Tipo: Artículo

DOI: 10.17345/RIO17.43-63 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: RIO: Revista Internacional de Organizaciones

Resumen

The aim of this paper is to analyze the implementation of dual Vocational Education and Training in Spain from the views of teachers in charge of it in VET Schools We have used two questionnaires to gather information from both principals as well as teachers responsible for dual schemes Our sample takes into account all regions in the country, it covers most occupational fields in which dual VET has been developed Our results show negative assessment of the scheme among participating teachers, varying across regions, professional sectors and types of VET schools

Referencias bibliográficas

  • Abiétar, M.; Navas, A.; y Marhuenda, F. (2015): «Aportaciones desde la justicia social para una educación justa. La identidad pedagógica en formación profesional básica», Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 4 (2), pp. 145-161.
  • Cámara de Comercio de España (2015a): Factores de éxito de la formación profesional dual, Madrid: Cámara de España.
  • Cámara de Comercio de España (2015b): Guía de formación dual, Madrid: Cámara de España.
  • Chisvert-Tarazona, M. J.; Palomares-Montero, D.; y Marhuenda, F. (2013): «La letra pequeña en los contratos de aprendizaje. Lo que no se dice», Organización y Gestión Educativa, 3, pp. 19-22.
  • Confederación Europea de Sindicatos (ETUC) (2014): Towards a European quality framework for apprenticeships and work-based learning, en línea. <www.etuc.org/sites/www.etuc.org/files/publication/files/ces-brochure_ unionlearn-uk-rouge.pdf>.
  • Cullerés, M. Á.; Lletjós, F.; y Porta, S. (2013): «Puesta en marcha de la formación dual», Organización y Gestión Educativa, 3, pp. i-viii.
  • Deissinger, T. (2015): Transferring the dual system to the Canadian context– do German employers in Ontario adopt the German model?, paper presented at the 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia, del 4 al 6 de julio.
  • Del Castillo, M. (2013): «Primera visión sobre la formación dual en España», Organización y Gestión Educativa, 3, pp. 13-17.
  • Euler, D. (2013): El sistema dual en Alemania: ¿Es posible transferir el modelo al extranjero?, Madrid: Bertelsmann.
  • Frías, J. (2015): La calidad en la formación profesional dual, Seminario de Formación Dual, Madrid: Cámara de Comercio de España.
  • Gessler, M. (2015): Dual abroad: application, adaptation or innovation Apprenticeship training at the Mercedes-Benz plant in Tuscaloosa, USA A case study, Paper presented at the IV International Conference & Research Workshop Vocational Education & Training. Emerging Issues? Voices from Research, Estocolmo.
  • Gil, G. y López, A. (coords.) (2013): Formación profesional dual: algo más que un decreto, Valencia: AREA.
  • Gomendio, M. (2015): La formación profesional en España, Madrid: MEC.
  • Gonon, P. (2015a): «Are apprenticeships exportable? The debate on transferring dual systems», paper presented at the 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia.
  • Gonon, P. (2015b): «Exporting the dual system (apprenticeship system)? Promises and pitfalls», paper presented at the IV International Conference & Research Workshop Vocational Education & Training. Emergint Issues? Voices from Research, Estocolmo.
  • González, E. (2015): Los retos en el desarrollo de una formación profesional dual de calidad, Madrid: Cámara de España.
  • Heikkinen, A. y Lassnigg, L. (eds.) (2015): Myths and brands in vocational education, Newcastle upon Tyne.
  • Huerta-Amezola, J.; Pérez-García, I. S.; y Castellanos-Castellanos, A. R. (2000): «Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales», Revista Educar, abril-junio, pp. 87-96.
  • IESE (2014): La formación profesional dual como reto nacional Una perspectiva desde la empresa, en línea. <www.iese.edu/research/pdfs/ST-0362.pdf>.
  • Lassnigg, L. (2015): «The political branding of apprenticeship into the “dual system”-Reflections about exporting the myth of employment transition», en A. Heikkinen y L. Lassnigg (eds.) (2015): Myths and brands in vocational education, Newcastle upon Tyne, pp. 78-99.
  • «Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa», Boletín del Estado (BOE), 295, 10 de diciembre de 2013. Disponible en el siguiente enlace: <www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOEA-2013-12886>.
  • Llinares, L.; Córdoba, A.; y Zacarés, J. J. (2011): «La medida de la empleabilidad desde las empresas de inserción social», en A. Córdoba e I. Martínez (coords.) (2011): Trabajo, empleabilidad y vulnerabilidad social, Valencia: Universitat de València, pp. 131-182.
  • Marhuenda, F. (2015): «Vocational education abused: precarisation disguised as dual system», en A. Heikkinen y L. Lassnigg (eds.) (2015): Myths and brands in vocational education, Newcastle upon Tyne, pp. 59-77.
  • Marhuenda, F.; Salvà, F.; Navas, A.; y Abiétar, M. (2015): «Twenty years of basic vocational education provision in Spain: changes and trends», International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2 (2), pp. 137-151.
  • «Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la formación y el aprendizaje y se establecen las bases de la formación profesional dual», Boletín Oficial del Estado (BOE), 70, 9 de noviembre de 2012.
  • Saniter, A.; Tutlys, V.; y Marhuenda, F. (2015): «The potential of implementation of work process based propaedeutic apprenticeship schemes in the VET systems of Germany, Spain and Lithuania», en M. Gessler y L. Freund (eds.) (2015): Crossing boundaries in vocational education and training: innovative concepts for the 21st century, Bremen: ITB, pp. 112-116.
  • SGOFP (2015): Formación profesional dual Seguimiento de proyectos FPD curso 2013-2014, en línea, Madrid: MEC. <www.mecd.gob.es/prensa-mecd/ dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2014/01/20140113-fpdual-bankia/ informe-seguimiento-fpdual.pdf>.
  • Tejada, J. (2006): «Elementos de convergencia entre la formación profesional y la universidad: implicaciones para la calidad de la formación profesional superior», Revista de Educación, 340, pp. 1085-1117.
  • Unión de Cooperativas de Enseñanzas Valencianas (UCEV) (2015): La sociedad necesita una formación profesional para la vida, Valencia: UCEV.
  • Unión Europea (2013): Apprenticeship and traineeship schemes in EU27: key success factors, en línea, Luxemburgo: Unión Europea. <ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/alliance/apprentice-trainee-successfactors_en.pdf>.
  • Valiente, Ò. (2015): «A Mexican model of dual VET? Adoption and recontextualization of a global education policy», paper presented at the 22nd Conference for Vocational and Education and Culture-research network: Vocational education, citizenship and participation: Problematizing relations between education, work and politics from contemporary and historical perspectives, Valencia.
  • Valiente, Ò. (coord.) (2014): Un model de formació professional dual per a Catalunya: reptes en el disseny i implementació de la reforma, Barcelona: Jaume Bofill.