Es pot desenvolupar el capital psicològic en el dia a dia de les organitzacions?

  1. David Montesa García
  2. Nia Djourova
  3. Laura Lorente Prieto
Revista:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Año de publicación: 2016

Volumen: 17

Número: 1

Páginas: 195-200

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/ANUARI.PSICOLOGIA.17.2.195 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRODERIC editor

Otras publicaciones en: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Resumen

En el present estudi realitzem una reflexió sobre el potencial que té el capital psicològic, per a ser desenvolupat a partir de les pràctiques comunes en les organitzacions, i com això pot ajudar a explicar i millorar el comportament de les persones en el treball. Així mateix, s’avancen algunes de les preguntes que això podria plantejar, i les respostes que podrien resultar de gran valor, tant en el camp acadèmic com en l’aplicat.

Referencias bibliográficas

  • Avey, J. B.; Reichard, R. J.; Luthans, F. i Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), pp. 127-152.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY, US: W H Freeman/Times Books/ Henry Holt y Co, New York, NY.
  • Boxall, P. i Macky, K. (2009). Research and theory on high-performance work systems: progressing the high-involvement stream. Human Resource Management Journal, 19(1), pp. 3-23.
  • Dello Russo, S. i Stoykova, P. (2015). Psychological Capital Intervention (PCI): A Replication and Extension. Human Resource Development Quarterly, 26(3), pp. 329-347.
  • Fierro Ulloa, I. J. (2013). Comportamiento organizacional positivo: implicaciones para la organización actual. Saber, Ciencia y Libertad, 8(2).
  • Guest, D. E., Paauwe, J. i Wright, P. (Eds.). (2012). HRM and performance: Achievements and challenges. John Wiley & Sons.
  • Huselid, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of management journal, 38(3), pp. 635-672.
  • Kehoe, R. R. i Wright, P. M. (2013). The impact of high-performance human resource practices on employees’ attitudes and behaviors. Journal of management, 39(2), pp. 366-391.
  • Latham, G. P. i Frayne, C. A. (1989). Self-management training for increasing job attendance: A follow-up and a replication. Journal of Applied Psychology, 74, pp. 411-416.
  • Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), pp. 695-706.
  • Luthans, F.; Avey, J. B. i Patera, J. (2008). Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital. Academy of Management Learning and Education Journal, 7, pp. 209-221.
  • Luthans, F.; Avolio, B. J.; Avey, J. B. i Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), pp. 541-572.
  • Luthans, F.; Avolio, B. J.; Walumbwa, F. O. i Li, W. (2005). The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance. Management and Organisation Review, 1(2), pp. 249-271.
  • Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. Harper & Row.
  • Newman, A., Ucbasaran, D., Zhu, F. i Hirst, G. (2014). Psychological capital: A review and synthesis. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 120-138.
  • Seligman, M. E. i Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology. An introduction. The American psychologist, 55(1), pp. 5-14.
  • Seligman, M. E. P. (1998). Learned optimism. New York, NY: Pocket Books.
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), pp. 249 275.
  • Peiró, J. M. (1999). El modelo AMIGO: Marco contextualizador del desarrollo y la gestión de recursos humanos en las organizaciones. Papeles del Psicólogo, 72, pp. 3-15.