La presencia de representaciones visuales de contenido religioso en la escuela pública constitucionalmente laicaUn estudio exploratorio en aulas de educación infantil en Colombia

  1. Vladimir E. Martínez Bello
  2. Zorayda Bello de Martínez
  3. Ángela Martínez-Rojas
Revista:
Feminismo/s
  1. Montesinos Sánchez, María Nieves (coord.)
  2. Souto Galván, Beatriz (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Laicidad y creencias

Número: 28

Pàgines: 345-369

Tipus: Article

DOI: 10.14198/FEM.2016.28.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Altres publicacions en: Feminismo/s

Resum

One of the manifestations that creates confusion within the context of the relationship between the secular state, the principle of neutrality and the exercise of the right to education, is the presence of religious symbols in public schools. Therefore, the main aim of this study is to analyse the representation of human figures with religious content in the early childhood education classrooms of public schools in a capital city. In half of schools visited there is a significant presence of human figures with religious content. It has been shown a transformation of discourse which surpasses the representation of the crucifix is observed. The visual representations distort the principle of neutrality of the state and their show more an intention of religious education that the development of the spiritual dimension. Our study gives new information about the treatment of religion and spiritual dimension in the early childhood education curriculum within the constitutionally secular school

Referències bibliogràfiques

  • Alexander, Hanan y Terence McLaughlin. «Education in Religion and Spirituality». The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Ed. Patrick Brantlinger y William Thesing. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2003, 356-373.
  • Alvarado-Bedoya, Omar Alejandro. «Laicidad y secularización: la tarea pendiente en la democracia colombiana». Anuario de Derecho Constitucional Latinoamericano 21 (2015): 583-603.
  • Amérigo, Fernado y Daniel Pelayo. El uso de símbolos religiosos en el espacio público en el Estado laico español. Madrid: Fundación Alternativas, 2013.
  • Barrera-Rivera, Paulo. «Tensiones entre Pluralismo Religioso y Derechos Humanos en el Brasil Contemporáneo». Revista Religare 12 (2016): 128-151.
  • Blancarte, Roberto. «América Latina: entre pluri-confesionalidad y laicidad». Civitas-Revista de Ciências Sociais 11 (2011): 182-206.
  • Bone, Jane. «Breaking Bread: Spirituality, Food and Early Childhood Education». International Journal of Children’s Spirituality 10 (2005): 307-317.
  • Bone, Jane. «Creating Relational Spaces: Everyday Spirituality in Early Childhood settings». European Early Childhood Education Research Journal 16 (2008): 343-356.
  • Cobos Campos, Amalia Patricia. «La colisión de la libertad religiosa con otros derechos fundamentales: estudio de casos judiciales en México y España». Anuario de la Facultad de Derecho (Universidad de Alcalá) 8 (2016): 37-66.
  • Constitución Política de Colombia. Gacetas Constitucionales Nos. 114, 116 y 125 de 1991, 1991.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-568 de 1993. Bogotá: Corte Constitucional, 1993.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-350 de 1994. Bogotá: Corte Constitucional, 1994.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-512 de 2003. Bogotá: Corte Constitucional, 2003.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-766/2010. Bogotá: Corte Constitucional, 2010.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-817 de 2011. Bogotá: Corte Constitucional, 2011.
  • Corte Constitucional Colombiana. Sentencia C-512 de 2013. Bogotá: Corte Constitucional, 2013.
  • Decreto 2247 de 1997. Bogotá: Diario Oficial No. 43.131 de septiembre 18 de 1997, 1997.
  • Grajczonek, J. «“To Thine Own Self Be True”: Respecting Both Religious Diversity and Religious Integrity in Contemporary Australian Early Childhood Religious Education». Global Perspectives on Catholic Religious Education in Schools. Ed. Michael Buchanan y Gellel Adrian-Mario. Switzerland: Springer International Publishing, 2015, 103-113.
  • Harris, Kathleen. «Let’s play at the park! family pathways promoting spiritual resources to inspire nature, pretend play, storytelling, intergenerational play and celebrations». International Journal of Children’s Spirituality 21 (2016): 90-103.
  • Haupt, Claudia. «Active Symbols». Boston College Law Review 55 (2013): 821-877.
  • Hermida-Del Llano, Cristina. «La alianza de laicidades». Revista Persona y Derecho 65 (2015): 119-140.
  • Herrera, Hernán. Alcances de la libertad religiosa y de cultos en la jurisprudencia de la Corte Constitucional Colombiana en el periodo comprendido entre los años 1992 y 2006. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2007.
  • Hyde, Brendan. «The identification of four characteristics of children’s spirituality in Australian Catholic primary schools». International Journal of Children’s Spirituality 13 (2008): 117-127.
  • Ley 133 de 1994. Bogotá: Diario Oficial No. 41.369, de 26 de mayo de 1994.
  • Ley 115 de 1994. Bogotá: Diario Oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994.
  • Lineamientos curriculares de la educación preescolar. Bogotá: Ministerio de Educación, 1997.
  • Llamazares-Calzadilla, María. Ritos, signos e invocaciones: estado y simbología religiosa. Madrid: Dykinson, 2015.
  • McLaughlin, Terence. «Education, Spirituality and the Common School». Spirituality, Philosophy and Education. Ed. David Carr y John Aldane. London: Routledge, 2003, 185-199.
  • Nye, Rebecca, and David Hay. «Identifying children’s spirituality: how do you start without a starting point?.» British Journal of Religious Education 18.3 (1996): 144-154.
  • Organización de Naciones Unidas. Convención sobre los derechos del niño. Adoptada por la Asamblea General de las Naciones Unidas el 20 de noviembre de 1989.
  • Organización de Naciones Unidas. Comentario 1 del Comité de Derechos del Niño. Propósitos de la Educación CRC/GC/2001/1, Abril de 2001.
  • Organización de Naciones Unidas. Comentario número 5 del Comité de los Derechos del Niño. Medidas generales de aplicación de la Convención de los Derechos del Niño CRC/GC/2003/5, Noviembre de 2003.
  • Organización de Naciones Unidas. Comentario general número 7 del Comité de Derechos del Niño. Realización de los derechos del niño en la primera infancia CRC/C/GC/7, Noviembre de 2005.
  • Pardo-López, María. «Símbolos religiosos y deber de neutralidad estatal: el supuesto de los crucifijos en las aulas como excusa para aproximarse a la relación entre religión y estado». Anales de derecho 26 (2008): 183-225.
  • Polo-Sabau, José. «Símbolos religiosos, escuela pública y neutralidad ideológica estatal: el caso del crucifijo». Revista de Derecho Político 85 (2012): 271-292.
  • Prieto, Vicente. «La laicidad positiva del Estado colombiano». Pensamiento y Cultura 12 (2009): 39-65.
  • Ranquetat-Junior, Cesar Alberto. «A presença do crucifixo nos tribunais brasileiros: laicidade e símbolos religiosos em discussão». Debates do NER 2 (201120): 97-120.
  • Sanabria, Fabian. «La laicidad: un requisito para la educación pluralista». Revista Educación y pedagogía 18 (2009): 51-60.
  • Souto-Galvan, Beatríz. «La interculturalidad en el ámbito educativo español: una perspectiva de género». Revista Latinoamericana de Derecho y Religión 2 (2016): 1-18.
  • Strong-Wilson, Teresa y Julia Ellis. «Children and place: Reggio Emilia’s environment as third teacher». Theory into practice 46 (2007): 40-47.
  • Tarr, Patricia. «Consider the walls». Young Children 59 (2004): 88-92.
  • Tarr, Patricia. «If the Environment Is the Third Teacher, What Is It Teaching Us?». Thinking Critically about Environments for Young Children: Bridging Theory and Practice. Ed. Lisa Kuh. New York: Teacher College Press, 2014, 33-47.
  • TEDH. Lautsi v. Italy (Lautsi I), App. No. 30814/06, (Eur. Ct. H.R. Nov. 3, 2009), http://www.echr.coe.int/echr/en/hudoc, consultado el 01/07/2016.
  • TEDH. Lautsi & Others v. Italy [GC] (Lautsi II), App. No. 30814/06, 10 (Eur. Ct. H.R.Mar. 18, 2011), http://www.echr.coe.intlechr/en/hudoc, consultado el 01/07/2016.
  • Zoethout, Carla. «Religious Symbols in the Public School Classroom: A New Way to Tackle a Knotty Problem» Religion and Human Rights 6 (2011): 285-290.