Revisión de los síndromes que comportan dificultades de aprendizaje en matemáticasorientaciones para la intervención educativa

  1. Balaguer Rodríguez, Patricia 1
  2. Tárraga Mínguez, Raúl 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Any de publicació: 2014

Volum: 3

Pàgines: 323-333

Tipus: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.33790 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

Altres publicacions en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Resum

Mathematics learning disabilities (MLD), often appear together with different syndromes and/or conditions present today in classrooms, among which the following have been highlighted: Spina Bifida, Turner Syndrome, Fragile X Syndrome and Williams Syndrome. The aim of this research study is to review and synthesize syndromes associated with MLD as a base to support future interventions. This research has a key role for teachers as it is intended to facilitate the detection of difficulties and on the other hand, guide interventions, once the difficulties that these syndromes may involve are known. For the review a comprehensive search of the literature was conducted in the databases: Education Resources Information Center (ERIC) and ISI Web of Science. The search was performed using keywords like "Mathematical Learning Disability", "Spina Bifida", "Turner Syndrome", "Fragile X Syndrome", "Williams Syndrome", "Dyscalculia", "Acalculya", "Math Disabilites" "Arithmetic Disabilities", "Word Problem Learning Disabilities" and "Math Disorders". The results served to clarify the characteristics of the syndromes, as well as in the case of Spina Bifida, which in a large number of cases is accompanied by hydrocephalus, which we have collected information about for the understanding of readers of this article. As a result of these searches, we have been able to find out the main features of the syndromes investigated providing a knowledge of them which facilitates diagnosis as well as the math problems associated with these disorders.

Referències bibliogràfiques

  • Acosta, G., Miranda, A. Fernández, MI., Colomer, C. y Tárraga, R. (2012). Evolución del funcionamiento ejecutivo en alumnos con y sin dificultades de aprendizaje en la resolución de problemas matemáticos. Un estudio longitudinal. En J. Navarro, MT. Fernández, F.J. Soto y F. Tortosa (Coords.). Respuestas flexibles en contextos educativos diversos. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo. http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/gacosta.pdf
  • Bafalluy, M., & Pérez, E. (2014). Aportaciones de la neurociencia al aprendizaje de las habilidades numéricas. Revista de Neurología, 58(2), 69–76.
  • English, LH., Barnes, M. A., Taylor, HB., & Landry, SH. (2011). Mathematical Development in Spina Bifida. National Institutes of Health, 15(1), 28–34.
  • Ferrando-Lucas, MT., y Puente-Ferreras, A. (2008). Niñas con síndrome X frágil: un modelo para los trastornos específicos del desarrollo. Revista de Neurología, 46 (1), 17–19.
  • López Siguero, JP. (Coord.) (2012). Síndrome de Turner. Sociedad Española de Endicronología y Nutrición. Madrid: Novo Nordisk. http://www.seep.es/infopaciente/libro_sindrome_de_turner.pdf
  • Mazzocco, M. (2009). Mathematical learning disability in girls with Turner syndrome: a challenge to defining MLD and its subtypes. Developmental Disabilities Research Reviews, 15(1), 35–44.
  • Murphy, MM. (2009). A review of mathematical learning disabilities in children with fragile X syndrome. Developmental Disabilities Research Reviews, 15(1), 21–7.
  • O’Hearn, K., & Luna, B. (2009). Mathematical skills in Williams syndrome: insight into the importance of underlying representations. Developmental Disabilities Research Reviews, 15(1), 11–20.
  • Puente Ferreras, A., Fernández Lozano, MP., Alvarado Izquierdo, JM., y Jiménez Rodríguez, V. (2010). Síndrome Williams: Una enfermedad rara con sintomatología contradictoria. Revista Latinoamericana de Psicología, 43, 217– 228.
  • Puga González, B. (2004). Información y apoyo psicológico a la paciente con síndrome de Turner. In Sociedad Española de Endocrinología y Nutrición. Documento en web: http://www.seep.es/privado/documentos/publicaciones/2003ST/Cap12.pdf
  • Robles Bello, MA. (2011). Un caso de síndrome X Frágil y su intervención desde la Atención Infantil Temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(25), 1333–1352.
  • Rojas Suarez, AC., Contreras Hernández, AP., y Arévalo Duarte, MA. (2011). Intervención didáctica para promover el aprendizaje de las matemáticas en niños con discalculia. Revista de La Universidad Francisco De Paula Santander, 2(2), 5–13.
  • Seibert, T., Oliveira, C., Morenos, L., Aguilar, RM., y Muñoz, V. (2010). Conceptos lógico-matemáticos en la Enseñanza Primaria en un niño con Espina Bífida y Síndrome de Arnold Chiari. Números, Revista Didáctica de Las Matemáticas, 73, 41–61.
  • Titos, E., & Peiró, N. (2013). Estudio de las características básicas de la hidrocefalia en la infancia y adolescencia. Revista Internacional de Audición y Lenguaje, Logopedia , Apoyo a la Integración y Multiculturalidad, 3(1b), 44–51.