Estudio de los niveles de razonamiento de Van Hiele en alumnos de centros de enseñanza vulnerables de educación media en Chile

  1. Aravena Díaz, María de las Mercedes 1
  2. Gutiérrez Rodriguez, Ángel 2
  3. Jaime Pastor, Adela 2
  1. 1 Facultad de Ciencias Básicas Departamento de Matemática Universidad Católica del Maule, Talca. Chile
  2. 2 Universitat de València Valencia, España.
Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 1

Pages: 107-128

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.1664 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Abstract

We present results of a research aimed at improving the learning of geometry and the acquisition of mathematical reasoning skills of students in 2nd year of secondary education in vulnerable centres of Chile. We have designed a teaching experiment, with experimental and control groups, based on a teaching unit, designed according to the Van Hiele levels and phases, and a pretest and postest, to assess the change in students’ Van Hiele level of reasoning after the intervention. The results show a significant difference, in favour of the experimental group, in the development of students’ level of reasoning.

Bibliographic References

  • Afonso, M. C. (2003). Los niveles de pensamiento geométrico de Van Hiele. Un estudio con profesores en ejercicio (tesis doctoral). La Laguna, España: Universidad de La Laguna.
  • Aires, A. P., Campos, H. y Poças, R. (2015). Raciocínio geométrico versus definição de conceitos: a definição de quadrado com alunos de 6º ano de escolaridade. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(2), pp. 151-176.
  • Aravena, M. y Caamaño, C. (2013). Niveles de razonamiento geométrico en estudiantes de establecimientos municipalizados de la Región del Maule. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(2), pp. 139-178. http://dx.doi.org/10.12802/relime.13.1621 Battista, M. T. (2007). The development of geometrical and spatial thinking. En F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 843-908). Reston, EE. UU.: NCTM.
  • Burger, W. F., y Shaughnessy, J. M. (1986). Characterizing the Van Hiele levels of development in geometry. Journal for Research in Mathematics Educations, 17(1), pp. 31-48. http://dx.doi.org/10.2307/749317
  • Cabello, A. B. (2013). La modelización de Van Hiele en el aprendizaje constructivo de la geometría en primero de la educación secundaria obligatoria a partir de Cabri (tesis doctoral). Salamanca, España: Universidad de Salamanca.
  • Cano, O. (1944). Geometría. Santiago de Chile: La Salle.
  • De la Torre, A. (2003). El método socrático y el modelo de van Hiele. Lecturas Matemáticas, 24(2), pp. 99-121.
  • De Villiers, M. (1991). Pupils’ needs for conviction and explanations within the context of geometry. Pythagoras, 26, pp. 18-27.
  • De Villiers, M. (1993). El papel y la función de la demostración en matemáticas. Epsilon, 26, pp. 15-30.
  • Fuys, D., Geddes, D. y Tischler, R. (1988). The Van Hiele model of thinking in geometry among ado lescents (Journal for Research in Mathematics Education monograph 3). Reston, EE. UU.: NCTM. http://dx.doi.org/10.2307/749957
  • Guillén, G. (1996). Identification of Van Hiele levels of reasoning in three-dimensional geometry. En L. Puig y A. Gutiérrez (Eds.), Proceedings of the 20th International Conference for the P.M.E. (vol. 3, pp. 43-50). Valencia, España: Universidad de Valencia.
  • Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1998). On the assessment of the Van Hiele levels of reasoning. Focus on Learning Problems in Mathematics, 20(2/3), pp. 27-46.
  • Gutiérrez, A., Jaime, A. y Fortuny, J. M. (1991). An alternative paradigm to evaluate the acquisition of the Van Hiele levels. Journal for Research in Mathematics Education, 22(3), pp. 237-251. http://dx.doi.org/10.2307/749076
  • Gutiérrez, A., Pegg, J. y Lawrie, C. (2004). Characterization of students’ reasoning and proof abilities in 3-dimensional geometry. Proceedings of the 28th International Conference for the P.M.E. (vol. 2, pp. 511-518). Bergen, Noruega: Bergen University College.
  • Harel, G. y Sowder, L. (1998). Students´ proof schemes: Results from exploratory studies. En E. Dubinski, A. Schoenfeld y J. Kaput (Eds.), Research on Collegiate Mathematics Education (vol. 7, pp. 234-283). Providence, EE. UU.: American Mathematical Society.
  • Ibañes, M. y Ortega, T. (2004). Origen, nudo y desenlace de una investigación sobre los esquemas de prueba. Aspectos cognitivos. En R. Luengo (Ed.), Líneas de investigación en educación matemática (pp. 21-57). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática.
  • Jaime, A. (1993): Aportaciones a la interpretación y aplicación del modelo de Van Hiele: La enseñanza de las isometrías del plano. La evaluación del nivel de razonamiento (tesis doctoral). Valencia, España: Universidad de Valencia. Recuperado de http://www.uv.es/angel.gutierrez/archivos1/textospdf/ Jai93.pdf
  • Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1990). Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la geometría: El modelo de van Hiele. En S. Llinares y M. V. Sánchez (Eds.), Teoría y práctica en educación matemática (pp. 295-384). Sevilla: Alfar. Recuperado de http://www.uv.es/angel.gutierrez/ archivos1/textospdf/JaiGut90.pdf
  • Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1996). El grupo de las isometrías del plano. Madrid: Síntesis.
  • Mayberry, J. (1983). The van Hiele levels of geometric thought in undergraduate preservice teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), pp. 58-69. http://dx.doi.org/10.2307/748797
  • OCDE (2004). Informe Chile 2004. Recuperado de http://www.scribd.com/doc/19341515/OCDE Informe-Chile-2004
  • OCDE (2009). La educación superior en Chile. Revisión de políticas nacionales de educación. Recuperado de http://www.oecd-ilibrary.org/education/la-educacion-superior-en-chile_9789264054189-es http://dx.doi.org/10.1787/9789264054189-es
  • Owens, K., y Outhred, L. (2006). The complexity of learning geometry and measurement. En A. Gutiérrez y P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education. Past, present and future (pp. 83-115). Rotterdam, Holanda: Sense Publishers.
  • Perdikaris, S. C. (2004). The problem of transition across levels in the van Hiele theory of geometric reasoning. Philosophy of Mathematics Education Journal, 18 (revista electrónica sin paginación).
  • PISA (2009). Resumen de resultados. Santiago de Chile: Unidad de Curriculum y Evaluación. Ministerio de Educación de Chile. Recuperado de http://www.educacion2020.cl/sites/default/files/ resumen_resultados_pisa_2009_chile.pdf
  • PISA (2012). Programa internacional de evaluación de estudiantes. Resultados de Chile. Santiago de Chile: Gobierno de Chile. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/wp-content/uploads/2013/04/ PISA-Programa-Internacional-de-Evaluación-de-Estudiantes.pdf
  • Saads, S., y Davis, G. (1997). Spatial abilities, Van Hiele levels, & language use in three dimensional geometry. En E. Pehkonen (Ed.), Proceedings of the 21st International Conference for the P.M.E. (vol. 4, pp. 104-111). Lathi, Finlandia: University of Helsinki.
  • Usiskin, Z. (1982). Van Hiele levels and achievement in secondary school geometry (ERIC Document Reproduction Service Nº ED 220 288). Columbus, EE. UU.: ERIC.
  • Van Hiele, P.M. (1957). El problema de la comprensión en conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría (tesis doctoral). Utrecht, Holanda: Universidad de Utrecht. Recuperado de http://www.uv.es/angel.gutierrez/aprengeom/archivos2/VanHiele57.pdf
  • Van Hiele, P.M. (1986). Structure and insight. A theory of mathematics education. Nueva York: Academic Press.