La aplicación TurningPoint como herramienta de aprendizaje transformacional en los procesos educativos
- Marín García, Antonio 1
- Pastor Monsálvez, José Manuel 1
- Villagrasa Guarch, Jorge 1
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1989-3477
Year of publication: 2016
Issue Title: Spring (January-June)
Issue: 16
Pages: 20-29
Type: Article
More publications in: @tic. revista d'innovació educativa
Abstract
The educational convergence project driven by the European Higher Education Area (EHEA) has created new teaching methods and evaluation processes in university education systems. This new pedagogical approach generates an unquestionable opportunity for different segments of the university community see ICTs as an essential tool of the procedure of educational content development, which facilitate the teaching-learning process. This article presents the TurningPoint tool, which focuses on promoting teacher-student interactions, facilitating participation and ongoing assessment. This tool has advantages over other existing applications because of its variety of utilities and potential use. Moreover, it has been successfully used in several programs promoted by the Faculty of Economics of the University of Valencia.
Bibliographic References
- Adell, J. (1997) “Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información” en Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa, 7. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/570
- Barac, M.; Pardo, C. (2015) “Uso de los clickers en asignaturas con características docentes diferentes: motivación y evaluación del alumnado”. IV Jornadas de Innovación Docente en la Educación Superior-IDES. Universitat de València, 20-21 de julio 2015 (inédito).
- Boneu, J. M. (2007) “Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos”, en RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (1). http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/boneu.pdf
- Bosco, M. A. (2005) “Las TIC en los procesos de convergencia europea y la innovación en la Universidad: oportunidades y limitaciones”, en Aula abierta, 86, pp.3-28. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/4484?show=full
- Caldwell, J. E. (2007) “Clickers in the large classroom: current research and best-practice tips”, en CBE life sciences education, 6 (1), pp.9-20. DOI: 10.1187/cbe.06-12-0205
- Castro Nuño, M.; Gómez Calero, M.; Pablo-Romero Gil-Delgado, M.; Sanz Díaz, M.; Yñiguez Ovando, R. (2011) “Una experiencia en la docencia de introducción a la economía, a través de tecnologías interactivas” en Revista de Investigación Educativa, 29 (1), pp.43-57. http://revistas.um.es/rie/article/view/111131
- Clark, M. C. (1993) “Transformational learning”, en New directions for adult and continuing education, 57, pp.47-56. DOI: 10.1002/ace.36719935707
- De Pablos, J. D. (2007) “El cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior y el papel de las tecnologías de la información y la comunicación” en RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (2), pp.15-44. http://dx.doi.org/10.5944/ried.2.10.992
- Elizalde, R. (2010) “Resignificación del ocio: Aportes para un aprendizaje transformacional” en Polis (Santiago), 9 (25), pp.437-460. http://www.scielo.cl/pdf/polis/v9n25/art26.pdf
- Esteve, F. (2009) “Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0” en La cuestión universitaria, 5, pp.59-68. http://www.lacuestionuniversitaria.upm.es/web/articulo.php?id_articulo=42
- Ferro, C. A.; Martínez, A. I.; Otero, M. C. (2009) “Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles” en Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 29 (5). http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec29/edutec29_ventajas_TIC_docentes_universitarios.html
- Frenk, J. et al. (2011) “Profesionales de la salud para el nuevo siglo: transformando la educación para fortalecer los sistemas de salud en un mundo interdependiente” en Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 28 (2), pp.337-341. DOI: http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2011.282.502
- Gandía, J. L..; Montagud, D.; Calabor, M. (2008) “Diseño de un entorno multimedia y telemático aplicado a la Contabilidad de Costes” en @tic. revista d'innovació educativa, 1, pp.26-31. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/39
- García-Cárceles, B.; Marín, A.; Pastor, J. M.; Villagrasa, J. (2015) “El uso de los Clickers en las actividades de la Facultat d’Economia: evaluación de dos casos prácticos”. IV Jornadas de Innovación Docente en la Educación Superior-IDES. Universitat de València, 20-21 de julio 2015 (inédito).
- Johnson, C. (2004) Clickers in your classroom. Wakonse-Arizona E-Newsletter, 3 (1). http://clte.asu.edu/wakonse/ENewsletter/studentresponse_idea.htm
- Johnson, D.; McLeod, S. (2005) “Get Answers: Using Student Response Systems to See Students' Thinking” en Learning & Leading with Technology, 32 (4), 18-23. http://eric.ed.gov/?id=EJ697289
- Lasry, N. (2008) “Clickers or flashcards: Is there really a difference?” en The Physics Teacher, 46 (4), 242-244. http://dx.doi.org/10.1119/1.2895678
- Litwin, E. (2005) Tecnologías educativas en tiempos de Internet. Buenos Aires, Amorrortu.
- Liu, T. C.; Liang, J. K.; Wang, H. Y.; Chan, T. W.; Wei, L. H. (2003) “Embedding EduClick in Classroom to Enhance Interaction” en Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE). Hong Kong: ICCE.
- Maggio, M. (2012) Enriquecer la enseñanza: los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Barcelona: Planeta.
- Martín, O. (2009) “Educación 2.0. Horizontes de la innovación en la Escuela” en TELOS. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 78. https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=1&rev=78.htm
- Martín-Barbero, J. (1993) “Latin America: Cultures in the Communication Media” en Journal of Communication, 43 (2), 18‑30. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01259.x
- Martín-Barbero, J. (1998) “Heredando el futuro. Pensar la educacion desde la comunicacion” en Cultura y Educación, 10 (1), pp.17-34. http://www.redalyc.org/pdf/1051/105118998002.pdf
- Martín-Barbero, J. (2002) “Identities: Traditions and New Communities” en Media Culture & Society, 24 (5), pp.621-641. http://mcs.sagepub.com/content/24/5/621.abstract DOI: 10.1177/016344370202400504
- Mayer, R. E. et al. (2009) “Clickers in college classrooms: Fostering learning with questioning methods in large lecture classes” en Contemporary educational psychology, 34 (1), pp.51-57. DOI:10.1016/j.cedpsych.2008.04.002
- Moreno, P.; López, A.; Roca, S. (2009) “Aula Virtual. Evolución del hardware y mejora de resultados” en @tic. revista d’innovació educativa, 2, pp.18-25. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/79/1174
- Omaña, O.; Carpio, R. G.; Franco, J. (2003). La utilización del Educlick para la evaluación del aprendizaje. México, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
- Pardo, M. (2014) “Jornada de Innovación Educativa sobre el uso de los clickers”. Jornadas de Innovación Educativa. Universitat de València, julio 2014 (inédito).
- Pastor, J. M. (2009) “Los formularios en línea como herramienta telemática para interactuar con los estudiantes” en @tic. revista d'innovació educativa, 3, pp.79-83. https://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/142
- Pastor, V. M. (2006) “El papel de la evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el EEES: Análisis del estado de la cuestión y presentación de un sistema de intervención” en Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 57, pp.93-120. http://www.redalyc.org/pdf/274/27411311005.pdf
- Piscitelli, A. (2009) Nativos digitales: Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires, Santillana.
- Uceda, J.; Barro, S. (2008) “Las TIC en el Sistema Universitario Español: UNIVERSITIC”. Madrid: Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas.