Enseñar y aprender convivencia. Análisis de un programa socioeducativo práctico de mejora de la participación democrática en 2.º ciclo de Educación Infanti

  1. Roser Grau Vidal 1
  2. Laura García-Raga 1
  3. Ramón López-Martín 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación infantil (I) / Educação infantil (I) / Coordinadoras / Coordenadoras: Isabel María Gallardo Fernández, Isabel Ríos García, Pilar Fernández Martínez y Gelta Terezinha Ramos Xavie

Volume: 71

Issue: 1

Pages: 173-196

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE71010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Nowadays, there are still many schools requiring the need to work in order to improve school coexistence; this is a concern for all the professionals in education, however in this paper, we will focus on the 2nd cycle of childhood education, key stage of development for the beginning of the quality educational process. Our aim is to evaluate the effects and results of the design and implementation of a particular socio coexistence program, composed of various intervention strategies, introduced at “Centro de Acción Educativa Singular” -CAES- city of Valencia. We used a quasiexperimental design with pretest-postest control group, gathering information from 93 members of the school community related to the early childhood education: 50 students, 7 teachers and 18 parents. The quantitative and qualitative results demonstrate the appropriate programme’s functioning: teachers, students and families in the experimental group confirmed the need to continue working on this type of projects, in order to continue supporting the democratic school. To suggest improvements to the program, beyond the commitment for a comprehensive training in coexistence for the whole educational community, the audience involved strengthen the need of incorporating actions that enhance family involvement in the daily life of early childhood education centres.

Funding information

Este trabajo se enmarca en el proyecto «Sistema educativo y cohesión social: diseño de un modelo de evaluación de necesidades» (SECS/ EVALNEC). Ref. EDU2012-37437, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad de España. Asimismo, se desarrolla en el marco del «Programa VALi+d de ayudas para la contratación de personal investigador en formación de carácter predoctoral», Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, Comunitat Valenciana [2013/8197].

Funders

Bibliographic References

  • Akguna, S. y Araz, A. (2014). The effects of conflict resolution education on conflict resolution skills, social competence, and aggression in Turkish elementary school students. Journal of Peace Education, 1(11), 30-45. DOI: 10.1080 / 17400200903370928.
  • Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C. y Álvarez, L. (2010). La formación inicial de los futuros maestros en recursos para la convivencia escolar y el manejo del aula. European Journal of Education and Psychology, 2(3), 187-198.
  • Bardín, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.
  • Boquè, M. C. (2005). Tiempo de mediación. Taller de formación de mediadores y mediadoras en el ámbito educativo. Barcelona: CEAC.
  • Boronat, J. (2008). La mediación del profesor en la solución de conflictos en los espacios educativos de educación infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(3), 1-7.
  • Cangas, A. J., Gázquez, J. J., Pérez, M. C., Padilla, D. y Miras, F. (2007). Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de estudiantes europeos. Psicothema, 10(1), 114-119.
  • Ezquerra, M. P. y Argos, J. (2008). Lo que creemos no es siempre lo que hacemos: Los educadores infantiles y la organización del espacio mediante rincones. International Journal of Early Childhood, 1(40), 53-63.
  • De Vicente, J. (2010). 7 ideas clave: Escuelas sostenibles en convivencia. Barcelona: Graó.
  • Durán, D. (2012). Utilizando el trabajo en equipo. Estructurar la interacción a través de métodos y técnicas. En J. C. Torrego y A. Negro (coords.), Aprendizaje cooperativo en las aulas (pp. 139-166). Madrid: Alianza Editorial.
  • Durán, D. y Blanch, S. (2015). Read One: Un programa de mejora de la lectura a través de la tutoría entre alumnos y el apoyo familiar. Cultura y Educación, 19(1), 31-45, DOI: 10.1174/113564007780191287.
  • España, Consell de la Generalitat Valenciana (1988). Plan Conjunto de Actuación de Barrios de Acción Preferente (Decreto 157/1988, de 11 de octubre). Valencia: Generalitat Valenciana.
  • Ezquerra, M. P. y Argos, J. (2008). Lo que creemos no es siempre lo que hacemos: Los educadores infantiles y la organización del espacio mediante rincones. International Journal of Early Childhood, 1(40), 53-63.
  • Fernández, I. (2008). Los programas de ayuda para la mejora de la convivencia en instituciones educativas.Bordón. Revista de Pedagogía, 60(4), 137-150.
  • Ferrada, D. y Flecha, R. (2008). El modelo dialógico de la pedagogía: Un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendizaje. Estudios Pedagógicos, 1(34), 41-61. DOI: 10.4067/S0718-07052008000100003.
  • Freinet, C. (1971). Las invariantes pedagógicas. Barcelona: Estela.
  • García-Raga, L., Martínez-Usarralde, M. J. y Sahuquillo, P. (2012). Hacia una cultura de convivencia. La mediación como herramienta socioeducativa. Cultura y Educación, 24(2), 207-217. DOI: 10.1174 / 113564012804932092.
  • García-Raga, L. y López-Martín, R. (2014). La convivencia escolar y la construcción de la ciudadanía. Balance retrospectivo y desafíos de futuro.Bordón. Revista de Pedagogía, 66(2), 93-106.
  • Gázquez, J. J., Cangas, A. J., Pérez, M. C. y Lucas, F. (2009). Teachers’ perception of school violence in a sample from three european countries. European Journal of Psychology of Education, 24(1), 49-59.
  • Haman, S. (2009). Asamblea de aula. Estrategias para promover la convivencia democrática en Escuelas Multigrado. Perú: Ministerio de Educación.
  • Isbell, R. y Exelby, B. (2001). Early learning environments that work. Gryphon: House Betsville.
  • Jares, X. R. (2002). Aprender a convivir. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 79-92.
  • Leff, S. S., Costigan, T. y Power, T. J. (2004). Using participatory research to develop a playgroundbased prevention program. Journal of School Psicology, 42, 3-21.
  • Martín, X. y Puig, J. M. (2007). Las siete competencias básicas para educar en valores. Barcelona: Graó.
  • Mayor-Zaragoza, F. (2003). Educación para la paz. Educación XXI, 6, 17-24.
  • Mello, R. (2009). Diálogo y escuela en Brasil: Comunidades de aprendizaje. Cultura y Educación, 2(21), 171-181. DOI: 10.1174/113564009788345871.
  • North Carolina State Dept. of Public Instruction (1998). Early childhood education facilities planner. Documento de ERIC (ED 424 937).
  • Ortega, R. y Del Rey, R. (2004). Construir la convivencia. Barcelona: Edebé.
  • Ortega, R. y Del Rey, R. (2003). La violencia escolar. Estrategias de prevención. Barcelona: Graó.
  • Pellegrini, A. D. y Bjorklund, D. F. (1996). The place of recess in school: Issues in the role of recess in children’s education and development. Journal of Research in Childhood Education, 11, 5-13. DOI: 10.1080/02568549609594691.
  • Pellegrinni, A. D. y Davis, P. D. (1993). Relations between children’s playground and classroom behavior. British Journal of Educational Psicology, 63, 88-95. DOI:10.1111/j.2044-8279.1993.tb0-1043.x.
  • Pérez-Pérez, C. (2007). Efectos de la aplicación de un programa de educación para la convivencia sobre el clima social del aula en un curso de 2.º de ESO. Revista de Educación, 343, 503-529.
  • Santos-Guerra, M. A. (2009). La escuela que aprende. Retos, dificultades y esperanzas. En M. A. Santos-Guerra (ed.), Escuelas para la democracia. Cultura, organización y dirección de instituciones educativas (pp. 163-184). Madrid: Wolters Kluwer España.
  • Santos-Guerra, M. A. (coord.). (2003). Aprender a convivir en la escuela. Madrid: Akal.
  • Save the Children (2014). La protección de la infancia frente a la pobreza: un derecho, una obligación y una inversión. Madrid: Save the Children.
  • Silver, P. y Jacklin, H. (2015). “Assembling” the Ideal Learner: The School Assembly as Regulatory Ritual. Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies, 4(37), 326-344. DOI: 10.1080/10714413.2015.1065618.
  • Tonucci, F. (1976). La escuela como investigación. Barcelona: Avance.
  • Torrego, J. C. (2012). La ayuda entre iguales para la mejora de la convivencia escolar. Manual para la formación de alumnos ayudantes. Madrid: Narcea.
  • Torrego, J. C. y Negro, A. (coords.). (2014). Aprendizaje cooperativo en las aulas. Madrid: Alianza Editorial.
  • Turnuklua, A. et al. (2010). The effects of conflict resolution and peer mediation training on Turkish elementary school students’ conflict resolution strategies. Journal of Peace Education, 1(7), 33-45. DOI: 10.1080/17400200903370928.
  • Uceda, F., Matamales, R. y Montón, C. (2011). La importància de la vinculació educativa com a prevenció de la delinqüència juvenil. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 1, 97-121.
  • Valdebenito, V. y Durán, D. (2015). The Coordinating Role Of The Teacher In A Peer Tutoring Programme. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 191, 2300-2306. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.04.423.
  • Viguer, P. y Solè, N. (2012). Escuela e iguales como contextos de socialización en valores y convivencia: una investigación participativa a través de un debate familiar. Cultura y Educación, 24(4), 475-487. DOI: 10.1174/113564012803998839.
  • Volk, A., Dane, A. D., Marini, Z. A. y Vallancourt, T. (2015). Adolescent Bullying, Dating and Mating: Testing an Evolutionary Hypothesis. Evolutionary Psychology, 1-11. DOI: 10.1177/1474704915613909.