La competència social i la conducta prosocial, en estudiants de secundària

  1. Lorente Escriche, Sara
  2. Martí Vilar, Manuel
  3. Puchol Fraile, Irene
Revista:
Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

ISSN: 1135-1268

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: Monogràfic. Jove 2

Volumen: 16

Número: 2

Páginas: 175-191

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/ANUARI.PSICOLOGIA.15.2.237 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRODERIC editor

Otras publicaciones en: Anuari de psicologia de la Societat Valenciana de Psicologia

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

At this work two fundamental elements in relationships with peers, social competence and prosocial behavior, are analyzed in 193 teenagers from secondary studies.. Results shows how scales of Prosocial Behaviour influences in a significative way on Social Competence sub-scales. High levels of Prosocial Behavior are significantly related in a positive way with Appropriate Social Skills dimension of social competence, while high levels of Antisocial Behavior are positively related to Inappropriate Assertiveness, Pride and Solitude scales. There is also a positive significance between Antisocial Behavior subscale and Inappropriate Assertiveness scale of Social Competence.

Referencias bibliográficas

  • Abarca, M. (2003): La educación emocional en la Educación Primaria: Currículo y Práctica. Universitat de Barcelona. Barcelona. Recuperado de: <http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/42457>.
  • Adell, M. A. (1998). Els adolescents i el repte de la LOGSE: materials i propostes d’intervenció psicoeducativa. Carena. València.
  • Adell, M. A. i Sesé, A. (2003). Un model d’equacions estructurals, sobre la relació de l’acció tutorial envers el benestar acadèmic. Anuari de Psicologia de la SVP, 8 (1), 2003, 17-40. València.
  • Adell, M. A. (2006). Estrategias para mejorar el rendimiento académico de los adolescentes. Anaya-Piràmide. Madrid.
  • Adell, M. A. (2014). Ética para adolescentes. CCS. Madrid.
  • Adell, M. A. (2015). Padres e hijos... adolescentes. CCS. Madrid. Arce, R.; Fariña, F. i Vázquez, M. J. (2011). Grado de competencia social y comportamientos antisociales delictivos y no delictivos en menores. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(3), 473-486. Recuperado de <http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/rlpsi/article/view Article/487>.
  • Caurcel, J. (2009). Estudio evolutivo del maltrato entre iguales desde la percepción y el razonamiento sociomoral de los implicados. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Comodo, C. N.; Del Prette, Z.; Del Prette, A. i Fontaine, A. M. (2013). Habilidades sociales e intergeneracionalidad en las relaciones familiares. Apuntes de Psicología, 31 (1), 77-84. Recuperado de: <http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/305>.
  • Garmezy, N. (1996). Reflections and commentary on risk, resilience, and development. En R. J. Haggerty, L. R. Scherrod, N. Garmezy i M. Rutter (Coords.), Stress, risk, and resilience in children and adolescents: processes, mechanisms, and interventions (pp. 1-18). Cambridge: Cambridge University Press.
  • European Comission (2014). The structure of the European education systems 2014/2015: schematic diagrams. The Eurydice Network. (on line) Available at: <http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice./documents/facts_and_figures/education_structures_EN.pdf>.
  • García Rojas, A. D. (2010). Estudio sobre la asertividad y las habilidades sociales en el alumnado de Educación Social. Revista de Educación, 12, 225- 240.
  • Hansen, D. J.; Nangle, D. W. i Meyer, K. A. (1998). Enhancing the effectiveness of social skills interventions with adolescents. Education and Treatment of Children, 21, 489-513. Recuperado de: <http://www.jstor.org/ stable/42899539seq=1#page_scan_tab_contents>.
  • Helsel, W. J. i Matson, J. L. (1984). The assessment of depression of children: The internal structure of the Children’s Depression Inventory (CDI). Behavior Research and Therapy, 22, 289-298. doi: 10.1016/0005-7967(84)90009-3.
  • Howes, C.; Matheson, C. C i Hamilton, C. E (1994). Maternal, teacher, and child care history correlates of children’s relationships with peers. Child Development, 65, 264-273. doi: 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00749.x.
  • Huebner, E. S.; Suldo, S. i Gilman, R. (2006). Life satisfaction among children and adolescents. En G. Bear i K. Minke (eds.), Children’s Needs (3ra. ed.) (pp. 357-368). Washington, DC: National Association of School Psychologists. Recuperado de: <http://psycnet.apa.org/psycinfo/2006-03571-027>.
  • Inderbitzen i Foster (1992). The Teenage Inventory of Social Skills: Development, reliability, and validity. Psychological Assessment, 4, 451-459. Recuperado de: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8624.1994. tb00749.x/abstract>.
  • Inderbitzen, H. M. i Garbin, C. P. (1992) An investigation of the construct validity of the Teenage Inventory of Social Skills: A convergent multivariate approach. Comunicación presentada en el Annual Meeting of the Association for the Advancement of Behavior Therapy. Boston, MA. Recuperado de: <http://eric.ed.gov/?id=ED360337>.
  • Inglés, C. J.; Hidalgo, M. D.; Méndez, F. X. i Inderbitzen, H. M. (2003). The Teenage Inventory of Social Skills: Reliability and validity of the Spanish translation. Journal of Adolescence, 26, 505-510. doi: 10.1016/S0140- 1971(03)00032-0
  • Inglés, C. J.; Martínez-González, A. E. i García-Fernández, J. M. (2013). Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. European Journal of Education and Psychology, 6 (1). Recuperado de: <http://formacionasunivep. com/ejepindex.php/journal/article/viewArticle/101>.
  • Inglés, C. J.; Méndez, F. X.; Hidalgo, M. D.; Rosa, A. I. i Estévez, C. (2003). Evaluación de las habilidades sociales en educación secundaria: Revisión de cuestionarios, inventarios y escalas. Psicología Educativa, 9, 71-87. Recuperado de: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=893590>.
  • Inglés, C. J.; Ruiz, C.; García, J. M.; Benavides, G.; Estévez, C.; Martínez, F.; Torregrosa, M. S. i Pastor, Y. (2005). Tasas de popularidad, rechazo y olvido en estudiantes prosociales de E.S.O. En J. A. Del Barrio, M. I. Fajardo, F. Castro, A. Díaz e I. Ruiz (Eds.), Nuevos Contextos Psicológicos y Sociales en Educación (pp. 323-335). Extremadura: PSICOEX.
  • Ipiña, M. J.; Molina, L. i Reyna, C. (2012). Propiedades psicométricas de la Escala MESSY (versión autoinforme) en niños argentinos. Revista de Psicología, 29 (2), 245-264. Recuperado en: <http://www.scielo.org.pe/scielo. php?pid=S0254-92472011000200003&script=sci_arttext>.
  • Jiménez, M. (2003). Características emocionales y comportamentales de los grupos sociométricos desde una perspectiva múltiple. Psicología Conductual, 11, 41-60. Recuperado de: <http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA ?articuloId=272780>.
  • Juntilla, N.; Voeten, M.; Kaukiainen, A. i Vauras, M. (2006). Multisource assessment of Children’s social competence. Emotional and Psychological Measurement, 66 (5), 874-895. Recuperado de: <http://epm.sagepub.com/ content/66/5/874.short>.
  • Kazdin, A. E.; Matson, J. L. i Esveldt-Dawson, K. (1984). The relationship of role-play assessment of children’s social skills to multiple measures of social competence. Behaviour Research and Therapy, 22, 129-140. doi: 10.1016/0005-7967(84)90101-3.
  • Lacunza, A. B.; Caballero, S. V. i Contini, E. N. (2013). Adaptación y evaluación de las propiedades psicométricas de la BAS-3 para población adolescente de Tucumán (Argentina). Diversitas, 9 (1), 29-44. Recuperado de: <http://revistas.usta.edu.co/index.php/diversitas/article/view/223>.
  • Lorente, S. (2014). Efecto de la competencia social, la empatía y la conducta prosocial en adolescentes. Recuperado de: <http://roderic.uv.es/bitstream /handle/10550/36209/Tesis%20Doctoral_Sara%20Lorente%20EDU. pdf?sequence=1&isAllowed=y>.
  • Martí-Vilar, M. (2010). Razonamiento Moral y Prosocialidad. Fundamentos. Recuperado de: <https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation &hl=es&user=uLux_zgAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&sortby=pubdat e&citation_for_view=uLux_zgAAAAJ:s9ia6_kGH2AC>.
  • Matson, J. L.; Macklin, G. F. i Helsel, W. J. (1985). Psychometric properties of the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) with emotional problems and self concept in deaf children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 16, 117-123. doi: 10.1016/0005- 7916(85)90046-1.
  • Matson, J. L. i Ollendick, T. H. (1988). Enhancing children’s social skills. New York: Pergamon Press. Recuperado de: <http://www.researchgate.net/ profile/Matthew_Jarrett/publication/225280310_Empirically_supported_ treatments_for_adolescent_depression/links/02bfe5120416fe02ba000000. pdf>.
  • Matson, Rotatori i Helsel (1983). The Matson Evaluation of Social Skills in Youngsters (MESSY). Recuperado de: <http://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/0005796783900013>.
  • Méndez, F. X.; Hidalgo, M. D. i Inglés, C. J. (2002). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters: Psychometric properties of the Spanish translation in the adolescent population. European Journal of Psychological Assessment, 18, 30-42. Recuperado de: <http://psycnet.apa.org/journals /jpa/18/1/30/>.
  • Parra, E. I. (2012). Habilidades mentalistas y conducta prosocial en niños escolarizados. Salud Uninorte, 28(1) 113-130. Recuperado de <http://www. redalyc.org/articulo.oa?id=81724108010>.
  • Redondo Pacheco, J. i Guevara Melo, E. (2012). Diferencias de género en la prevalencia de la conducta prosocial y agresiva en adolescentes de dos colegios de la ciudad de Pasto-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1 (36), 173-192.
  • Roche, R. i Castelló, A. (1990). Elementos conductuales y antecedentes educativofamiliares del comportamiento prosocial en muchachos de 13 a 16 años. Revista de Ciencias de la Educación, 144, 405-425. Recuperado de: <http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=6098091>.
  • Romersi, S.; Martínez Fernández, J. R. i Roche, R. (2011). Efectos del programa mínimo de incremento prosocial en una muestra de estudiantes de educación secundaria. Recuperado de: <https://digitum.um.es/xmlui/handle /10201/26449>.
  • Simco, M. i Joan, A. (2000). Differences among peer status groups on levels of loneliness, social competence and empathy. Dissertation Abstracts International: Section B. 61 (2-B).
  • Spence, S. H. i Liddle, B. (1990). Self-report measures of social competence for children: An evaluation of Social Skills for Youngsters and the List of Social Situation Problems. Behavioral Assessment, 12, 317-336.
  • Tadeucci, M. D. S. R.; de Araujo, E. A. S. i Ribeiro, M. J. F. X. (2013). Competencias sociales en la estrategia de desarrollo de carrera. Apuntes de Psicología, 31 (1), 93-99.
  • Trianes M. V.; Blanca M. J.; Muñoz A.; García B.; Cardelle-Elawar M. i Infante L. (2002). Relaciones entre evaluadores de la competencia social en preadolescentes: Profesores, iguales y autoinformes. Anales de Psicología, 18 (2), 197-214.
  • Welsh, M.; Parke, R. D.; Widaman, K. i O’Neil, R. (2001). Linkages between children’s social and academic competence. A longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39, 463-482. doi: 10.1016/S0022- 4405(01)00084-X.