El aprendizaje cooperativouna innovación metodológica en la formación del profesorado
ISSN: 1135-6405, 1578-4118
Año de publicación: 2016
Volumen: 28
Número: 2
Páginas: 387-395
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Culture and Education, Cultura y Educación
Resumen
Cooperative learning is an important methodological strategy to develop students’ general competencies. In this paper, we show an educational innovation experience of cooperative learning developed as part of the ‘Educational contexts and processes’ subject of the Speciality in Technology and Industrial Processes of the Master’s Degree in Secondary Education Teaching at the University of Valencia, during the 2011–12 academic year. The innovation experience becomes ‘meta-experience’ since it allows students to reflect on their own knowledge in building the learning process. The overall objective of this experience is to develop attitudes and skills for cooperative learning in future secondary education teachers. To this end, we designed the activity ‘Short Film’ that employs cooperative learning as a methodological strategy to foster learning and media literacy. The experience gave students the opportunity to reflect, discuss and be involved in their learning process. Furthermore, the academic results were excellent and students valued the educational innovation in a positive way.
Referencias bibliográficas
- Alonso, C.M., Gallego, D.J., Honey, P., (1996) Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de Diagnóstico y Mejora, , Bilbao: Ediciones Mensajero
- Aronson, E., (1978) The Jigsaw Classroom, , Los Angeles, CA: Sage
- Cañabate Ortiz, D., Aymerich Andreu, M., Falgàs Isern, M., Gras Pérez, M.E., (2014) Metodologías Docentes: Motivación y Aprendizajes Percibidos por los Estudiantes Universitarios. Educar, 50, pp. 427-441
- Carbonell, J., (2001) La Aventura de Innovar. El Cambio en la Escuela, , Madrid: Morata
- Cuadrado Gordillo, C., Fernández Antelo, I., Nuevas competencias del profesor en el EEES: Una experiencia de innovación docente (2008) Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9, pp. 197-211
- Fullan, M., The meaning of educational change: A quarter of a century of learning (1998) International Handbook of Educational Change, pp. 214-228. , A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan, & D. Hopkins Eds., Dordrecht: Kluver
- González Fernández, N., García Ruiz, M.R., El aprendizaje cooperativo como estrategia de enseñanza-aprendizaje en Psicopedagogía (UC): Repercusiones y valoraciones de los estudiantes (2007) Revista Iberoamericana de Educación, 42, pp. 1-13
- Gutiérrez, A., Tyner, K., Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital (2012) Comunicar, 38, pp. 31-39
- Johnson, D.W., Johnson, R.T., Cooperative learning: What special education teachers needs to know (1989) Pointer, 33, pp. 5-11
- Johnson, D.W., Johnson, R.T., Holubec, E., (1994) Cooperative Learning in the Classroom, , Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
- Kagan, S., (1985) Cooperative Learning: Resources for Teachers, , Riverside, CA: University of California
- Lee, A.Y.L., So, C.Y.K., Alfabetización mediática y alfabetización informacional: Similitudes y diferencias (2014) Comunicar, 42, pp. 137-146
- León Del Barco, B., Felipe Castaño, E., Iglesias, D., Marugán De Miguelsanz, M., Determinantes en la eficacia del aprendizaje cooperativo. Una experiencia en el EEES (2014) Revista de Investigación Educativa, 32, pp. 411-424
- Michavila, F., La innovación educativa. Oportunidades y barreras (2009) ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185, pp. 3-8. , Extra
- Mondéjar Jiménez, J., Vargas Vargas, M., Meseguer Santamaría, M.L., Aprendizaje cooperativo en entornos virtuales: El método Jigsaw en asignaturas de estadística (2007) Documentos de Trabajo. Seminario Permanente de Ciencias Sociales, 2, pp. 1-18
- Pederson, J.E., Digby, D., (2014) Secondary Schools and Cooperative Learning. Theories, Models and Strategies, , New York, NY: Routledge
- Serrano, J.M., Moreno Olivos, T., Pons Parra, R.M., Lara Villanueva, R.S., Evaluation of teacher-training programs in cooperative learning methods, based on an analysis of structural equations (2008) Revista Electrónica de Investigación Educativa, p. 10. , http://www.redalyc.org/pdf/155/15511134003.pdf, Retrieved May 31, 2013
- Sharan, S., Cooperative learning in teams: Recent methods and effects on achievement attitudes and ethic relations (1980) Review of Educational Research, 50, pp. 241-271
- Topping, K.J., Thruston, A., Tolmie, A., Christie, D., Murray, P., Karagiannidou, E., Cooperative learning in science: Intervention in the secondary school (2011) Research in Science & Technological Education, 29, pp. 91-106
- Usma, J., Frodden, C., Promoting teacher autonomy trough educational innovation (2003) Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 8, pp. 101-132
- Wilson, C., Alfabetización mediática e informacional: Proyecciones didácticas (2012) Comunicar, 39, pp. 15-24
- Zabalza, M.A., (2000) La Enseñanza Universitaria: El Escenario y los Protagonistas, , Madrid: Narcea