Audiobooksimproving fluency and instilling literary skills and education for development
- 1 Universitat de València, Dpto de Didàctica de la Lengua y la Literatura
- 2 IULMA, Universitat de València
ISSN: 1988-8430
Año de publicación: 2014
Número: 20
Páginas: 111-125
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Resumen
El objetivo de este artículo es doble: en primer lugar ofrecer una revisión crítica de una serie de artículos y páginas web en las que se hace referencia al uso de audio libros, su contribución al aprendizaje de lenguas, la manera en la que promueven la creatividad y la imaginación del alumnado y su papel en la literatura infantil contemporánea. En segundo lugar, presentar dos proyectos de innovación educativa relacionados con la solidaridad y las competencias cívicas e interculturales y que usan audio libros como herramienta para el aprendizaje de lenguas. Como conclusión podemos adelantar que el uso de audio libros en educación primaria tiene un impacto positivo en el alumnado, que mejora su competencia en lenguas y sus habilidades literarias.
Referencias bibliográficas
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). (The Power of Tales: Building a Fairer World. Programa Ahora Toca... Valencia: Ayuda en Acción, 2013.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 1, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 2, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 3, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 4, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 5, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Coord.). Tales of the World – Cuentos del Mundo, vol. 6, Dualbooks smArt of Selling Factory S.L., Madrid, 2012.
- Alcantud Díaz, M. (Ed.). Stylistics of English. Linguistic Intervention for a Social Change. Tales against Violence, Universidad de Valencia: Reproexpress Ediciones, Valencia, 2011.
- Aron, H. “Bookworms Become Tapeworms: A Profile of Listeners to Books on Audiocassette”, Journal of Reading, 36, 1992, págs. 208-212.
- Austen, J. Pride and Prejudice (abridged audio book version). Available at http://www.naxosaudiobooks.com/310412.htm [1980]
- Baskin, B. H.; Harris, K. “Heard any Good Books Lately? The Case for .Audio Books in the Secondary Classroom”, Journal of Reading, 38.5, 1995, págs. 372-376. Print (Available in PDF format through the APA: http://www.audiopub.org/resources/Baskin_JOR1995.pdf).
- Beers, K. “Listen While You Read: Struggling Readers and Audio books”, School Library Journal, 44.4, págs. 30-35. Web. Available online through Audio Bookshelf: http://www.audio bookshelf.com/listen.html [1998].
- Bergman, O. “Wait for me! Reader control of narration rate in talking books”. Available online: http://www.readingonline.org/articles/art_index.asp?HREF=bergman/index.html [1999].
- Cameron, L. Teaching Language to Young Learners, Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
- Carstens, A. C. Differentiation in Student Responses to Literature Based on Auditory Versus Visual Exposure (ERIC Document Reproduction Service No.ED415524), 1996.
- Chaucer, G. The Canterbury Tales (abridged audio book). Available online at http://www.naxosaudiobooks.com/304412.htm [1992].
- Elley, W. B. “Vocabulary Acquisition from Listening to Stories”, Reading Research Quarterly, 24, 1989, págs. 174-187.
- Golding. Lord of the Flies (abridged audio book version). Available online at http://www.abebooks.com/Lord-Flies-AudioBook-Abridged-Audio-Cassette/8492115231/bd [1977].
- Goldsmith, F. “Earphone English”, School Library Journal, 48.5, 2002, págs. 50-53. Available online at: www.schoollibraryjournal.com/article/CA213882.html [2002].
- Gregori-Signes, C. “Integrating the old and the new: Digital Storytelling in the EFL Language Classroom”, GRETA, 16, págs. 43-49. Available at: http://gretajournal.com/wordpress/wp-ntent/uploads/file/2008_9.pdf [2008]
- Grover, S.; Hannegan, L. D. “Not just for Listening: Integrating Audio Books into the Curriculum”, Book Links, 14(5), 2005, págs. 16-19.
- Johnson, D. “Benefits of Audio books for All Readers”. Retrieved 15/01/2013 from http://www.readingrockets.org/article/64/ [2003].
- Koskinen, P. S.; Shockley, B. “Extending the Literate Community: Home-to-School and School-to-Home”, The Reading Teacher, 47(6), 1994, págs. 500-502.
- Marchionda, D. “A Bridge to Literacy: Creating Lifelong Readers Through Audiobooks.” AudioFile 10.2): 19-21. Available online at: www.audiofilemagazine.com/article_archive/BridgetoLiteracy_Optimized.pdf [2001].
- Noland , L. “Why Listening Is Good for All Kids—Especially in the Digital Age”. Audiofilemagazine 12-16 Retrieved from the internet. http://www.audiofilemagazine.com/article_archi /Why%20Listening%20is%20good%20for%20ALL%20Kids.pdf [2012].
- Shu-Hsien L., C. “Improving Reading Skills Through Audiobooks”, School Library Media Activities Monthly, 21.1, 2004, págs. 22-25.
- Wilde, S.; Larson, J. “Listen! It’s Good for Kids”, 23-25. Available online at: www.audiofilemagazine.com/article_archive/ListengoodforkidsAM07.pdf [2007].
- Wolfson. “Using Audio books to meet the needs of adolescent Readers”, American Secondary Education, 36(2), 2008.