Violencia, mito y sabotaje en Cóbraselo caro, de Élmer Mendoza

  1. Manuel Asensi Pérez
Journal:
Literatura Mexicana

ISSN: 0188-2546 2448-8216

Year of publication: 2014

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 103-122

Type: Article

DOI: 10.1016/S0188-2546(14)70361-7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Literatura Mexicana

Sustainable development goals

Abstract

Taking into account the foundations of Criticism as sabotaje, this essay aims to analyze Élmer Mendoza' s novel Cóbraselo caro as a performative effect of Juan Rulfo's novel Pedro Páramo. Through the study of linguistic, thematic and situational relationships between these novels, shows that even if Cóbraselo caro is a performative effect of Pedro Páramo, implies Elmer Mendoza self sabotaje in relation to many of his narrative work. It points out also that such a self-sabotage is carried out through the use of the Prehispanic myth of the bones becoming healing stones as a path for cleaning the violence in mexican society.

Bibliographic References

  • Álvarez, Nicolás Emilio. (1983). Análisis arquetípico, mítico y simbólico de Pedro Páramo. Universal. Miami.
  • Asensi Pérez, Manuel. (2011). Crítica y sabotaje. AnthroposSiglo XXI. Barcelona.
  • Asensi Pérez, Manuel. (2013). Los modelos de mundo de Gus van Sant: Elephant. Archivos de la filmoteca. Cine e hibridaciones culturales: avatares de la era digital.
  • Broda, Johanna, Good, Catherine. (2004). Historia y vida ceremonial en las comunidades mesoamericanas: los ritos agrícolas. Instituto Nacional de Antropología e Historia. México.
  • Broda, Johanna. (2008). Leonard Schultze-Jena y sus investigaciones sobre ritualidad en la montaña de Guerrero. Anales de Antropología. 117-145
  • Castañeda Hernández, María del Carmen. (2010). El posmodernismo en una visión intertextual de El amante de Janis Joplin de Élmer Mendoza. Revista de Estudios Literarios.
  • Corona, Ignacio. (2007). Una aproximación a la narrativa de Élmer Mendoza. Revista de Literatura Mexicana Contemporánea. 53-74
  • De Man, Paul. (1990). Alegorías de la lectura. Lenguaje figurado en Rousseau, Nietzsche, Rilke y Proust. Lumen. Barcelona.
  • Derrida, Jacques. (1972). La dissémination. Seuil, coll. Tel Quel. Paris.
  • Derrida, Jacques. (1972). Marges de la philosophie. Minuit. Paris.
  • Lara, Luis Fernando. Diccionario del Español Usual de México. El Colegio de México. México.
  • Freud, Sigmund. (1987). Psicología de las masas. Alianza. Madrid. 81-137
  • Galinier, Jacques. (1987). Pueblos de la Sierra madre. Etnografía de la comunidad Otomí. Instituto Nacional IndigenistaCentro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos. México.
  • Galinier, Jacques. (1990). La mitad del mundo. Cuerpo y cosmos en los rituales Otomíes. Universidad Nacional Autónoma de MéxicoInstituto Nacional Indigenista. México.
  • Good, Catherine. (2001). Osotempan, ombligo del mundo. La montaña en el paisaje ritual. México. 375-393
  • Good, Catherine. (2001). Cosmovisión, ritual e identidad de los Pueblos Indígenas de México. Fondo de Cultura Económica. México. 239-297
  • Gordon, Isidor, Shapiro, Hillel Abbe. (1982). Forensic medicine: a guide to principles. Churchill. Edinburgh^eNew York New York.
  • Guzmán, Nora. (2004). El poder como génesis del asesinato político: 'un asesino solitario' de Élmer Mendoza. Revista de Literatura Mexicana Contemporánea. 1011-1017
  • Mendoza, Élmer. (2001). El amante de Janis Joplin. Tusquets. Barcelona.
  • Mendoza, Élmer. (2005). Cóbraselo caro. Tusquets. Barcelona.
  • Mendoza, Élmer. (2012). Nombre de perro. Tusquets. Barcelona.
  • Piña, Lorena. (2006). La arquitectura estética en 'el amante de Janis Joplin' de Élmer Mendoza. Revista de Literatura Mexicana Contemporánea. 1032-1036
  • Ramírez-Pimienta, Juan Carlos. (2005). El norte y su frontera en la narrativa mexicana. Plaza y Valdés. México.
  • Rey Pereira, Rodrigo. (2008). La condición social de México en los escritos del autor: Entrevista con Élmer Mendoza. Anales de la Literatura Hispanoamericana. 37. 331-342
  • Ronell, Avital. (1992). Crack Wars. Literature, Addiction, Mania. LincolnUniversity of Nebraska Press. London.
  • Rulfo, Juan. (2010). Pedro Páramo. 22. Cátedra. Madrid.
  • Sánchez Vázquez, Sergio. (2004). Wemas y cagandhos: limpias con piedras en el Valle de Mezquital, Hidalgo. Historia y vida ceremonial.... 289-303
  • Schmidt, Siegfried. (1980). Einführung in die empirische Literaturwissensschaft. F. Vieweg. Braunschweig.
  • Wittgenstein, Ludwig. (1922). Tractatus Logico-Philosophicus. Harcourt Brace & Company Inc.. London.
  • Zizek, Slavoj. (2004). Violencia en acto. Conferencias en Buenos Aires. Paidós. Buenos Aires.